Vart lite förvånad när jag behövde en kvittokopia hos Jula på ett inköp där jag inte har köpt med club Jula. Hade exakt tid, summa och kortnr på inköpet men fick tvärt nej. Ringde även kundtjänsten men ingen hjälp där heller. Frågade lite hur man kunde ha ett kassasystem 2019 utan sökfunktion men fick lite surt svar igen att det inte gick om man inte var medlem.
Funderar på om det är ett sätt att frångå garanti genom att inte kunna söka i systemet...

Bakgrunden till att jag sökte kvittot var pga min plånbok vart stulen och jag hade utlägg till föreningsinköp, därav att jag inte använde clubkortet. Småsumma i sammanhanget som får gå på erfarenhetskontot men samtliga andra butiker har kunnat ta fram kopior på kortköpen när jag bett dem inkl Biltema...
 
Det är klart att de kan söka i systemet. "Det går inte" betyder i de flesta fall "jag vill inte". Stå på dig och undvik dom framöver.
 
Jag lämnade tillbaks en produkt hos Jula häromveckan som jag inte hade kvitto på, jag angav mitt namn och datumet när jag köpt saken så hittade de kvittot i datorn utan problem, dock verkade det som de fick leta manuellt genom en lista så det att de fick datumet gjorde nog saken enklare för dem.
 
hsd
Jag har returnerat flera gånger utan kvitto, de ser köper direkt via jula club , mycket smidigt
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är klart att de kan söka i systemet. "Det går inte" betyder i de flesta fall "jag vill inte". Stå på dig och undvik dom framöver.
Nja, han på butiken visade faktiskt kassans menyval för att visa mig att det inte gick. Fanns bara kvittonr eller clubnr som sökbart... Systemet är centraliserat så det verkade inte finnas några vägar runt det. Svårt att undvika handla på Jula som hemmapulare....
 
På Netonnet fick jag tag på kvittot till min nästan 3 år gamla tv genom att uppge datum, belopp och vilken butik det gällde.
 
Visa upp summan på ditt bankkonto det borde väl räcka. Typiskt osmart beteende om man vill ha nöjda kunder.
 
P Peter_Ker skrev:
På Netonnet fick jag tag på kvittot till min nästan 3 år gamla tv genom att uppge datum, belopp och vilken butik det gällde.
Precis samma erfarenhet jag har haft från andra ställen med men Jula kunde verkligen inte göra det, därav varför jag vart så förvånad att de bara refererade till att om man använder sitt medlemsnr vid köpet hade det inte varit ett problem. Men i mitt fall så handlade jag inte "privat" och därav vill jag inte använda club jula. Vet att det pågår prov på helt digital kvitton i vissa butikskedjor som en del i att "digitalisera" Sverige. I de försöken så ska man inte behöva ha något medlemskap eller liknande utan det är mer om man har registrerat kortet så kommer kvittot oavsett att finnas digitalt och det är det som gäller. Jula verkar inte vara där riktigt...
 
Men om man inte är med i kundklubben antar jag att det betyder att Jula ej känner till namnet på den som gjort köpet. När det gäller "exakt tid, summa och kortnr" så hoppas/förmodar jag att kortnumret inte sparas på ett sätt så det är användbart i detta sammanhang.

Har man exakt tid och summa är det antagligen tekniskt möjligt, men jag har full förståelse för att det inte är en implementerad funktion som butikerna kan använda. Tycker du kräver väl mycket faktiskt. Måste vara extremt ovanligt att en kund kan uppge exakt tid utan att ha ett kvitto. Vem noterar/spara dessa uppgifter mer än att de står på det eventuellt sparade kvitto?

Förväntar man sig att en butik ska hålla rätt på vad man köpt är det rätt rimligt att man registrerar köpen på sitt namn, vilket man i praktiken nog normalt gör genom någon form av "kundklubb/kundregister".
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Måste vara extremt ovanligt att en kund kan uppge exakt tid utan att ha ett kvitto. Vem noterar/spara dessa uppgifter mer än att de står på det eventuellt sparade kvitto?
Varför skulle det vara ovanligt?
Är väl bara att logga in på sin internetbank och leta reda på transaktionen så får man fram datum och tid.
 
  • Gilla
sunqan och 3 till
  • Laddar…
Det borde vara ännu enklare för dem att söka upp det om du vet i vilken kassa du betalde, då kan dom söka i köp för just den terminalen.
 
Det är ju bara för att dom försöker få alla att vara med i deras sunkklubb. Ja jag avskyr medlemskap hos butiker, låt oss vara fria!
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
H Holmspel skrev:
Varför skulle det vara ovanligt?
Är väl bara att logga in på sin internetbank och leta reda på transaktionen så får man fram datum och tid.
Skiljer säkert mellan "kreditinstitut" men jag tror inte jag kan se klockslag på några inköp jag gjort. Men visst, noteras klockslag så är det naturligtvis inga problem. Eller för mig skulle det nog ändå bli problem om köpet inte är gjort för väldigt kort tid sedan för jag skulle ha svårt att koppla en viss inköpstidpunkt/inköpsbelopp till vad som köpts just då, om ni fattar.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ja jag avskyr medlemskap hos butiker, låt oss vara fria!
Det får man, men då får man nog också hålla rätt på sina kvitton själv. ;)
 
Förstår inte riktigt varför du inte drog klubbkortet bara för att det inte var ett privat köp, men det är ditt bekymmer.

Olika kassasystem fungerar på olika sätt, i det system jag jobbar med måste du gå till rätt kassa och tala om datum, summa och ungefärlig tid, ELLER kvittonummer, men det vet du troligen inte om du behöver en kopia. Kvittona lagras nämligen i respektive kassaterminal i datumordning.

Det är dessutom olagligt att ta ut mer än en kvittokopia.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.