hsd
Ja men om man inte kräver ersättning utan låter säljarn berätta ,kan finnas en hel del sp kanske livet blir lättare;)
 
Jag kan inte låta bli att kommentera några - alltför många för att vara hälsosamt - missuppfattningar om jordfelsbrytare.
1.
Jordfelsbrytare är numera krav på all elinstallation i bostäder. Den skyddar mot elchock ( =. livsfara).
Funktionen påverkas inte av säkringsstorlek. Den ska lösa ut inom 30 millisekunder vid ett fel till jord som överstiger 30 milliampere. Värdena är fastställda utifrån bl.a. vetenskapliga studier av hjärtats känslighet för strömgenomgång.
2.
När människokroppen är fuktig och bar finns ingenting som isolerar oss - beröring av tex bastuns elpanel med reglage är nog ett av de farligaste
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
I Itchiro skrev:
Men säljaren står faran tills tillträdet,dvs han åtgärdar innan tillträde...men ordet händer dagen efter så delar jag din uppfattning
Han ska väl i så fall ersätta med likvärdig vara, dvs kanske ett 14 år gammalt torkskåp och 30 år gammalt bastuaggregat. Känns som det kvittar i så fall, om man inte bara är ute efter att jävlas.
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Fortsättning: Mitt svar for iväg innan jag skrivit klart .
3.
Såg att separat JFB för bastu förekommer och det är ingen dum idé om man bastar sällan och däremellan inte alls kör aggregatet.
För er som använder bastun mycket uppstår inte felet med fukt i elslingorna så du som vill ha golvbrunn i alla bastu torkar ur elementen varje vecka minst ooch kan kasta hur mycket vatten som helst.

4.
Installationsbestämmelserna tar inte hänsyn till driftsäkerhet. Summan av läckströmmar i en nybyggd villa är oftast så liten ( =mindre än 30mA, men med tiden och slitage försämras isoleringen i tex bastu, ugn, tvättmaskin och diskmaskin. Läckströmmarna kan då med råge överstiga JFB:s märkutlösningsström 30mA och hela huset blir mörklagt om man låtit hela huset skyddas av en JFB. Jag installerar alltid minst två fyrpoliga JFB för hela inomhusanläggningen. Därtill separata JFB för kyl/frys respektive utomhusbelysning samt uttag ute. Kostnaden är intjänad när man vid ett tillfälle sluppit anlita jourelektriker en lördagkväll.
En liten korrigering är här på sin plats. Värmeanläggning får undantas från kravet på JFB, men ett bastuaggregat räknas inte som husuppvärmning.

5.
Ett till synes obetydligt jordfel på en noll-ledare kan ställa till mycket besvär då felet inte kan lokaliseras genom att ta ur/slå ifrån säkringar. Nolledare i grupper som samsas om gemensam JFB är stumt ihopkopplade i svensk standardinstallation. Felet visar sig tydligast när en stor enfasig belastning slås på - tex (central-) dammsugare.
Om varje säkring även hade brytare för gruppens noll/neutral-ledare skulle felet lätt lokaliseras till den felbehäftade gruppen.
Här kan jag inte låta bli kommentaren att det var bättre förr. Gamla gjutjärnscentraler hade oftast brytfunktion för varje gruppnolla

6.
Bästa tekniska lösningen är att ersätta enfasig gruppers säkringar med personskyddsautomater.
Tyvärr har grossister och leverantörer prissatt personskyddsautomaterna så att lösningen oftast känns alldeles för dyr.
Här kan nämnas att enligt vad jag hört har IKEA haft den här lösningen sen 1970-talet i de utrymmen där kunderna är.

7.
Jag upprepar också ivad som sagts tidigare.
Kör bastuaggregat som krånglar med tillfälligt bortkopplad skyddsjord i 30minuter.
OBS
Typ:
GUMMISTÖVLAR OCH GUMMIHANDSKAR OCH INGA OBEHÖRIGA I NÄRHETEN NÄR DETTA GÖRS
Enligt nåt tidigare inlägg kan även upphettning med kupévärmare torka ur ett fuktigt värmeelement.

7.
Tänk så här
Bilens varningslampa för bromssystemet lyser när det är risk för att bromsarna slutar fungera. Bli inte arg på den röda lampan.
Ta inte bort den röda lampan.
Felsök och åtgärda felet.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Som angivits ovan.

Ska inte behandlas som dolt fel. Denna typ av fel tas alltid upp av mäklaren vid kontraktskrivningen.
De ska ersättas med likvärdig utrustning eller ersättning när köpeskillingen avgörs.

Om man justerar köpeskillingen pga fastighetsskatten är det här minst lika stora summor. Det med fastighetsskatten är löjligt med dagen nivåer ...
 
Fairlane
Om man tänker sig en monetär ersättning för ett torkskåp som kan gå sönder vilken dag som helst, vad är då lämpligt? 50 kronor?
 
  • Gilla
  • Haha
lärjungen och 4 till
  • Laddar…
Alla vitvaror och värmepumpar kan gå sönder vilken dag som helst ...

Man får se om man kan hitta likvärdig begagnad för att få en prisuppskattning om inget montage behöver göras.

Kvitta med fastighetsskatten tex.
 
Fairlane
Visst allt kan gå sönder när som helst, men i detta fall visade det sig att torkskåpet var i så dåligt skick så det inte skulle hålla många år till. Köper man ett begagnat på blocket så kanske man får ett mycket bättre.

Kopplingen till fastighetsskatten kan jag inte se, men du menar kanske att man kan dra av det på vinsten? Om vi är snälla och säger att man betalar 1000 kronor för ett begagnat så gör det hela 220 kronor. Känns som en storm i ett vattenglas.
 
M Mikasw skrev:
Som angivits ovan.

Ska inte behandlas som dolt fel. Denna typ av fel tas alltid upp av mäklaren vid kontraktskrivningen.
De ska ersättas med likvärdig utrustning eller ersättning när köpeskillingen avgörs.

Om man justerar köpeskillingen pga fastighetsskatten är det här minst lika stora summor. Det med fastighetsskatten är löjligt med dagen nivåer ...
Det där gäller för skador som uppstått mellan kontraktsskrivning och tillträde, och även då så är det inte fullt så enkelt.

Tråden handlar om fel som fanns vid kontraktsskrivningen. Men som säljaren borde ha informerat om. Att säljaren inte informerar betyder rätt lite, eftersom du som köpare måste undersöka, och sådant du borde upptäckt vid undersökningen blir ditt problem även om säljaren borde informerat.
 
L
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Väldigt vad ni verkar toleranta mot säljarens lögner!
Han har ju skriftligt vid köpet försäkrat att det inte är några fel.
Detta skulle jag inte tolerera utan ett vettigt avdrag på priset.
Jag tänker precis samma sak. Oavsett var juridiken säger i det finstilta så har säljaren försökt komma undan med rena lögner. Kräv att det åtgärdas som att det är en självklarhet. Du behöver inte hota med paragrafer eller liknande, tror de inser sitt misstag och går med på detta. Kontakta mäklaren annars och förklara säljarens rena lögner
 
Alla verkar vara helt säkra på att prylarna var trasiga redan innan försäljningen och att säljaren visste det. Jag antar att ni har besökt huset och testat prylarna innan försäljningen?
 
  • Gilla
lilytwig och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Alla verkar vara helt säkra på att prylarna var trasiga redan innan försäljningen och att säljaren visste det. Jag antar att ni har besökt huset och testat prylarna innan försäljningen?
Det var ju trådskaparen själv som påpekade detta i sitt första inlägg!
Eller menar du att felen uppstod på mindre än två veckor?
A Ace83 skrev:
Sen nämnde han även att torkskåp ej fungerar, samt att han märkt att jordfelsbrytaren går när han använder bastun. Detta har ingen nämnt för oss innan vi skrev papper.
 
Känns ju ganska onödigt att haka upp sig på såna småsaker om säljaren annars verkat vettig. Ni får fundera på hur mycket tid och energi ni vill lägga på att visa att ni har rätt när det gäller nått som motsvarar nån promille av köpesumman.
 
  • Gilla
Kirre2 och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det var ju trådskaparen själv som påpekade detta i sitt första inlägg!
Eller menar du att felen uppstod på mindre än två veckor?
Så som TS formulerat sig i sitt första inlägg tycker jag det snarast framstår som att ingen testat utrustningen varken på visning eller ev. besiktning innan köp. Både torkskåp och bastu kan alltså ha varit trasigt/i taskigt skick sedan länge.

Hade TS testat grejorna tänker jag mig att det skulle framgå tydligt att så var fallet.
 
  • Gilla
klimt och 2 till
  • Laddar…
hsd
Såå tveksamt går runt och provar allt på visningen....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.