O olofh skrev:
Och gällande träregel du har liggande på golvet så riskerar den suga fukt men få in syllpapp under så har du iaf sänkt risken en del
Under träregeln på golvet ligger heltäckningsmatta (ej gummerad undersida) på klinkers.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vet du nåt om det är isolerat eller iaf dränerat på utsidan?
Är det här till någon hjälp?

Gammal dokumentbild som beskriver specifikationer för grundläggning vid byggnadsarbete med detaljer om material och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det inte förbättrat efter byggåret så ser det nog ut så.
Ingen höjdare att kyla ner väggarna ännu mer med isolerade väggar innanför.
Idag isolerar många väggarna på utsidan vid en omdränering och skapar på så sätt bättre förutsättningar för bra inomhusklimat och torra friska källarväggar.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Fick i alla fall monterat tyg på vänster absorbent igår. Påbörjade nu det klassiska tejpa plastfolie mot vägg. En bit inne i hörnet och en ovanför elementet.
Absorbent monterad på vägg med mörkblått tyg ovanför en vit element, med plastfolie bitar i ett rumshörn och ovanför elementet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur länge behöver jag vänta för utvärdering?
 
S
Nu är jag VERKLIGEN ingen expert på fukt i källare, men mitt sunda förnuft säger mig att plastfolien inte är ett komplett test. Det du får reda på är bara om du har stora problem med vatteninträngning just nu. I ditt hus kanske det är som värst vid snösmältningen på våren.

Jag hade kompletterat med att isolera en stor bit av väggen och stoppat in en vanlig termometer med extern sensor för utetemperaturen. Sensorn sätter du emot väggen i centrum av det isolerade området. Efter en (lång?) tid så ser du hur kall väggen blir. Ju kallare, desto viktigare är det att ha den väl ventilerad och uppvärmd.

Plastfolie mäter vatteninträngning. Isolering mäter hur väl isolerad väggen är utifrån.

Du kan även kombinera isolering med plastfolie på en och samma testyta. Det ger ju en test av båda parametrarna vilket egentligen är det intressanta.
 
S
Jag hade gjort en luftspalt både vid golvet och taket för att försäkra mig om en god ventilation. Då behövs inte heller några fläktar eftersom du har en stor tvärsnittsarea. Du sätter alltså reglar ända ner till golvet med ca 60 cm mellanrum och sätter en horisontell liten träribba en lagom bit över golvet så att det går att få in ett smalt dammsugarmunstycke under. Man skall inte förakta detaljer som städmöjligheter heller! Dessutom finns då också möjligheter att göra en viss inspektion i nederkant där fuktproblemen förmodligen är som värst.

Skiss som visar luftspalt vid golvet och ljudvågor för optimal ventilation och ljudabsorption i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att motverka reflektion av ljud mot ytterväggen så görs utrymmet kilformat. Då kommer ljudet studsa som pilarna visar och absorberas av isoleringen. Vill man tokoptimera så är det bättre med en mjukt böjd yta såsom den streckade linjen visar.

---------
På din bild i inlägg #34 verkar du ha isoleringen direkt mot väggen vilket inte känns bra. Dessutom är det väldigt nära elementets överkant vilket sänker elementets verkningsgrad. Om du vill optimera så hade det varit bättre att spara några cm utrymme över elementet och istället hänga en tunn ljudabsorbent några cm utanför hela elementet.

Jag håller med din akustiker om att bredden på reglarna inte har någon större praktiskt betydelse, men jag hade inte kunnat låta bli att göra den där 1% optimeringen som ju inte kostar varken tid eller pengar. Har du redan köpt reglar är det helt onödigt att köpa nya.
 
  • Gilla
Roadrunner74 och 1 till
  • Laddar…
Rev en innervägg ,samma konstruktion som du gjort .Den hade suttit sen 1986 och inte ett spår av påverkan fukt eller mögel.
Tror att det är väldigt olika från hus till hus och hur det ser ut på utsidan med dränering och fuktskydd T.e.x platon.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
D donjansson skrev:
Akustikplattor är inte aktuellt. Dels för att de är dyra, men framförallt är de för tunna för att överhuvudtaget ge någon absorption i det lägre registret.
Dyra kanske, men en kombination av plattor och basfällor funkar bra. Jag har köpt. Mycket från Sound of science. Dom har bra saker. Dessutom inte från glas-/stenull som kan vara hälsovådligt om du inte sätter för det ordentligt.
Ps. är det ett biorum (och inte musikrum eller studio) har jag fått till mig att man absolut inte ska överdämpa, det blir inte heller bra.
 
När är huset byggt?
Var i Sverige stor det?
Vet du vad det är för markförhållanden, sandjord, lera, pinnmo?
Har du något fuktgenomslag på betongväggarna någonstans?
Vad är det du vill åstadkomma i källaren?

Den konstruktionen du gjort tolkar jag det rätt att det är en "blindvägg" som står fritt och är klädd me dryg på bägge sidor? Dvs den kommer inte att kläs med tex gips?
 
Helt galet. Ta ner och gör rätt.
 
Principen med en akustikvägg förutsätter att luften kan färdas genom väggen fritt för att eventuella ljudvågor ska dämpas i det isolerade materialet. Så jag förstår inte varför en luftspalt skulle varken ge till eller från när det är fritt för luften att färdas in och ut ur isoleringen.

Så länge luftfuktigheten i rummet inte överskrider normalvärden så tror jag personligen att det inte ska vara några problem. Men fukt är alltid problematisk så det kanske är bäst att ta det säkra före det osäkra.
 
Grylf Grylf skrev:
Principen med en akustikvägg förutsätter att luften kan färdas genom väggen fritt för att eventuella ljudvågor ska dämpas i det isolerade materialet. Så jag förstår inte varför en luftspalt skulle varken ge till eller från när det är fritt för luften att färdas in och ut ur isoleringen.

Så länge luftfuktigheten i rummet inte överskrider normalvärden så tror jag personligen att det inte ska vara några problem. Men fukt är alltid problematisk så det kanske är bäst att ta det säkra före det osäkra.
Det är rätt, som jag förstått det. Luft innanför gör vare sig av eller till för akustiken. Men det är ju att föredra av andra skäl.
 
S
Ju lägre frekvenser desto viktigare är avståndet mellan aktivt absorbent material och reflekterande yta bakom. Luftspalten i sig ger ingen fördel. Den kunde lika gärna varit fyllt med en absorbent. Det viktiga är alltså att ha absorberande material där ljudet (luften) rör sig som mest, alltså en halv våglängd ut från väggen.

Man kan också tänka på att de luftmolekyler som är närmast väggen inte kan röra sig nämnvärt. De är mer eller mindre "limmade" mot väggen. Ljud kan ju beskrivas som tryckskillnader och det är samma sak som avstånd mellan luftmolekylerna. Molekylen närmast väggen kommer bara röra sig någon bråkdels mikrometer fram och tillbaka. Nästa molekyl rör sig i förhållande till den första och den rör sig därför dubbelt så långt.

Om man bara har en mindre mängd tillgängligt material, t.ex en gardin, så kommer den vara nästan värdelös om den ligger kloss an mot väggen.Om gardinen däremot har en stor luftspalt bakom sig så befinner den sig där luften rör sig mer och dämpningen blir bra.

Citat från Sound Of Science, https://www.sofsci.com/produkter/SuperChunk-basabsorbent
"Produkten är 63 mm tjock och vid användande av det speciella SOFSCI SuperChunk väggmonteringssystemet (ingår) så tillkommer en luftspalt om 50 mm mellan produkten och väggen – vilket positivt påverkar effektiviteten hos alla rätt tillverkade absorbenter rejält."

Som en följd av ovanstående resonemang så framgår det att det är viktigt att det ljudabsorberande materialet inte är för kompakt. Ljudet skall alltså komma igenom och studsa mot väggen bakom för att dämpningen skall vara optimal. Ett vanligt fel är att man väljer ett för tätt, tungt och kompakt tyg framför ljudabsorbenten. Då reflekteras i synnerhet de höga frekvenserna mot tyget. Man får väga utseende mot funktion.
 
Redigerat:
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Vill klarlägga att min post syftade mer på att luftspalten är onödig med tanke på att eventuell fukt i väggen kommer kunna torka ut med eller utan den.
 
S
Grylf Grylf skrev:
Vill klarlägga att min post syftade mer på att luftspalten är onödig med tanke på att eventuell fukt i väggen kommer kunna torka ut med eller utan den.
Läs gärna på om fuktspärr, var den skall sitta och varför det går dåligt om den sitter fel.

Man måste ha en luftspalt för att väggen skall hållas varm, inte för att den behöver luft för att torka. Det går förmodligen lika bra att ha isoleringen direkt emot väggen om man värmer väggen på annat sätt som t.ex. den sortens motståndstråd som man har till golvvärme.
 
  • Gilla
nmeden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.