Hej, jag har funderat hur man kopplar in en fibaro dubble switch 2 med så korrekt belastningsskydd som möjligt.

Den har 2 ugångar max 6.5A per utgång och totalt 10A enligt bifogad bild. Om man bara väljer en 10A säkring så finns de en risk för överbelastning ifall det blir något fel på en av kanalerna då denna "spik" överstiger 6.5A

Vill tillverkaren att man har 3 särkingar per "fibaro switch 2 "10A huvudsäkring och sedan varsin 6.5A särking på utgångarna.. Alt skulle vara att man väljer en säkring på 6-6.5A men då räkna rman låga laster

Min tanke var att lägga ett värmelement 400w på ena utången och belysning(lysrör) 4x48w på andra
 
  • Schema och specifikationer för Fibaro Single och Double Switch inklusive kopplingsinstruktioner och belastningsgränser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är en fråga för Fibaro. Om de ställer krav på externa skydd ska det framgå av deras installationsanvisning. Där står b.la

Applied load and the Switch 2 itself may be damaged if the applied load is inconsistent with the technical specifications!

vilket man kan tolka som att den inte har något internt överlastskydd. Du får själv bedöma ifall du har belastningen under kontroll eller om du tycker det behövs extern avsäkring. I de allra flesta fall driver ju dessa puckar en fast ansluten last, så lasten bör normalt vara under kontroll. Det ska vara att den driver armaturer med E27-sockel där man i teorin kan stoppa in 100 W lampor i den mån de går att få tag i idag. Men det kan vara lika illa med 20 W LED.
 
K Knight skrev:
Hej, jag har funderat hur man kopplar in en fibaro dubble switch 2 med så korrekt belastningsskydd som möjligt.

Den har 2 ugångar max 6.5A per utgång och totalt 10A enligt bifogad bild. Om man bara väljer en 10A säkring så finns de en risk för överbelastning ifall det blir något fel på en av kanalerna då denna "spik" överstiger 6.5A

Vill tillverkaren att man har 3 särkingar per "fibaro switch 2 "10A huvudsäkring och sedan varsin 6.5A särking på utgångarna.. Alt skulle vara att man väljer en säkring på 6-6.5A men då räkna rman låga laster

Min tanke var att lägga ett värmelement 400w på ena utången och belysning(lysrör) 4x48w på andra
Jag har haft lysrör på fibaro puckar och bränt 2 st, då var det dessutom enkanals som skulle klara 3kW. Tillslut satte jag in en kontaktor och nu har det funkat länge. Så min erfarenhet är att fibaro och lysrör inte är en bra kombo.
 
leby leby skrev:
Jag har haft lysrör på fibaro puckar och bränt 2 st, då var det dessutom enkanals som skulle klara 3kW. Tillslut satte jag in en kontaktor och nu har det funkat länge. Så min erfarenhet är att fibaro och lysrör inte är en bra kombo.
Oj tack för svaret. Får kanske tänka om angående belysningen. Egentligen är det bara elförbrukningen på elementet som jag vill logga
 
leby leby skrev:
Köp en sån här till bara elementet [länk]
Det här var ju väldigt intressant. Energimätning och klarar hög belastning. :love: men bäst av allt är det kompatibelt med domotics :love::love:

Ska bara hitta 3d skriven dinhållare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.