R
För drygt ett halvår sedan köpte jag en ny bäddsoffa i tiotusenkronorsklassen. Nu har den blivit påtagligt "insutten" på ena sidan. Jag gjorde ett enkelt experiment för att kvantifiera detta:

1. Ställde en 7 kg tung pryl (A4:a-stor) på samma plats (dvs lika långt från armstöd och ryggstöd), ungefär där man sitter.
2. La en lång linjal intill tyngden och mätte sedan med en annan linjal hur mycket "luft" det var under den första linjalen där tyngden stod.

På ena platsen sjönk soffan ihop 1,5 cm, på andra 2,5 cm. Sitter man på resp sida är det påtaglig skillnad i känsla. Butiken - Sweef - menar att detta är normalt. Är det verkligen så?

Har inga barn som har hoppat i soffan eller liknande utan vi har bara suttit i den helt "normalt".


Experiment som visar bäddsoffans nedsuttna yta med en stående linjal som visar gapet och en liggande linjal på soffan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En grå kubformad tyngd med en linjal står på en randig bäddsoffa för att mäta soffans nedsjunkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan
Antagligen undermåliga stoppningsmaterial. Billig polyeter istället för kallskum är en sak som gör stor skillnad snabbt i nedsuttenhet.

Var noggrann när jag valde soffa trots att det var IKEA. 25 år gammal nu och knappt märkbart nersutten men då gjord med fjädring i stommen och kallskum i de tjocka dynorna. Minns fortfarande vad tyget hette, Lindome beige, och även det har hållit stilen. :geek:
 
R
MultiMan MultiMan skrev:
Antagligen undermåliga stoppningsmaterial. Billig polyeter istället för kallskum är en sak som gör stor skillnad snabbt i nedsuttenhet.

Var noggrann när jag valde soffa trots att det var IKEA. 25 år gammal nu och knappt märkbart nersutten men då gjord med fjädring i stommen och kallskum i de tjocka dynorna. Minns fortfarande vad tyget hette, Lindome beige, och även det har hållit stilen. :geek:
Sweef påstår att det är normalt för en soffa med "bonellfjäder" - alltså att det är fjädrarna som sjunkit ihop, inte stoppningen. Kan det stämma?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
MultiMan
Spännande idé från butiken. En bonellfjäder är en typ av spiralfjäder och de är väldigt motståndskraftiga mot permanent hoptryckning (därför de används) om de inte är feltillverkade med defekt härdning. Tänk en bil, hur tror du det hade sett ut om alla bilar sjunkit ihop flera cm på ett halvår? Det händer inte förrän efter mycket lång tid och då pga materialutmattning.

Jag är ingen säng eller soffexpert men har använt i stort alla typer av konstruktioner både i sängar och soffor och om något känns nedsuttet inom 5 år minst är det skräp i mina ögon.

Bonellfjädring är väldigt vanligt i sängar, särskilt i undre delen eftersom man pga bättre följsamhet hellre använder pocketfjädrar upptill, närmast kroppen. Aldrig varit med om att någon säng (även billiga med bonell rakt igenom) haft ena sidan märkbart nersjunken efter kort tid. Säger ju sig själv att det är inget man accepterar.
 
Redigerat:
Det är väl bara att reklamera, så får helt enkelt butiken åtgärda problemet?
 
R
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det är väl bara att reklamera, så får helt enkelt butiken åtgärda problemet?
Jag gjorde det men fick alltså till svar att det var normalt.
 
BirgitS
Om fjädrarna har sjunkit ihop borde plymån vara hopsjunken även obelastad. Låter ju mer som att de är svaga och har tröttnat. Kontakta kommunens konsumentvägledare eller Hallå konsument om butiken inte ändrar sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.