Hej!!

Behöver lite hjälp att hitta nya termostater till mina element hemma, har gamla som jag tänkt byta ut mot lite "smartare" varianter. Någon som vet vilka som passar på dessa element där dem gamla sitter?

Mvh Gammal termostat på radiator i behov av utbyte, med vitmålade rör och slitet utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal termostat på radiator som användaren funderar på att ersätta med en smart variant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej! Det där är inte termostater utan bara handvred för manuell inställning av värmeflödet. Man behöver byta hela inklusive ventilen på röret för att sätta dit termostater.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Stort jobb? Jädra skit...
 
MultiMan
Se till att ha en välfungerande automatisk shunt (och bra cirkulation) så måste du ju inte ha termostater på elementen. Vet många som kör så.
 
A
Vi gjorde samma jobb för några år sedan.

Det var 6-8 timmars jobb för en Yrkesman (15 element) Jag hade förberett genom att tömma ut vattnet ur systemet tidigare på morgonen.
 
Vad har du för värmekälla?
 
Hmm okej måste man tömma systemet för detta jobb?

Automatiskt shunt system har jag redan men tänkte det kunde va gött att kunna reglera värmen lite mer i varje rum
 
Pellets
 
Då kan du sätta in termostater i kombination med din pelletseldning. Själv hade jag låtit en firma göra jobbet att byta ut ventilerna.
 
mathiash77 skrev:
Vi gjorde samma jobb för några år sedan.

Det var 6-8 timmars jobb för en Yrkesman (15 element) Jag hade förberett genom att tömma ut vattnet ur systemet tidigare på morgonen.
Har du minne av vad det kostade?
 
Jag bytte alla radiatorventiler inkl termostat samt returventiler på alla element för typ tio år sedan.
Passade även på att spola genom alla element när allt ändå var tömt, kom ut en del gegga.

En del element tog jag även å målade om.

Radiatorventil kostar idag ca 200-250kr
Returventiler kostar idag ca 200kr
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
A
Som @Demmpa skrev, till detta tillkommer nya termostater.


Ta in offerter från olika firmor...
 
Demmpa Demmpa skrev:
Jag bytte alla radiatorventiler inkl termostat samt returventiler på alla element för typ tio år sedan.
Passade även på att spola genom alla element när allt ändå var tömt, kom ut en del gegga.

En del element tog jag även å målade om.

Radiatorventil kostar idag ca 200-250kr
Returventiler kostar idag ca 200kr
Vad är returventil? Behöver man byta den? Räcker det inte med den delen där termostaten sitter på rören?
 
Den inzoomade vinkeln med lock är returventilen,
Otydlig närbild av en tänkt returventil i ett odefinierbart utrymme, relaterad till diskussion om värmeinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Returventilen sitter på returen från elementet, det är en fördel om den fungerar om man av någon anledning måste stänga av vattnet till elementet, tex om elementet tillfälligt ska tas bort.
Om man inte stänger returventilen så kommer vatten rinna baklänges genom returledningen när man tar bort elementet.
 
Utan nån stor erfarenhet byte jag ut alla dåliga termostat ventiler i huset för 4 år sedan. Jag satt på de nya ventiller med gäng tejp. Det blev inte hellre nån läckage vid påfyllning.
Tyvärr måste du tömma systemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.