Plockade bort 4 stycken element i stugan nät vi målade om, nu ska jag köpa nya element men blev osäker på om det är 230v eller 400v som satt där innan, 40 mil till stugan så inte tvärgjort att åka och kolla, men tog som tur är bilder på samtliga, tycker det ser ut som 400v då det ser ut som att det är kopplat 2 faser plus jord, eller vad säger ni?
 
  • Öppen eldosa med flera färgade kablar, två blå, en gul/grön och fem vita kopplingsklämmor plus en röd och en vit kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elanslutningsbox med flera färgade kablar, två faser plus jord indikerar möjligtvis 400v för element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elanslutningar med flera färgkodade kablar i en väggdosa, möjligtvis för uppkoppling av ett 400v element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen elektrisk anslutningslåda med flerfärgade kablar och kopplingsterminaler i en trälämning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut att vara 400 V stor sannolikhet. Är stugan från 60-70-80-talet så är det också en indikation på att man valt 400 V.
 
Exakt byggd -76 har jag för mig, ja men då köper jag med mig 400v element och om jag inte har helt fel så spelar det ingen roll hur man kopplar faserna mot elementet ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.