Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Bara för att kasta in en liten brandfackla :)
Kan du komplettera med en lite mer heltäckande ritning av stugan?
Är du helt säker på att just det rummet är det enda/bästa för köket?

Behöver du även lösa hallfunktionen, i och med att du har ytterdörren där?
Hej Dowser4711
Yes, jag skall rita lite mera imorgon, ursäkta jag fokuserade nog så enkelt på bara köksdelen och sant är ju om det finns lite mera att gå på så är det enklare att få tips...
Skall försöka hitta mera mått på allt som är nära köket, så kanske det gör saken enklare.

Denna var bra... Är du helt säker på att just det rummet är det enda/bästa för köket?
Jo det är jag finns bara kök , pytte sovrum som det rymms en 1200:s säng och knappt plats för nå annat och behöver inte mer för det. Vardagsrum och den ligger långt 4-meter från planerade VA så det börjar jag icke ens tänka på
och anslutning till pyttesovrummet finns nuvarande toalett, så ytmässigt är det "Live in the Box"
Hallfunktionen har jag som det nu ser ut i planen tvingats baka in i köksdelen, även om en ca: 1000 vägg kan tas bort mot vardagsrum bara för att få luft och cirkulation (bara en möjlig tilltänkt förändring)
Hade kunnat flytta ytterdörren om jag tänkt på det för flera år sedan 1-2 men nu har jag byggt en hypertrevlig altan/trappa där och fint sommarmorgon och njuta av soluppgången med en kaffekopp.
Återkommer nog imorgon med lite bättre ritning...
 
Gammelnörden
Utan att ha exakta mått har jag klurat lite på en köksuppställning i IKEAs köksplaneringsprogram. Jag har räknat kallt med att man kan utnyttja förrådet i rummet intill till kyl/frys. För att inte göra avkall på arbetsyta har jag placerat skåp och diskho framför fönstret o ber en stilla bön om att det går att vinkla för vädring i alla fall... Om jag räknat helt tokigt hur mkt ytterdörren tar plats kan man byta skåp 2 till ett smalare. 4 är en smal diskmaskin. Jag har skippat hörnskåp för att få plats med ett skåp för inbyggnadsmicro. Man får föreställa sig en passbit mellan skåpen som möts i hörnet. ; )
Jag har placerat ett runt litet bord, 85 cm i diameter, så att det blir som en rondell i rummet och med inskjutna stolar bör man kunna ta sig till de andra rummen utan allt för mkt krångel?
Planritning av ett kök med skåp framför fönstret, runt bord i mitten och köksö. Ytterdörr till höger och mått angivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av ett planerat kök med skåp och diskho framför fönstret, inbyggnadsmicro och ett runt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-modell av en kökslayout med skåp, diskho framför fönster, runt bord och stolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tackar Gammelnörden
Ja man ser ju först iaf att Ikeas program verkar vara ett klart kompetent program.
Ditt mycket fina exempel är utan tvekan en ide' att tänka på, på detta sättet blir det helt klart mera ett "riktigt kök",
tristaste är ju rondellen, som sagt i ett litet kök kommer man hamna i tråkigheter i någon form av krock med något...
men kanske om man placerar bordet både mera vänster och mot diskbänken borde pyttelille mer utrymme skapas för passage till både vardagsrum och sovdel, men det är ju en möbel som går att möblera om och flytta efter behov.
Jobbigast kändes nog VA-dragning och öppna upp golvet så långt, men även det går om jag måste.:cool:
 
I ett litet kök är varje decimeter viktig. Det gör att Ikeas inredning går bort i många fall, de finns bara med bredder på 20,40,60,80 cm.
I mitt eget lilla kök finns det exempel på skåp som är 37 och 52 cm, just för att utnyttja utrymmet maximalt.

Så mitt råd till dig är att platsbygga köket, eller åtminstone titta på tillverkare som erbjuder även bredder som 30, 50 eller annat.
 
Tackar b8q
Bra att ha i tankarna att udda mått funkar mindre bra med Ikeas, skulle gissa att dom knappt har inredningsmått som dom inte själv säljer, har även tänkt ett större begagnat kök som styckas av till att passa mitt blivande. Jag har en snickarekompis som är kunnig i kök han kan platsbygga --- men han saknar visioner och fantasi det får jag komma med...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Gammelnörden
Jag verkar inte ha koll på var vattnet finns men om det finns möjlighet till att flytta rör har jag förslag på en mindre praktisk lösning med inspiration från sjuttiotals-köken med vitrinskåp från taket...
Ritning av kökslayout med måttangivelser, inklusive skåp, vitvaror, bord och stolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av ett kök med vitrinskåp, blå mosaik som stänkskydd och en ö med barstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Hej Gammelnörden

Tackar, Detta var en tilltalande planlösning, gillade många detaljer,
sittplatsen kommer på ett "bra ställe" med möjlighet att glo ut mot infarten, och rördragningen är minimal bara en meter.
Och att spränga in kyl/frys är bra tanke där förlorar jag inte nödvändig yta i onödan.
Enda nackdelen är såklart det du inte kunde veta för jag har inte nämnt det alls:
Jag har ett ek-golv av typ 120-140 tjocka plankor som skall nåtas sk. "riktigt skeppsgolv", nu gör det ju inte så mycket att behöva täcka det med utsticket...
Såg nästan trivsamt ut i 3d-bilden :)
Bra ide att ha som en stark kandidat , bara att börja fundera ...
 
  • Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…

Bästa svaret

Gammelnörden
Om man kan tänka sig att offra lite förvaring kanske det vore en idé för rördragningens skull att byta plats på ugn och diskho? 3D-rendering av ett kök med ugn och diskho sidan om varandra och en köksö med barstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av ett kök med möblering, ugn och diskho utmärkta för möjlig ombyggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack, syns det fort att det är nog enklast så.
Bra förslag. Ser även att trista hörnet inte behöver vara så tokigt, för där kan man ju ha ett skåp/lådor från baksidan.
 
A Ante_T skrev:
2640*3940 och dörrar, fönster, ingångar som stör över allt
Om ni tittar på bilden finns det bara som jag kan förstå en plats för lite skåpar osv..
vänstra hörnet ner till dörrhålet som kanske är 800
idag står spisen på högersida vid motsvarande dörrhål

tar gladeligen emot tips på även "små köksöar" men som synes ont om plats
dörren högst uppe till höger är ingången till stugan/huset.

Har tänkt mig rymma kylskåp idag har jag en 1600 med fryslucka, tänkte väl ha frysen i ett annat rum

Skall man tänka bänkyta i vänstra väggen hela vägen inkl liten vask ?
VA kommer in nära vänster dörrhål.

Grymt intresserad av åsikter och tips, Obs kan inte utöka arean.

Tack på förhand.

Lite bättre ritning, Arkitektonisk ritning av en planerad hall med måttangivelser och detaljer som värmegolv och rivningsbar vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
säkert att det saknas något....
 
A Ante_T skrev:
2640*3940 och dörrar, fönster, ingångar som stör över allt
Om ni tittar på bilden finns det bara som jag kan förstå en plats för lite skåpar osv..
vänstra hörnet ner till dörrhålet som kanske är 800
idag står spisen på högersida vid motsvarande dörrhål

tar gladeligen emot tips på även "små köksöar" men som synes ont om plats
dörren högst uppe till höger är ingången till stugan/huset.

Har tänkt mig rymma kylskåp idag har jag en 1600 med fryslucka, tänkte väl ha frysen i ett annat rum

Skall man tänka bänkyta i vänstra väggen hela vägen inkl liten vask ?
VA kommer in nära vänster dörrhål.

Grymt intresserad av åsikter och tips, Obs kan inte utöka arean.

Tack på förhand.
A Ante_T skrev:
2640*3940 och dörrar, fönster, ingångar som stör över allt
Om ni tittar på bilden finns det bara som jag kan förstå en plats för lite skåpar osv..
vänstra hörnet ner till dörrhålet som kanske är 800
idag står spisen på högersida vid motsvarande dörrhål

tar gladeligen emot tips på även "små köksöar" men som synes ont om plats
dörren högst uppe till höger är ingången till stugan/huset.

Har tänkt mig rymma kylskåp idag har jag en 1600 med fryslucka, tänkte väl ha frysen i ett annat rum

Skall man tänka bänkyta i vänstra väggen hela vägen inkl liten vask ?
VA kommer in nära vänster dörrhål.

Grymt intresserad av åsikter och tips, Obs kan inte utöka arean.

Tack på förhand.
En ny ritning med lite mera mått och förutsättningar... Arkitektonisk ritning av ett rum med möbler och måttangivelser, inklusive framtida byggplaner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Kan du tänka dig att ha öppningen till vardagsrummet direkt vid ytterdörren, är det ett tillräckligt avstånd?
För i så fall får man ju plötsligt ett användbart hörn nere till höger. Klinkerytan kan du i så fall ha lite längre, förbi murstocken där man har hängare och skohylla.
 
Hej BirgitS

Tack ,Jo jag har tänkt den tanken, som du skriver får man ju yta för kläder och skor där.
och då kan jag dra klickers hela vägen framför kaminen Win win...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.