Hej!

Sitter i en arbetsgrupp för att ta fram förslag på att installera laddboxar till en samfällighet. Då kom frågan upp om vi ska byta ut hela elcentralen för föreningen. Installationen gjordes -75 och är placerad utomhus men i ett plåtskåp. Den förser 65 radhus med el i 5-6 undergrupper och många av propparna är skruvproppar på 35A. Totalt går det in 2x200A till föreningen från elbolaget.
Någon som är normal livslängd på detta? Bra läge att byta? Detk kräver såklart ett strömavbrott för alla fastigheter under en dag.
 
Inga problem med livslängden på centralen.
Den håller i många år till
Men om den räcker till är en annan fråga.
Det måste räknas på och se om nuvarande matningar klarar av den förbrukning som kommer att bli i framtiden.
Köp den tjänsten så blir det ordentligt gjort
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib
Ja, det här är ett läge där man inte ska vara glad amatör. Det ni bör göra är att specificera vad ni vill ha, dvs vilken typ av laddare och hur många. Hur ska debiteringsmodellen se ut. Hur ska platserna fördelas mellan de boende. Vilka möjligheter till framtida expansion ska finnas. Vem ska betala. Är det förenligt med ert anläggningsbeslut eller krävs ett nytt.

När detta är klart (och det är den svåra biten) så köper ni in tjänsten från en elkonsult att projektera en anläggning enligt era önskemål. I den projekteringen kommer också kostnaden framgå samt vilka åtgärder som behöver göras med nuvarande anläggning. Ja, det kommer kosta en del pengar men det kommer troligen spara pengar för er i långa loppet. Detta kan sedan användas som offertunderlag när ni begär in offerter från olika elfirmor för att faktiskt bygga anläggningen (eller avstå, om det kostar mer än det smakar).

Detta är inte ett litet jobb som man tar in den lokala elfirman till på löpande räkning. Alla punkterna jag räknar upp ovan ska vara lösta innan ni ens köper så mycket som en stump FK. Framför allt den om detta ryms inom ert anläggningsbeslut.
 
  • Gilla
Johan456 och 3 till
  • Laddar…
Hur många laddboxar tänker ni er?
 
Det är 65 hus, tänkt att byta allt till laddboxar med motorvärmaruttag. Vi har offerter inne från flera leverantörer, med option på att byta elcentralen. Servis på 50A idag, som räcker till en del bilar med bra lastbalansering över dygnet, men skulle vi få 65 bilar som kör långt räcker det inte, men så ser förmodligen inte fallet ut ens i framtiden. Men skulle vara skönt att byta allt så man vet att det är sjysst framöver också.
Juridiken är ok.
 
tommib
Som sagt, ta in en elkonsult som projekterar detta åt er enligt kravspec. Om ni inte vet eller kan definiera vad det är ni ska ha skulle jag starkt avråda från att börja bygga något.

En elkonsult borde kunna räkna fram ett antal olika alternativ till er enligt era önskemål så att ni har något att bedöma.

Jag skulle starkt avråda från att låta samma firma projektera och bygga en anläggning av den här storleken.
 
Redigerat:
Jag jobbar som elkonsult och skulle likt Tommi uppmana er att ta kontakt med en elkonsult.
Jag skulle rekommendera er att ta kontakt med er nätägare, de har bra koll på hur er servis belastas. När ni vet det kan ni fundera över laddstolpar. En elbil förbrukar cirka 1,5kWh/mil, en laddeffekt på 1,5 kW ger således en mil om bilen laddar en timme, ungefär så. Med lastbalansering kan det gå att få till bra på befintlig servis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.