Hej, Jag sitter och skissar på planritning till en sommarstuga som vi ska bygga med hjälp av byggsats från Lövångers bygg (vi sneglar också på Lundqvist trävaru som har samma modulmått). Jag hoppas få tips! Jag är fundersam vad det gäller mått på badrummet. I den här skissen är det 1,85*3,51. Funkar det för dusch, tvättmaskin, toa och vask?

Grundförutsättningarna är dessa:

Huset blir 6*14,4 meter.

Det blir loft över ca halva (fram till badrumsväggen). Öppet upp till nock över kök och allrum.

Kaminen ska in i mitten av huset för att få bra värmespridning, och jag planerar för en luftvärme pump.

Jag vill ha två sovrum på nedre plan för barnen, vuxna sover på loftet.

Dörrarna får jag inte riktigt till i programmet (svårt att vända dem!). I tanken går de åt "rätt" håll.

Huset är långsmalt för att vi tycker att det är snyggt - det kommer att bli i laduhusstil.

Tacksam för tankar era tankar.


Planritning av en sommarstuga med mått, inklusive ett badrum på 1,85*3,51 meter och disposition för kök och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
En apelsin En apelsin skrev:
Jag är fundersam vad det gäller mått på badrummet. I den här skissen är det 1,85*3,51. Funkar det för dusch, tvättmaskin, toa och vask?
Javisst, det är ju mycket större än i många lägenheter där badrummet just ska rymma de sakerna.
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Badrummet är absolut stort nog, men med dörren sådär blir det svårt att komma in i. En spegelvänd dörr hade nog funkat bättre.
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
iskrig iskrig skrev:
Badrummet är absolut stort nog, men med dörren sådär blir det svårt att komma in i. En spegelvänd dörr hade nog funkat bättre.
Tänker du att den ska gå ut till hallen? Har funderat på det men det kanske blir trångt med trappan. Jag tänker att jag ska bygga förvaring under.
 

Bästa svaret

Gammelnörden
För att inte fortsätta trådkapa Tuvis tråd bidrar jag med mitt inlägg här i din originaltråd. ;)
Jag har följt ert resonemang i den tidigare tråden och utifrån det har jag lite tyckande... som t ex i ett fritidshus som är tänkt för umgänge skulle jag satsa på att göra allmänytan något större på bekostnad av sovrummen. Samt om ni vill komma undan så billigt som möjligt skulle jag satsa på en rak, ganska brant trappa. Raka trappor är betydligt billigare än svängda och eftersom det är ni vuxna som sover på loftet klarar ni ju att gå i en brantare trappa. I ritprogrammet kunde jag inte göra trappräcke men det ska ju så klart vara det.
Jag har utgått från den här ritningen; Handritad planritning av ett fritidshus med markerade allmänna utrymmen och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översiktsritning av ett fritidshus med större allmän yta och en rak, brant trappa enligt inläggets diskussion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital ritning av ett fritidshus interiör med en rakt fram vita trappa, byrå, stolar och dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av ett fritidshus interiör med kök, brant trappa och vardagsrum med öppen planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av ett vardagsrum med öppen planlösning inklusive kök, matplats och sittgrupp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av en öppen planlösning med kök och vardagsrum, vita väggar, utan trappräcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
En apelsin och 1 till
  • Laddar…
Tack! Du har rätt jag ritar och ritar om hela tiden, nu i floorplanner. Jag såg inte detta förrän nu, hade helt missat ditt inlägg. Bra idé med loftstege istället för trappa, och jag ska rita en variant till nu som liknar detta.
 
Bygglovet är inne sedan några veckor. Så här blev det. Tack för hjälpen alla!
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Hm.. jag lyckas inte öppna pdf-filen (befinner mig i ios-appen) av någon anledning, någon annan som har samma problem?
 
H
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Hm.. jag lyckas inte öppna pdf-filen (befinner mig i ios-appen) av någon anledning, någon annan som har samma problem?
Öppna bilagor i Android appen har inte fungerat på länge. Säkert över ett år sedan detta fungerade.
 
Ok, detta var en nyhet för mig. Får kolla på det tillsammans med @cnils på måndag. Förhoppningsvis enkelt att fixa. Tack för svar.
 
Ritning av en lägenhetsplan med beteckningar för kök, badrum, sovrum och hall, visar mått och layout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag gjorde en screen shot! Lofttrappan blir något mer vinklad, men detta är ritningen. Tack igen för all hjälp, i vad som är @Tuvis tråd från början. Hur gick det för dig?
 
  • Älska
Per Eskilsson
  • Laddar…
BirgitS
Ser lite tveksamt ut med en inåtgående badrumsdörr, litet rum med större halkrisk gör att om någon ramlar och inte kommer upp så kan man inte öppna dörren för att hjälpa personen eftersom personen blockerar dörren.
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ser lite tveksamt ut med en inåtgående badrumsdörr, litet rum med större halkrisk gör att om någon ramlar och inte kommer upp så kan man inte öppna dörren för att hjälpa personen eftersom personen blockerar dörren.
Tack. Vänder såklart på den. Någon som vet om det är tillåtet med skjutdörr i våtrum?
 
BirgitS
Jag har inte sett något om att det inte skulle vara tillåtet men det är bra att tänka på att en skjutdörr inte dämpar ljud lika bra som en vanlig dörr.
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Hej går precis i samma tankar vg planlösning och husmodell. Undrar om ni valt leverantör ännu? Lundqvist trävaruindustrin har precis lagt ut ett nytt laduhus på instagram med 45 grader taklutning. Kolla in leva laduhus Vilmer som har liknande mått som du gjort. Du får gärna berätta hur projektet utvecklas. Är nyfiken hur ni kommer inreda vinden vg fönster och vilka mått det blir. Lycka till med bygget!
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.