C claym skrev:
Bra fråga! Jag undrar samma :). Skulle jag gissa så: vägg först sen golv. Eller? Känns generellt som att det är en bra strategi att renovera uppifrån och ner...
Jo, det verkar rimligt eftersom det kommer slabbas med både puts och färg.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Har en likadan källare i mitt hus i Malmö byggt 1932. Kunde varit mitt hus du beskriver då de är väldigt lika.
Har inte heller dränerat och det är inte gjort av tidigare ägare heller. Det var inrett med träreglar och gips när vi flyttade in. Det är borta nu och de två värsta rummen är omputsade med kalkbruk. Kör en mindre avfuktare, men under högsommaren räcker den inte riktigt till. Kan se en del fuktgenomslag från golv till ca 30-40cm upp.
Satt in en våtrumsfläkt i tvättstugan som går både på konstant ventilation samt fuktstyrning.
Slipat bort plastfärg från golvet och tänker testa vattenglas som ytbehandling. Har träbjälklag med vassmatta. Har lagat upp det värsta med kalkbruk och kör sedan sandspackel.
Planen är för närvarande att strunta i dräneringen, köpa en kraftigare avfuktare samt komplettera med bättre ventilation. Det är för lågt i tak för att kunna göra något vettigt med utrymmet utan att gräva ur så källaren kommer uteslutande att användas för förvaring. Känner mig ganska nöjd med denna lösning även om jag ibland känner för att riva upp all stenläggning, trädäck etc och dränera. Hade jag gjort om allt från början idag (bott där i snart tio år) så hade jag dränerat då det fortfarande gnager.
 
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
M mangeroffe skrev:
Har en likadan källare i mitt hus i Malmö byggt 1932. Kunde varit mitt hus du beskriver då de är väldigt lika.
Har inte heller dränerat och det är inte gjort av tidigare ägare heller. Det var inrett med träreglar och gips när vi flyttade in. Det är borta nu och de två värsta rummen är omputsade med kalkbruk. Kör en mindre avfuktare, men under högsommaren räcker den inte riktigt till. Kan se en del fuktgenomslag från golv till ca 30-40cm upp.
Satt in en våtrumsfläkt i tvättstugan som går både på konstant ventilation samt fuktstyrning.
Slipat bort plastfärg från golvet och tänker testa vattenglas som ytbehandling. Har träbjälklag med vassmatta. Har lagat upp det värsta med kalkbruk och kör sedan sandspackel.
Planen är för närvarande att strunta i dräneringen, köpa en kraftigare avfuktare samt komplettera med bättre ventilation. Det är för lågt i tak för att kunna göra något vettigt med utrymmet utan att gräva ur så källaren kommer uteslutande att användas för förvaring. Känner mig ganska nöjd med denna lösning även om jag ibland känner för att riva upp all stenläggning, trädäck etc och dränera. Hade jag gjort om allt från början idag (bott där i snart tio år) så hade jag dränerat då det fortfarande gnager.
Vi verkar ha en väldigt lik situation!

Kom att tänka på att jag har tjocka lager färg på mina golv med. På många ställen är den avslitet, men i det bästa rummet ligger den helt intakt. Är det dumt att lägga klinkerna direkt på detta? Det borde vara helt tätt mot vattenånga, och vill man inte att klinkern skall andas?
 
G Galten skrev:
Vi verkar ha en väldigt lik situation!

Kom att tänka på att jag har tjocka lager färg på mina golv med. På många ställen är den avslitet, men i det bästa rummet ligger den helt intakt. Är det dumt att lägga klinkerna direkt på detta? Det borde vara helt tätt mot vattenånga, och vill man inte att klinkern skall andas?
Som jag har förstått det, så ska färgen bort. Klinkern andas genom fogarna. Färgen är tät. Du lär stänga in fukt i plattan och med tiden kommer färgen säkerligen att lossna liksom din ovanpåliggande klinker.
Jag hade tagit bort den. Vi körde med vinkelslip och det dammade något djävulskt, täta allt du kan och sedan lite till. Letar sig upp genom springor i bjälklaget till ovanvåningen. Om jag får ned fuktigheten lite till så kommer jag att lägga sisalmatta eller liknande ovanpå vattenglaset. Det klarar ju att ligga ute och jag tycker att mitt klimat är lite bättre än så ;)
Bifogar några bilder på väggar/golv samt tak, före/efter. Taget precis efter omputs så det är mindre fukt numera. Rören även målade nu. Det gör mkt för intrycket med
Renoveringsarbete i källare med exponerade tegelväggar, avskalad puts och rör på väggen samt renoveringsmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat källarrum med nymålade gråa väggar, synliga rör på väggen och oputsat tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt: Vägg och golv i råa tillståndet med spår av omputsning och ommålade rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Omputsade väggar och rör i ett renoveringsprojekt, där rören är omålade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Galten och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag iaf kommit så långt att källaren är helt tom på grejer och skall hyra en betongslip. Det är både väggar och golv som skall slipas.

Jag hyr hellre en dyr maskin som jobbet lätt än att spara pengar. Vad hade ni valt att hyra?
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
På tal om något annat så har jag nu varit i kontakt med tre olika VVS-firmor om installation av backventil/ventiler. Alla avråder mej från att göra det. "Finns inga backventiler som kommer hålla emot skyfall" alternativt "om backventilerna håller kommer avloppsröret utanför huset inte att göra det". Lite förvånad att alla verkar så emot det, och de har ändå intresse av att sälja.
 
Frågan är bara om dylika backventiler bara är placebo i slutändan. För att de ska fungera så ska de ju vara 100% rena och inte otäta alls. Kommer det bli så i verkligheten? Känns lite som en falsk trygghet ändå men det är vad jag tycker. De kanske fungerar utmärkt, vad vet jag.
 
S Stefan1972 skrev:
Frågan är bara om dylika backventiler bara är placebo i slutändan. För att de ska fungera så ska de ju vara 100% rena och inte otäta alls. Kommer det bli så i verkligheten? Känns lite som en falsk trygghet ändå men det är vad jag tycker. De kanske fungerar utmärkt, vad vet jag.
Jag blev förvånad av att de verkade tycka att det var bortkastade pengar, men jag lyssnar på dem och står över backventil.

På 15 år har fått upp avloppsvatten två ggr, varav den ena (2014) var massiv. Den hade inga backventiler i världen kunna stoppa (enligt VVS-firmorna). Men det var ett regn som kommer en gång på 200 år.

Satsar på att göra det mer tåligt för översvämning med klinker och kakel och höga trösklar till rummen med golvbrunn
 
Pratade med en kollega idag som har installerat en luft-luft värmepump till källaren (samma typ av hus och fjärrvärme).
Hon verkade nöjd med klimatet som den gett i källaren, för några hundra kr i el per måndag. Kanske vore något.
 
G Galten skrev:
Pratade med en kollega idag som har installerat en luft-luft värmepump till källaren (samma typ av hus och fjärrvärme).
Hon verkade nöjd med klimatet som den gett i källaren, för några hundra kr i el per måndag. Kanske vore något.
Vad kostar dom andra veckodagarna?
 
  • Haha
  • Gilla
claym och 3 till
  • Laddar…
Tom källarlokal med fläckiga vitmålade väggar, exponerat tegel och en dammsugare i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är iaf källaren tömd. Detta är det rum som ser minst förfärligt ut. Jag har kollat upp hyra av golvslip av betonggolv, och det var väldigt dyrt.. Kanske det är overkill om jag bara vill ha bort golvfärgen (för att lägga klinker). Skulle det vara görligt med någon annan typ av slipmaskin?

Innerväggarna är murade, så de vill jag nog bara ta fram under alla lager av plastfärg. Ytterväggarna vet jag inte vad jag gör med än.
I ena hörnet av rummet trampar jag igenom betonggolvet. Det är tunt som papper. Under finns det sand. Tacksam för era tankar
 
Jag ger fanken i att ta fram tegelväggarna. Putsen sitter riktigt bra på de väggarna, så jag bara målar om. Ytterväggarna (som de på bilden) slipas ner till betongen och målas med silikatfärg (utan puts). Puts ramlar ändå bara av på de väggarna...

Men nu något helt annat. Ett av rummen i källaren är ett halvfärdigt badrum. Någon i det förgångna startade upp en massiv renovering för en "spa-avdelning" men gav upp någonstans mitt i. Det innebär att det finns toalettstol och handfat monterat (dock bara till avloppet, inget vatten inkopplat. Dessutom är det gjutet ett fundament för duschkabin och plats för badkar (med golvbrunn installerat till bägge). Detta rummet har klinkers på golvet.

För det första måste klinkern (gräsligt fult) och betongfundamentet bort, men det antar jag att jag bilar bort med lämplig maskin. Sen är frågan hur jag blir av med de fyra avloppen? Är det något man kan göra själv eller krävs det VVS-firma för det?
Hittade en sida som sa att det var OK att hälla vattentät betong i vattenlåsen, men hur gör man i de två avlopp som inte har vattenlås?
 
G Galten skrev:
Hittade en sida som sa att det var OK att hälla vattentät betong i vattenlåsen, men hur gör man i de två avlopp som inte har vattenlås?
Kan det vara så att de två avlopp som inte har vattenlås är spygatter? I så fall täpper du till dem när du täpper till de golvbrunnar som har vattenlås, eftersom de antagligen är anslutna till dem.
 
B bakterie skrev:
Kan det vara så att de två avlopp som inte har vattenlås är spygatter? I så fall täpper du till dem när du täpper till de golvbrunnar som har vattenlås, eftersom de antagligen är anslutna till dem.
Med reservation att jag har väldigt dålig koll på VVS:

Om vi undantar golvbrunnarna så är de andra två avloppen bara rör som sticker upp (ett för toalett och ett för handfat). Med lite googling om spygatt så tror jag inte man kan ha det till toalettspolning?

Jag har sett att man kan köpa "hättor" för att plombera rören. Men eftersom jag skall lägga ny klinker över hela golvet behöver jag såga av rören vid betongytan (eller lite under) och bila ur så jag får på en hätta. Går det lika bra att hålla betong i hålen så underlättar det en del..
 
G Galten skrev:
Med reservation att jag har väldigt dålig koll på VVS:

Om vi undantar golvbrunnarna så är de andra två avloppen bara rör som sticker upp (ett för toalett och ett för handfat). Med lite googling om spygatt så tror jag inte man kan ha det till toalettspolning?

Jag har sett att man kan köpa "hättor" för att plombera rören. Men eftersom jag skall lägga ny klinker över hela golvet behöver jag såga av rören vid betongytan (eller lite under) och bila ur så jag får på en hätta. Går det lika bra att hålla betong i hålen så underlättar det en del..
Så klart att du kan hälla i betong. Men plugga först med en trasa eller fogskum innan du fyller på betongen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.