Hej!

Jag har de här isolerade gamla radiatorrören i min källare.

Gammalt isolerat rör med tejp eller lindning runt, misstänkt för att innehålla asbest.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag skulle vilja få klarhet i om det är asbest eller inte. Jag har förstått att man kan skicka in prov till något labb som kan kolla det, men hur skall man ta provet egentligen? Skall man kapa ur en liten bit av isoleringen med bågfilen?

Jag tillhör inte dem som är superrädda för asbest (jag tror inte att jag skulle få cancer av att kapa ner skrotet med tigersågen), men jag tänkte ändå försöka göra saker "rätt".
 
BirgitS
Det är i rörkrökarnas isolering det förekommer asbest, inte de raka bitarna. Analysföretaget https://www.asbestanalys.nu/Hur-gor-jag skriver att det räcker med typ en matsked eller en bit på 3 x 3 cm. Ett bra munskydd och handskar är ju lämpligt att använda och andra skyddsåtgärder tills man vet att det inte är asbest.
 
joakim_j joakim_j skrev:
Hej!

Jag har de här isolerade gamla radiatorrören i min källare.

[bild]

Jag skulle vilja få klarhet i om det är asbest eller inte. Jag har förstått att man kan skicka in prov till något labb som kan kolla det, men hur skall man ta provet egentligen? Skall man kapa ur en liten bit av isoleringen med bågfilen?

Jag tillhör inte dem som är superrädda för asbest (jag tror inte att jag skulle få cancer av att kapa ner skrotet med tigersågen), men jag tänkte ändå försöka göra saker "rätt".
Blöt isoleringen innan du hanterar / kapar röret. Våt asbest avger inget damm klä in det i "Glaadpack" eller annan plast.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jo, min plan är att vira in skiten i blöta lakan och sätta tigersågen i det. Men om det inte är någon asbest i de raka delarna kan man ju bara såga av rören på raka avsnitt så är det ingen fara?

Då sågar jag ut en liten bit isolering ur en krök och skickar in den på analys, så får vi se vad de säger.
 
Det är ovanligt med asbest på rakorna, så kapar du där, lägger delarna i säckar och kör till deponin så är det lugnt.
Dock dammar det ju ändå av gips och gammal isolering, så att blöta, ventilera och använda andningsskydd är bra oavsett.
 
  • Gilla
stefandersson
  • Laddar…
Men jag måste ju ändå veta om det är asbest, för att kunna sortera det rätt på ÅVCn.
 
Kostar det inget extra att slänga asbest så kan du hantera det som sånt och slänga det i rätt container.
 
useless useless skrev:
Kostar det inget extra att slänga asbest så kan du hantera det som sånt och slänga det i rätt container.
Hm, ja, jag får kolla nästa gång jag är där. Jag har ett gammal ventilationsrör i eternit som jag måste bli av med också, så jag får ju tillfälle att kolla upp det innan det är dags att ge sig på rören.
 
Du får INTE slänga asbets i det vanliga på skroten.
Kontrollera med dem först ifall dem ens tar emot det.

Sedan gällande att kapa de raka rören så görs det efter du isolerat böjarna samt gärna spraya dem lite med vatten.
 
W WestcoastHstd skrev:
Du får INTE slänga asbets i det vanliga på skroten.
Kontrollera med dem först ifall dem ens tar emot det.

Sedan gällande att kapa de raka rören så görs det efter du isolerat böjarna samt gärna spraya dem lite med vatten.
Nej, det fattar jag också... På min ÅVC finns det en speciell avdelning för asbest, men jag har aldrig behövt slänga något där så jag har ingen koll på vad som gäller exakt.
 
Brukar va två lager byggplast runt delarna å tejpa med ordentlig tejp så de e tätt. Å lagom stora delar som kan hanteras av 1 person sen märka förpakningar att de e asbest. Brukar vara begränsningar på hur mkt man får lämna med. Brukar stå på åvc'ens hemsida
 
Om krökarna och ändarna är hårda kan det vara asbest i dessa. Är de mjuka att kämma på, är det troligtvis inte asbest. Att raklängor aldrig innehåller asbest är inte sant, där kan finnas en (pulveraktig) asbesthaltig isolering och ibland en tunn grå asbestlinda som ligger svept direkt kring röret. Är röret isolerat med bruna fibrer eller glas/mineralull är det troligtvis ingen asbest i isoleringen; kolla i så fall att det inte finns någon grå linda direkt mot röret. Har du hårda rörkrökar men ingen asbest i övrigt, kan du kapa rören en bit från krökarna, som du plastar och tejpar innan kapningen för att undvika att skada materialet och frigöra fibrer.

Det förekommer att asbestfria isoleringsmaterial har kontaminerats av annan asbesthantering och är man det minsta osäker på materialet bör analys genomföras. Det går att ta ut prover helt utan spridning av fibrer med hjälp av en plastpåse, tejp och fantasi. Det finns även speciella saneringspåsar för asbeströr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.