Larsa Larsa skrev:
Som sagt så ägde familjen vattnet då bryggan byggdes, och ingen har någonsin varit i kontakt med oss om detta. Och nu har jag läst mig till att man inte får bygga brygga för kommersiellt bruk på annans vatten. Man får uppföra en liten brygga för personligt bruk.

Men vi kan nog konstatera att bryggan inte är min. kanske borde kontakta kyrkan och be dem avlägsna den
Gör det något att bryggan finns...?
 
Sir James Sir James skrev:
Gör det något att bryggan finns...?
Nej egentligen inte, men man undrar ju hur detta gått till. Och att jag nu hört att det finns intressenter att hyra anläggningen, och kyrkan vill ha duktigt betalt så blir man ju lite irriterad. Dom borde ju rent juridiskt inte kunna hyra ut den...

Men syftet med tråden var egentligen att försöka reda ut vad som gäller. Jag ser gärna en ny restaurangbåt på platsen.....
 
  • Gilla
Båtenisjön
  • Laddar…
Om kyrkan har byggt en "jätte brygga", bör väl ni som ägare av vattnet blivit tillfrågade, däremot en "vanlig brygga" kan man ydligen inte göra mycket åt..
Kanske finns möjlighet att få x % av hyran...:)
Var väl båten som hade ett fågelnamn som låg där..
 
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
Sir James Sir James skrev:
Om kyrkan har byggt en "jätte brygga", bör väl ni som ägare av vattnet blivit tillfrågade, däremot en "vanlig brygga" kan man ydligen inte göra mycket åt..
Kanske finns möjlighet att få x % av hyran...:)
Var väl båten som hade ett fågelnamn som låg där..
Ja den båten var det :D
 
  • Gilla
Håkanen67
  • Laddar…
Tydligen kör kyrkan med arrende platsen, låter tveksamt iom att dom inte äger vattnet.
Du kanske ska kika närmare på ev avtal osv.
Sen finns ju en risk att samma sak händer igen..
 
Jag tror att tidsperspektivet är viktigt om man vill reda ut frågan. Rättighetssynen har ändrats fundamentalt över tid, så hur vi ser på saken idag skiljer sig från hur historiska rättigheter varit.

Vattenrättigheterna har historiskt kretsat kring fiske och vattenkraft, medan strandrättigheter exempelvis givit bryggrätt. Att bryggan hamnat på någon annans fastighet när vattnet ägts av annan än stranden brydde man sig förr inte om, det var ju fisket som var det viktiga med vattenrätten och då störde inte en brygga nämnvärt.

En brygga byggd enligt gamla regler kan alltså mycket väl ligga på annans fastighet utan att det är något konstigt. Och med gamla regler tror jag man ska se det som före 1983 års vattenlag.

Så är bryggan från före 1983 (vilket den säkert är, få saker har ens fått byggas vid vatten efter 1975) lär den tveklöst höra till strandfastigheten. Är den av senare datum borde det nog minst finnas ett servitut.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Bryggan är efter 1983, typ 2000 skulle jag gissa. Sen är det inte en fiskerätt, dom behöver inte hänga ihop med vattenytan
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Då har vi kommit lite längre iom att varken nya eller gamla vattenlagen är tillämplig, utan miljöbalken avseende vattenrättigheterna, och då har de som sagt ett annat fokus.

Kan inte tänka mig att bryggan då byggts utan både bygglov och inregistrerat servitut. Finns rimligen då att få ut från kommun respektive lantmäteri – det senare kan du kolla på webben via ”min fastighet”.
 
Fast om vi nu antar att ingen i nuläget kan bevisa sig vara ägare till bryggan. Då gäller iallafall i andra sammanhang att den som "har den i sin hand" är ägare. Lite samma sak som för en stulen cykel. Cykeltjuven som sitter på min cykel är ägare tills jag kan bevisa att det är min cykel.

Men då hamnar frågan på om det är vattenägaren där brygga ligger som anses ha den i sin hand, eller markägaren där bryggan startar.
 
Det mest logiska är väl att den som byggt bryggan är rättmätig ägare oavsett var den ligger. Sen om nuvarande markägare vill ändra på det så får man gå via kronofogden. Det tråkiga i det är väl att om personen har avvikit och det inte går att få tag på personen så kan det bli ett ärende utan slut. Enklast är nog bara att anse den som sin egen tills ägaren isåfall hör av sig. Då kan man ju ta tag i det då....
 
  • Gilla
Joxaren
  • Laddar…
Blir ju svårt att "använda" bryggan om man inte får gå på marken ovanför den (annan markägare). Hur har kunderna kommit till restaurangen? Bil eller båt, om det är båt så blir de ju lite andra förutsättningar att använda den när man inte behöver gå iland från den.
 
Jag är skeptisk till att en vattenägare kan äga nåt annat än just vattnet.

I min åsikt ägs en brygga av den som äger marken som den sitter fast i.

/ATW
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
Om man bygger en flytbrygga som inte sitter fast i marken då?

Bryggan ägs såklart av den som har byggt den (om vederbörande inte har överlåtit den till någon) oavsett vart den ligger.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Jag är skeptisk till att en vattenägare kan äga nåt annat än just vattnet.

I min åsikt ägs en brygga av den som äger marken som den sitter fast i.

/ATW
nja bryggan ägs av den som bygger den. Om den sen byggs på annans mark så blir det en helt separat strid. Man blir inte automatiskt ägare till den utan vidare.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det mest logiska är väl att den som byggt bryggan är rättmätig ägare oavsett var den ligger. Sen om nuvarande markägare vill ändra på det så får man gå via kronofogden. Det tråkiga i det är väl att om personen har avvikit och det inte går att få tag på personen så kan det bli ett ärende utan slut. Enklast är nog bara att anse den som sin egen tills ägaren isåfall hör av sig. Då kan man ju ta tag i det då....
Men i nuläget så vet ingen (verkligen VET) vem som byggde (=betalade) bryggan. Ingen vet om den följde med i köpet av båten, ingen vet om dte kan ha funnits avtal som reglerade ägandet när brygga byggdes. I brist på kunskap om ägarförhållandet, så är dne som "har den i sin hand" troligen ägare.

Att den skulle följa med vid köpet av båten är ju lite lustigt. Om jag köper en båt, så räknar jag knappast med att bli ägare till bryggan den är förtöjd vid.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.