Hej

Någon som satt in en kamin där skorstenen kommer upp så att takanslutningen skall vara bruten, dvs kaminröret kommer upp mitt i nocken på huset? VAr det svårt att installera, behövdes plåtslagare?
 
  • Gilla
ByggareNic
  • Laddar…
Att kaminröret kommer upp mitt i nocken vid en efterinstallation verkar skumt. Ska du liksom kapa av nocken? De problem som jag ser är knappast plåtjobbet.
 
Årets trådlyft? :rofl:

Men faktum är att jag söker svar på samma fråga och lyckas inte hitta någon lämplig tråd så jag kapar denna!

Vi överväger en kamin i vårt vardagsrum och platsen är redan uttänkt sedan länge, vilket i princip är rakt under nocken. Alternativen verkar vara att hitta en plåtslagare som gör en plåtlösning för nocken och raka rör rakt upp, alternativt offsetta röret med två böjjar så skorstenen mynnar ut ca 1 m vid sidan av nocken. Det senare är vårt föredragna alternativ men kan ev ge problem vid sotning eftersom böjjarna kommer hamna i ett ej tillgängligt utrymme mellan takstolarna (ryggåstak med lösullsisolering)... taket är täckt med plåt i övrigt.

Hur bör man resonera här? En skorsten rakt på nocken verkar bli det knepigaste, men bästa lösningen...

Mvh
 
Men vad är det för problem med skorstenen mitt i nocken, ser bara fördelar.

Med en offset har man ”problemet” vatten som rinner från nocken ner mot skorstenen, måste vara tätt där.
Att tillföra två krökar gör inte sotaren gladare.

Historiskt har man gjort tvärtom, en skorsten som inte börjar mitt under nock har man krökt så den kommer ut i nock.
 
Jag håller med prototypen här. Det är ju bara fördelar med skorstenen i nock. Enda nackdelen jag kan tänka mig är att man inte kan köpa någon standardgenomföring utan "måste" göra en anpassad genomföring.
 
När man byggde med timmer så var oftast skorstenen en del av den bärande konstruktionen, så då fanns det fördelar att ha den i mitten som stöd/avdelare för nockbalken.
Nu för tiden när man bygger med självbärande takstolar spelar det ingen roll rent konstruktionsmässigt. Dock blir det svårare att få till ytskiktet på taket om det är långt mellan nock och skorsten.

Sen kan det nog se lite konstigt ut med en modern skorsten som bara är ett runt rör som sticker upp mitt i nocken, så en liten bit bredvid är att föredra tycker jag.
 
Har du ett ryggåstak med nockbalk, är det väl lite jobbigare att behöva kapa nockbalken. är det självbärande takstolar är det väl lättare.
 
-RB- -RB- skrev:
Jag håller med prototypen här. Det är ju bara fördelar med skorstenen i nock. Enda nackdelen jag kan tänka mig är att man inte kan köpa någon standardgenomföring utan "måste" göra en anpassad genomföring.
Precis, detta är en av nackdelarna. Den andra är rent estetiskt, dvs vi skulle helst ha skorstenen på ”baksidan” av huset.

Här emellan fönstren är det tänkt kaminen ska stå, granen får maka på sig :D

Inredning med julgran mellan två fönster där en kamin är planerad, i ett modernt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Precis, detta är en av nackdelarna. Den andra är rent estetiskt, dvs vi skulle helst ha skorstenen på ”baksidan” av huset.

Här emellan fönstren är det tänkt kaminen ska stå, granen får maka på sig :D

[bild]
Japp dra ut den genom väggen och upp på tak utvändigt. Fördel estetiskt. Nackdel mindre värme inne även om en modern skorsten är isolerad.
 
A abbe_ skrev:
Har du ett ryggåstak med nockbalk, är det väl lite jobbigare att behöva kapa nockbalken. är det självbärande takstolar är det väl lättare.
Rent tekniskt är det ej ryggåsar utan saxtakstolar. Ingen av dessa är i vägen direkt över där skotsten ska dras, så detta kommer inte påverka.

En saxtakstol i trä på en byggnads stomme med oisolerad vägg och skrotade isoleringsmaterial framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
useless useless skrev:
När man byggde med timmer så var oftast skorstenen en del av den bärande konstruktionen, så då fanns det fördelar att ha den i mitten som stöd/avdelare för nockbalken.
Nu för tiden när man bygger med självbärande takstolar spelar det ingen roll rent konstruktionsmässigt. Dock blir det svårare att få till ytskiktet på taket om det är långt mellan nock och skorsten.

Sen kan det nog se lite konstigt ut med en modern skorsten som bara är ett runt rör som sticker upp mitt i nocken, så en liten bit bredvid är att föredra tycker jag.
Det tycker vi också, speciellt eftersom vårt tak har en relativt låg takvinkel (24grader) så en skorsten som sticker upp 1m över nock kan se lite konstigt ut.
 
Du borde se över isoleringen i taket innan du installerar en kamin... Det ser lite glest ut.
 
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du borde se över isoleringen i taket innan du installerar en kamin...
I vilket avseende? Ligger ca 60-70cm lösull (cellulosa) som sprutades förra sommaren. Skorstensdelarna som kommer ligga där är ju helisolerade?
 
Jag tänkte på bilderna längre upp...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.