Sådärja nu är golvet i badrummet brädat, gick hur fint som helst att böja 28x120mm spåntade brädorna. (Utan att basa dem) Satte för säkerhets skull även kottlingar mellan golvreglarna vid kortväggarna, så nu kan eftervärlden lägga kakel på plastmattan utan problem...jag nöjer mig med den som den är.
Återstår att få golvgipsskivorna att vara lika välvilliga. Planerar att lägga dem (600x2400mm) tvärs brädorna. Limma och skruva. Vilken sorts lim ska man använda?
Brädat badrumsgolv med böjda spåntade brädor och isolerade väggar under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Tack för uppmuntran @Oldboy
Från marknära golvarbete till närmare himlen...takarbete, invändigt..
Jag ska isolera där, men först inte glömma vindsventil, sedan vindpapper så det inte blåser i isoleringen sedan sedan isoleringen sedan ett elinstallationslager...
Hämtar virket till det i hamnen med lånad släpkärra.. Måste nog skaffa nytt ögonmått, var köper man sånt? (kärran var för kort eller reglarna för långa?!)
Innvändigt takarbete med synliga träreglar och en nyinstallerad vindsventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oisolerat tak med träreglar och installationsutrymme samt takventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takarbete i ett pågående byggprojekt, vindpapper uppsatt på träreglar, stege och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstomme under arbete med synlig vindpapp och träreglar, redo för isolering och installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit liten lastbil med släpkärra, för långa träreglar fastsatta på taket, står på en lantlig väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Ögonmått - Den va la go den. :D

Helt nytt begreppskoncept för fordon vs byggvirke är nog snarast vad som skulle behövas...
Eller så får du lägga in om en omklassning av kortregel. :p
 
  • Gilla
  • Haha
Peter_Nilsson och 2 till
  • Laddar…
Innan isolering av vindsbjäklaget så täpper jag till "hålet" mot gamla husdelen, vill inte ha för många hyresgäster därifrån in i den nyrenoverade delen...masonitskiva från en kasserad garderob kom till nytta.
Takbjälklag under renovering med nyinstallerade träreglar och en återanvänd masonitskiva som täpper till anslutning mot äldre husdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innertaksänkning med 45x95 reglar skråskruvade i bjälkar och en masonitskiva monterad för att täppa till hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så lätt det var att trycka upp isoleringen mot vindpappret..inga rör som är vägen..här en bild som visar innertaksänkning mha 45x95reglar, skråskruvade i hanbjälkarna. Jag fick ett fint tips av bygghandeln: skruva varannan skruv från höger och varannan från vänster så blirr regeln inte snedställd!
I morgon fortsätter jag med ett 95 mm isoleringslager, sedan 45x45reglar tvärs rummen för att få elinstallationutrymme, jag ska dra elen i taket mellan långväggarna
Renoverat tak med isolering och 45x95 reglar skruvade i bjälklaget, synlig masonitskiva och byggnadsställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så lätt det är att arbeta på ett plant och stabilt golv, glöm bara inte att låsa hjulen på byggnadsställningen!
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Elektrifieringen kräver ny kabel, 5G6, den urgamla 3G1,5 smakade för bra för gnagare. Elfirman anser att gårdshus mm ska matas med samma typ av kabel som bostadshuset. OK då...
Prövade första att gräva kortaste vägen (6m via carporten), men kampen med Yggdrasils rötter blev för svår, ja nästan alla av underjordens asar var våldsamt emot att någon korsade deras livsnerver även om trädstammen är borta (>150 år gammal askstubbe). Jag gav upp kampen och fogade mig. Det blev ett liiite längre dike (c.a 20m ) från bostadshushörnet till platsen för den nya undercentralen. Diket korsade bara mitt eget nyss nerlagda avloppsrör som inte protesterade alls.
Nyligen grävt dike genom en trädgård för att lägga ner el-kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ser lättgrävt ut. Sand och jord?
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Ser lättgrävt ut. Sand och jord?
Bobcat gjorde jobbet på en halvtimme. Jag såg på.
När jag grävde ner avloppsröret så gjorde jag det för hand, 40m långt c:a 3-10dm djupt. Tog några veckor, fick lov att spräcka en del stora stenar på vägen .
Jo, det är snäcksand under ett 1-2dm lager av gammal åkermark. Urgammal havsbotten.
 
B bopakoster skrev:
Så sant så.
Köpte ett hus en gång inklusive trasig spis/ugn enligt mäklaren.
När jag kollade vad som kunde vara fel på den innan den skulle till tippen, så fann jag att inte en utan flera gnagare omkommit när de klättrat omkring bakom ugnen på de oisolerade starkströmsledarna..Den första blev väl åtel för de följande..
Städade bort skeletten och gjorde ren den och den funkar än så vitt jag vet!
Men stålrör runt elledarna som man hade förr har sina fördelar...
Hittade en gång inuti en värmepump en uttorkad kloakråtta, han/hon hade nosat på trefasen vid huvudbrytaren.
Har tidigare hittat en liten mus inuti en tvättmaskin (i ett äldre hus i Karlsborg.)
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Om ni undrar vad jag "hålls med" nu så kanske denna bild förklarar? :thinking:
Handritad skiss av ett byggprojekt med mått och anteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
B bopakoster skrev:
Om ni undrar vad jag "hålls med" nu så kanske denna bild förklarar? :thinking:
[bild]
Äventyrsbana för minigolf? ;)
 
  • Haha
bopakoster
  • Laddar…
B bopakoster skrev:
Elektrifieringen kräver ny kabel, 5G6, den urgamla 3G1,5 smakade för bra för gnagare. Elfirman anser att gårdshus mm ska matas med samma typ av kabel som bostadshuset. OK då...//........... Det blev ett liiite längre dike (c.a 20m ) från bostadshushörnet till platsen för den nya undercentralen. ...
Inte undercentral, egen central inkopplad för bostadshusets central blev det, fördelen är förstås att bostadshus och gårdshus är oberoende av varandra.
 
Jag har nu lagt in all isolering, fått el dragen i alla slangar o dosor. Det är dags för
-takbrädor
-väggbeklädnad (råspånt+gips)
-undergolv (flytande masonit resp golvgips)
I vilken ordning bör det göras? Är det viktigt eller spelar det ingen roll?
 
B bopakoster skrev:
Jag har nu lagt in all isolering, fått el dragen i alla slangar o dosor. Det är dags för
-takbrädor
-väggbeklädnad (råspånt+gips)
-undergolv (flytande masonit resp golvgips)
I vilken ordning bör det göras? Är det viktigt eller spelar det ingen roll?
Hur ser det ut på golvet nu? Tänker att behövs det flytande masosin och golvgips?
Ordningen tror jag är av mindre betydelse :D
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
I mitt gamla hus verkar det vara byggt nerifrån och upp. Dvs, man måste riva taket för att får bort väggarna för att kunna få upp golvet (Inte ytskikten då)...
Rent tekniskt verkar det ju logisk att man behöver ett golv för att kunna jobba med väggar och tak.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Hur ser det ut på golvet nu? Tänker att behövs det flytande masosin och golvgips?
Ordningen tror jag är av mindre betydelse :D
useless useless skrev:
I mitt gamla hus verkar det vara byggt nerifrån och upp. Dvs, man måste riva taket för att får bort väggarna för att kunna få upp golvet (Inte ytskikten då)...
Rent tekniskt verkar det ju logisk att man behöver ett golv för att kunna jobba med väggar och tak.
Tack för era synpunkter!
Golvet nu är spåntade granbräder, duger bra att arbeta på. Mattläggare vill ha flytande masonit resp golvgips i de tvårummen Pappa1986.
Bra med den logiken useless. Men jag lägger nog undergolvet sist så det inte smutsas ner med tanke på att mattlimmet nog ska ha en ren yta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.