Hej!

Behöver era tips och råd ang vår tomt/gräsmatta.


När vi nyligen flyttade in i vårt nya hus rullade vi ut gräs på vår tomt där de hade förberett med matjord. Nu har kommunen varit och markerat ut tomtgränsen. Så tydligen har vi mer tomt än det som var grovplanterat med matjord.. Så vår trädgård ska vara ca 1meter längre ut än vad vi la vårt nya gräs.

Vi kontaktade husleverantören och frågade om de kan ordna resten av vår tomt (gräva bort kommunens gräs som just nu ligger inom vår tomtgräns, samt lägga matjord där) Men det verkar lite osäkert om de kommer göra det. Vilket jag tycker vore konstigt annars. Vi borde få hela vår tomt grovplanterad med matjord, och inte bara en del utav den? Så OM de inte går med på det så vet jag inte hur vi ska lösa det på bästa sätt. Vi få själva gräva upp kommunens gräs först? Hur får jag tag på liten mängd matjord sen? Verkar bara kunna beställa i stora mängder.. Kan man lägga en annan sorts jord som man kan köpa i blomsterbutiker, och sen få vi köpa några extra rullar gräs och rulla över?


Eller hur löser vi detta på bästa sätt?
 
Jag kan såklart inte svara på vilket ansvar en byggare har för att färdigställa tomten. Om ni har avtal på hela tomten, så bör de såklart ordna detta åt er, men det är bara du som vet vad som är skrivet.

Däremot vet jag hur du gör för att anlägga en mindre gräsmatta. Hyr en jordfräs för att vända jorden på den yta som ska planteras. Om det är en liten yta är går det ganska lätt och snabbt, ca 8-10 cm ner. Sedan krattar du bort grästuvor, skräp och sten. På med toppdress och gödsel (NPK), köp i säck på tex plantagen eller byggvaruhus om det är liten yta. Packa ytan genom att trampa den om det är litet, eller genom att använda vält. Sedan lägger du ut gräset, och vattnar ordentligt. Håll sedan fuktigt och vänta några veckor med klipp.

I vissa delar av landet är det för kallt för att rullgräs ska ta sig redan. Då är det bättre att göra grundarbetet nu i höst och slänga ut gräsfrö (billigt som tusan, så gör inte så mycket om det inte skulle ta sig) och se om du har gräsmatta i vår. Annars toppdressar du och lägger ut gräsmatta när det blivt varmare igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.