När det är dags att byta fönster uppstår frågan hur lång tid det kommer att ta att byta ett fönster. Tidsåtgången skiljer sig åt bland annat beroende på vilken typ av hus och fasad du har samt vilka fönster det är som du ska montera.

Du kan läsa artikeln här: Tid byta fönster
 
Det är aldrig "dags" att byta fönster, det är däremot emellanåt dags att underhålla dem eller att renovera dem om det är ordentligt hantverk från början.

En utmärkt och billig metod för att byta fönster är att alls inte byta fönster. Vi renoverade över våra kopplade tvåglasfönster, med energiglas förra sommaren och la under tusenlappen per fönster genom en del eget arbete. Innerbågen lämnades till glasmästare för energiglasning.

Kanske kan det skrivas en artikel om detta ekologiskt och ekonomiskt vettiga alternativ?
 
  • Gilla
emmjo och 11 till
  • Laddar…
För någon vecka sen hade ni en tråd om vad det kostade att byta fönster och då visades en offert upp där det tog 8 timmar att byta ett fönster. Jag själv har fått offert på 6 timmar per fönster och då har jag tegelkåk. Nu plötsligt skriver ni att det ska ta 1,5-2,5 timmar som jag tycker låter rimligt om en snickare gör jobbet.
Tycks vara väldigt olika hur lång tid det tar att byta fönster iallafall.
 
Jag skulle säga att 6 tim/fönster är mera rimligt och då är det med inv smyg,foder och fönsterbänk + fönsterbleck och L- profiler.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
För någon vecka sen hade ni en tråd om vad det kostade att byta fönster och då visades en offert upp där det tog 8 timmar att byta ett fönster. Jag själv har fått offert på 6 timmar per fönster och då har jag tegelkåk. Nu plötsligt skriver ni att det ska ta 1,5-2,5 timmar som jag tycker låter rimligt om en snickare gör jobbet.
Tycks vara väldigt olika hur lång tid det tar att byta fönster iallafall.
Det är väldigt olika förutsättningar för olika hus och fönster så det är svårt att ge en rättvisande bild. 1,5 till 6 timmar fångar väl in det mesta.
 
OlleOh OlleOh skrev:
Det är aldrig "dags" att byta fönster, det är däremot emellanåt dags att underhålla dem eller att renovera dem om det är ordentligt hantverk från början.

En utmärkt och billig metod för att byta fönster är att alls inte byta fönster. Vi renoverade över våra kopplade tvåglasfönster, med energiglas förra sommaren och la under tusenlappen per fönster genom en del eget arbete. Innerbågen lämnades till glasmästare för energiglasning.

Kanske kan det skrivas en artikel om detta ekologiskt och ekonomiskt vettiga alternativ?
Berätta mer! Vad satte ni in för glas? Märker ni skillnad på solinstrålning/kallras?
 
  • Gilla
tomson
  • Laddar…
A antti skrev:
Jag skulle säga att 6 tim/fönster är mera rimligt och då är det med inv smyg,foder och fönsterbänk + fönsterbleck och L- profiler.
jag hoppas inte en snickare som byter fönster på heltid jobbar med ett fönster och gör det färdigt. Man river en drös med fönster, plockar ur dessa och monterar sen in nya. Utsidan kan man sen fixa på säg 4-6 fönster och samtidigt så tar den andra snickaren hand om framsidan. Då tar det inga sex timmar per fönster.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
R rindler skrev:
Berätta mer! Vad satte ni in för glas? Märker ni skillnad på solinstrålning/kallras?
R rindler skrev:
Berätta mer! Vad satte ni in för glas? Märker ni skillnad på solinstrålning/kallras?
Nu är det ju väldigt svårmätt i hemmiljö, men det är en avsevärd komfortskillnad. Fönstren var slut i både kitt och tätningslister, där gjordes nog också en stor skillnad. Kallras har vi i princip inget nu, två fönster som saknar radiator under var helt klart okej i vintras, varken vi eller blommorna klagade. U-värde på renovering beräknas generellt gå från ca 2,8 till 1,8.

Sen finns andra aspekter.

- Estetiskt är det en enorm vinst om man har ett vackert hus. Fönstren är en stor del av en byggnads arkitektur och dagens tjocka bågar, i synnerhet de som inte är av trä, ser för knasiga ut i gamla hus. Finns mängder av hus i min stad som fördärvats med fula fönster.

- Långsiktig ekonomi - träfönster är de enda som kan renoveras igen, kompositfönstren är slut på tjugo år om ens så länge och kan inte annat än bytas på nytt. Träfönster av god äldre kvalitet med kärnfuru finns exempel på som håller i över hundra år med rätt vård.

- Täthet, ett äldre fönster med enklare drevning runt karmen läcker in lite luft och det är nödvändigt vid självdrag eller förstärkt självdrag som ventilationsform. Sätter man ett modernt tätt fönster måste man också sätta en ventil intill för att bibehålla frisk luft. Den ventilen sitter då sällan rätt i förhållande till radiatorn, som ju monteras under fönstret och värmer den luft som kommer in där. Moderna täta fönster är perfekta för nya träta hus med FT(x)-ventilation, men skapar följdproblem i äldre kåkar.

Skötsel då, fönster målade med linoljefärg kräver med några års mellanrum en smörjning med linolja när färgen börjar krita. Sen kan man efter några år gå över ett fönster om året, inspektera kitt och måla ett lager linoljefärg. Hur mysigt som helst att jobba med, extremt dryg färg som har superlång hållbarhet.
 
  • Gilla
emmjo och 2 till
  • Laddar…
OlleOh OlleOh skrev:
Det är aldrig "dags" att byta fönster, det är däremot emellanåt dags att underhålla dem eller att renovera dem om det är ordentligt hantverk från början.

En utmärkt och billig metod för att byta fönster är att alls inte byta fönster. Vi renoverade över våra kopplade tvåglasfönster, med energiglas förra sommaren och la under tusenlappen per fönster genom en del eget arbete. Innerbågen lämnades till glasmästare för energiglasning.

Kanske kan det skrivas en artikel om detta ekologiskt och ekonomiskt vettiga alternativ?
Jo, det kan det verkligen vara. VI har bytt fönster två gånger.

Den första gången var precis när vi hade köpte huset byggt 1926, som blivit sönderrenoverat på 1970-talet och fått nya fönster i helt fel stil. Vi ville återställa utseendet och trodde då att vi satte in fönster av hög kvalitet, men tji fick vi. Så här såg det ut efter ca 10 år.

Närbild av ett skadat fönster med flagnande vit färg och ruttet trä, indikerar dålig kvalitet efter 10 år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under fliken Utforska https://www.byggahus.se/utforska hittar du våra redaktionella artiklar och de om fönster är samlade under rubriken Fönster https://www.byggahus.se/fonster. Det är nog artikeln "Byta fönster eller renovera de gamla" som du efterlyser. https://www.byggahus.se/renovera/byta-fonster-eller-renovera-de-gamla
 
  • Ledsen
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
För någon vecka sen hade ni en tråd om vad det kostade att byta fönster och då visades en offert upp där det tog 8 timmar att byta ett fönster. Jag själv har fått offert på 6 timmar per fönster och då har jag tegelkåk. Nu plötsligt skriver ni att det ska ta 1,5-2,5 timmar som jag tycker låter rimligt om en snickare gör jobbet.
Tycks vara väldigt olika hur lång tid det tar att byta fönster iallafall.
Ja, sådär skilde det sig åt när vi tog in offerter på fönsterbyte också. De erbjuder helt olika metoder och arbetssätt verkar det som. Man får verkligen ta reda på själv hur allt ska gå till för att välja den rätta.
 
Tipset om att sätta nya karmen i gamla är ett värdelöst tips. Vårt hus har fått fönster bytta på detta sett och det ser helt sjukt fult ut. Bara på ett ställe där det sitter inåtgående fönster ser det drägligt ut. Bara något enstaka fönster är bytt på "rätt" sätt och då ser det trots avsaknad av spröjs ändå rätt OK ut.

Jag har bytt två fönster tillbaka till 100-år gamla fönster och de är ungefär lika bra (i komfort) som 30 år gamla 3-glas. Ska försöka byta fler 3-glas till gamla 2-glas då det gör enormt mycket för utseendet och nästan inte alls påverkar komfort och värmeekonomi. 2+1 fönster är dock märkbart bättre än gamla 2 glas. Ska tillägga att jag bytt till sådana med lösa innerbågar och de är bättre än kopplade 2-glas. Men skillnaden är inte jättestor (har sådana också).

Dock är de gamla 3-glas som sitter på vårt hus i förvånande bra skick, jag har sett nyare fönster som sett ut som fönstret på bilden ovan. De fönster som har den där alulisten verkar förrädiska då vatten kan rinna in bakom listen. Det var sådant som hade ruttnat likt ovan.

Har man gamla "inmålade" foder så bedömer jag att det troligen tar längre tid och blir mer jobb än ovan kalkyl då man ofta "förstör" tapeter eller förändrar storleken några mm så man måste byta foder. Är det då profilerade foder och man vill behålla samma stil och profil så kan det bli ett jättejobb. Kontentan är att på hus med kärnvirkesfönster och arbetade foder så är det bästa att renovera!
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Chr3
Hur lång tid tar byte av ett fönster i ett elementhus, byggt 1975?. 🫣
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.