(gå direkt till inlägg 2 för huvudfrågan om ni inte är intresserade av källor/bakgrund osv)

Bakgrund:

Vi har införskaffat oss ett 1,5-planshus som är byggt i etapper med första spadtaget -59.
Det är byggt delvis på torpargrund och på källare, halvplanet byggdes till på 80-talet, och det har ett inglasat uterum som tillkom "för längesedan" enligt tidigare ägare.
Ovanpå uterummet är det byggt en balkong med bandtäckt-plåt som golv, utanför en takkupa, dessvärre läcker just nu taket där, men det är en annan historia.

Om inte det enda, så är det största felet med detta hus att trappen till källaren är placerad i en vinkel i vardagsrummets syd-västra hörn.
Detta gör det helt omöjligt att inreda om man skall ta hänsyn till genomgång, öppen spis, fönsterplaceringar, TV och soffa.

Tro mig - det går inte att möblera på ett bra sätt.
Dessutom ser vi trappen som en säkerhetsrisk för vår 1-åring som växer och frodas.

Vi har därför kommit på idén att flytta ut trappen, "på utsidan av nuvarande huskropp", då det finns en öppning i källarväggen på västra sidan av huset som är igensatt av gammal eternit. Lite snett ovanför denna öppning är tillfälligtvis en entrédörr som ej är i vardagligt bruk.

Ovanför där igen är sovrumsfönstret på halvplanet, med en magisk utsikt som vi gärna skulle vilja njuta mer av.

Nu till saken:
Området är hårt kontrollerat av både Länsstyrelsen, Natura 2000, Friluftsområde, Naturreservat, strandskydd och inom detaljplan.
Kort sagt så känns det som att en bygglovsansökan skulle bli en ganska brant uppförsbacke.

Men; Då just vår fastighet är en s.k "stamfastighet" gäller inte detaljplanen på samma sätt för denna som för omkringliggande hus, vilket är tidigare fastställt när f.d ägarna bl.a. byggde på en "extra" halv våning.

Därför föddes nu idén om att bygga en s.k attefallstillbyggnad med en bruttoarea på 15m2 för att gå förbi virrvarret som en bygglovsansökan hade blivit - och som med handen på hjärtat förmodligen hade strandat då det finns för många anledningar för byggnadsnämnden att göra detta.

Till frågeställningarna:
  • Det första ämnet jag önskar beröra är om någon har erfarenhet av beräkning av Brutto-area för soutterängkällare i samband med bygge av den s.k attefallstillbyggnaden?

Vad jag förstår behöver man inte räkna dessa m2 om entresol-planet är mindre än 1,5m över markens medelnivå.

Till detta kommer trappan:
  • Räknas generellt sett de m2 som trappan tar upp in i bruttoarean på entresol-plan vid attefallstillbyggnad med soutterängkällaren (som vi tillsvidare får förutsätta inte räknas)?

På Boverkets hemsida finns följande att läsa om Attefallstillbyggnad:
"Följande kriterier måste vara uppfyllda för att en tillbyggnad ska vara en attefallstillbyggnad:
  • den får endast byggas på ett befintligt en- eller tvåbostadshus
  • en- eller tvåbostadshuset har inte byggts till med en attefallstillbyggnad tidigare
  • den får ha högst 15,0 m2 bruttoarea
  • den får inte vara högre än bostadshusets taknockshöjd
  • den ska placeras minst 4,5 meter från gräns
  • den får inte uppföras vid byggnader eller inom bebyggelseområden som är särskilt värdefulla
  • den inte placeras inom eller i anslutning till vissa områden som är av riksintresse för totalförsvaret
  • att attefallstillbyggnaden inte kräver bygglov enligt den detaljplan som gäller för området"
Källhänvisning: https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...gglovbefriade-atgarder/tillbyggnad-max-15-m2/

Såhär beskrivs Bruttoarea av boverket:
Bruttoarea förkortas BTA och kan förenklat beskrivas som den sammanlagda ytan av alla våningsplan. Hur bruttoarea exakt definieras och beräknas framgår av SVENSK STANDARD SS 21054:2009, Area och volym för husbyggnader – Terminologi och mätregler. Observera att öppenarea inte ingår vid beräkning av bruttoarea.

Källa: https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...for-kvartersmark/bebyggandet/utnyttjandegrad/

När jag googlar får man första träffen på nedan följande sida (mittbygge.se) som skriver följande:

"Bruttoarea (BTA)

Bruttoarea av mätvärda delar av våningsplan inklusive ytterväggar (även när du inreder en vind), begränsad av de omslutande byggnadsdelarnas utsida eller annan för mätvärdhet angiven begränsning. Exempelvis ytan av en helt inglasad balkong eller ett uterum

I bruttoarean inräknas bland annat mellanvåning (entresol) men inte exempelvis öppningar i bjälklaget. Om bruttoarean delas upp efter till exempel användning eller funktion (exempelvis bostad eller lokal) dras gränsen mitt i den skiljande väggen. För byggnader med en "avvikande" arkitektur finns särskilda regler för att räkna ut BTA.

Vid snedtak räknas 0,60 meter utanför den linje där rumshöjden är 1,90 meter (kallas mätvärt utrymme) in i bruttoarean.

Bruttoarean används i många sammanhang, exempelvis vid planbestämmelser, fastighetsvärderingar eller avgiftsberäkningar.

Våningsyta är ett liknande begrepp som kan finnas i äldre detaljplaner.

I bruttoarea räknas inte
  • Öppning i bjälklag vid indragen mellanvåning och dylikt
  • Öppenarea, enligt definitionen av öppenarea

Källa: https://www.mittbygge.se/bygga-och-renovera/vanliga-begrepp/area.html

  • Till själva idén med ovanstående som bakgrund:
Det intressanta här är om vi skulle kunna bygga låt säga en 3x6m (utvändig) stor utbyggnad på källarplan (vars m2 ej räknas), sedan ha öppet bjälklag på entresolplanet med trapp ned till källarplan, och på halvplanet/ovanvåning bygga ut sovrummet med en invändig utkiksplats/hobbyrum etc.

Huvudsakliga frågan:
  • Är det möjligt att räkna bruttoarea på attefallstillbyggnad där i stort sett endast m2 på halvplanet/övervåning kommer räknas in som bruttoarea? ("1,90 och 60cm in")
  • Byggytan skulle ju redan där bli 18m2, men med ovanstående tolkning av bruttoarea så ser det ut som vi klarar oss ändå genom ett kryphål... eller?
Ev. kommer också några m2 räknas i trappen, men vi kommer fortfarande hamna gott och väl inom 15m2 bruttoarea om jag går efter ovanstående tolkningar.

Totalt sett så får vi ju då ganska mycket inkluderat i vår s.k attefallstillbyggnad, nämligen:
+ En rymlig och luftig ny entré på källarplan
+ Trapp ned till källaren/tvättstuga som är mer funktionell
+ Ett mycket snyggt trapphus upp till kök
+ Säkrare vardagsrum för bebisen/barnet/barnbarnen (ja ni fattar)
+ Extra m2 totalt sett (värdehöjande?)
+ Enklare att möblera vardagsrum
+ Möjlighet till ett ljust hobbyrum i anslutning till sovrummet på övre plan där den mest fantastiska utsikten finns (magnifikt!)



Disclaimer:
Något som skulle ev. sätta stopp är grannens fastighet som ligger "för nära", - men där har grannen tidigare fått lov att bygga ett attefallshus på tomtgränsen - så hoppas att vi kan hitta en diplomatisk lösning där vi båda kan nyttja vår för närvarande ganska värdelösa "baksida" där man aldrig är men måste klippa gräset ändå. Men givetvis skall vi börja att fråga om lov där innan vi gör några andra försök.

... Kudos till er som orkade läsa igenom allt. Tror denna trådstart till stor del består av att stolpa upp för mig själv vilka möjligheter som eventuellt finns. Kanske blir en intressant diskussion om någon mer har erfarenhet av detta - det återstår att se!
 
Redigerat:
Inser att trådstarten ovan är lite för massiv för de flesta, här kommer en kortare version...
- Kan man räkna med hjälp av souterrängkällaren och öppet till nock i entresol-plan skapa ett kryphål så att bruttoarean på en attefallstillbyggnad enbart beräknas på vindsplanet?

Om ja, så borde detta också göra att man kan bygga bra mycket större yta än vad som från början var tänkt med rätt förutsättningar - även om inte detta är aktuellt för vår del, då vi skulle kunna nöja oss med byggyta på 15m2 hur som helst.

Är detta ett kryphål som ej är igentäppt?
(Strunta i ev. trapp osv som nämns i tidigare inlägg, då det kommer i steg 2)
 
Kan inte editera f.g inlägg av någon anledning. Ta bort *räkna från första början så blir det korrekt.
- Kan man med hjälp av souterrängkällaren och öppet till nock i entresol-plan skapa ett kryphål så att bruttoarean på en attefallstillbyggnad enbart beräknas på vindsplanet?
 
Jag kan inte tolka mätreglerna om bruttoarea. Men det låter som en väldigt osannolik tolkning. Då skulle man ju i princip kunna bygga en 100 kvm sutterängvåning med öppet upp till nock.

Du skriver att det gäller strandskydd. Då behöver du minst strandskyddsdispens. Och det är stor risk att du måste ha bygglov.
 
H hempularen skrev:
Jag kan inte tolka mätreglerna om bruttoarea. Men det låter som en väldigt osannolik tolkning. Då skulle man ju i princip kunna bygga en 100 kvm sutterängvåning med öppet upp till nock.

Du skriver att det gäller strandskydd. Då behöver du minst strandskyddsdispens. Och det är stor risk att du måste ha bygglov.
Håller med ang. storlek på källare, men låt oss då säga att man håller sig till 15m2 byggarea (då man förmodligen per automatik stöter på tolkningspatrull på kommunhuset om det inte finns praxis).

Då tolkning av bruttoarea på soutterängkällare säger att man inte ska räkna in det om bjälklaget på entresol-plan ligger upp till 1.5 meter från medelmark-nivå.

Det borde väl öppna för att i alla fall ha 2x12.5m2 ny yta i huset..? (efter man räknat bort väggar/fasad)

Skall kolla upp ang. strandskydd. Mycket otydligt vad som gäller i detaljplanen. Min tomt är streckad men inte grannens som ligger lika nära..?
 
Snackade med Boverket och dem kunde inte svara på frågan utan hänvisade till kommunen.

I morgon ringer jag och hör om man får räkna bort arean på källarplanet pga soutterängkällare.
Jag kan då inte tolka det på något annat sätt i alla fall.
 
Bygglovshandläggaren i min kommun säger att det finns ingen praxis/rättsfall att gå efter så handläggarna får tolka det själva som de vill.

Och den jag talade med sa att hon hade räknat källaren som en våning om takhöjden var 1.90 eller mer oavsett soutteräng eller inte.

Så dem bryr sig inte om hur man tolkar begreppen i sig (typ bruttoarea) om det inte är ett bygglovsärende.

Jag frågade om det finns något fördjupat reglemente att ta del av. Men det finns alltså inte heller. Utan det är handläggarens luddiga tolkningar som gäller i första hand. :thinking:
 
Detta öppnar väl iofs en diskussion om hur man skall tolka begreppet bruttoarea. Och det är väl tydligt beskrivet vad jag förstår.

Någon som vet ungefär hur lång process man kan räkna med ifall man skulle överklaga en nekad ansökan?
 
Lite sent svar och är ny i forumet. Här är mina tankar.

Mätning ska ske enligt svensk standard. Den säger följande om BTA.

Vid beräkning av BTA inräknas
+ utrymmen som är mätvärda [...]
+ entresol och indragen mellanvåning,
+ ljusgårds bottenplan,
+ helt inglasad balkong/uterum,
+ rökschakt och reservutgång från skyddsrum, som ligger innanför yttervägg.

Vid beräkning av BTA inräknas inte
− indragen entré,
− ljusgårds övre del,
− annan öppning i bjälklag än hål för trappa/ramp och hiss,
− yttervägg i anslutning till ljusgårds öppna plan eller annan öppning i bjälklag,
− rökschakt och reservutgång från skyddsrum, som ligger utanför yttervägg.

Tolkning kommer sedan sannolikt göras utifrån vad som var AVSIKTEN med lagen. Där tror jag tyvärr din idé kommer falla både eftersom det sannolikt skulle anses vara mätvärt, enligt svensk stadard - men även för att avsikten med lagen aldrig varit att man skulle kunna bygga så som det "kryphål" du lyfter fram. Sedan kommer du ju även ändra hela den befintliga lösningen, vad gäller tillgänglighet och brand - om du flyttar trappan - och för det krävs ju bygglov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.