Om inget annat verkar vettigt går det att göra urtaget för hand. Metod beror lite på vilken precision som är nödvändig. Semihandgjort kan möjligen lura både öga och hand. Möjligen till och med någonting annat i konstruktionen som skall passa i urtaget.

Grunden är då att först fräsa trappsteg.
Handritade skisser som visar steg för att fräsa trappsteg i trä för urtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Går att göra på flera sätt.
Falsstål med kullager om man kan få ner chucken tillräckligt eller vågar sätta stålet så långt ut att det räcker.
Flera mallar med referens mot bitens kant. Tveksamt både för att det tar lång tid och svårt att få radierna att stämma.
Något bredare bit att börja med så att centrum ryms på biten. Sedan köra med passare.
En översikt av en träbit med urtag fräst av en handhållen fräs, som visar stegen i processen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan använda alla tillgängliga medel. Flapdisc. Rasp. Kniv. Skölp. Konisk putsklots. Halvrund fil mm mm.
Träcirkel delvis fräst med siktbara lager och några spån på en träkonstruktion som stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller så lämnar man in biten på Sjölinders eller Huddinge Snickeri och ber dem köra fram det i CNC-maskinen. Så långt har inte mitt förfall gått ännu...

Mvh Findus
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Snyggt!
 
Typ noll sömn och ligger med en bebis på magen som äntligen somnat. (Därav min spamming av tråden under kväll/natt).
Beror som sagt på hur precist allt måste vara men insåg att jag sågat ur spänna uttag men med lite mindre vinkel och mindre radie tidigare, men då var materialet bara 22mm tjockt. Körde då med figursågen med vinklat bord.
Antar att det är för tight radie i lilla änden för att gå attgöra med bandsågen?
 
Mest för att jag råkade titta på detta avsnittet igår.
På den övre skivan skruvar man fast två stående skivor sågade som en tårtbit som man spänner ämnet i.
Sedan kör man i fräsbordet. Kan det fungera?
Kräver ju ett väldigt långt frässtål.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Hur stort är ämnet? Skulle det rymmas att spänna upp i en svarv? Kanske man kan svarva uttaget i en mindre bit och foga i den större.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Jag förstår hur du menar men tyvärr har jag inte så stor svarv för den radien o h biten är 800 mm. Det är en ursparning för en installation som tillkommit och ådringen skall helst matcha. Tack ändå för input.
 
Hur gick det?
 
@ Frustrator
Det blev @findus42 lösning till slut. Blev brådis och den gick snabbast. Hyvlade dock ned ämnet för att klara det med de stål jag hade till hands.
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.