106 075 läst · 217 svar
106k läst
217 svar
Vi byter avlopp, gräver ur och renoverar halva källaren
Medlem
· Östergötland
· 149 inlägg
Jag har fått hjälp i ytterligare en och en halv dag av min pappa och hans bror, så nu har det hänt ännu mera grejer!
Antar att det är dags att lära sig lite om golvvärme. Tips mottages tacksamt! 16mm slang? Hur många meter per kvadratmeter? Vad behöver jag göra innan gjutning? En slang per rum och se till att ändarna hittar in i pannrummet, eller?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Antar att det är dags att lära sig lite om golvvärme. Tips mottages tacksamt! 16mm slang? Hur många meter per kvadratmeter? Vad behöver jag göra innan gjutning? En slang per rum och se till att ändarna hittar in i pannrummet, eller?
16/17 eller 20 beror lite på hur långa slingor du behöver. Vanligast är 17mm.
En slinga per rum är en bra början. Större ytor kan behöva fler slingor.
Man brukar dra varma änden på röret längs med yttervägg och sedan slingra sig innåt.
Läs tex denna: https://www.uponor.se/vvs/produkter/golvvarme
I handboken står allt om förläggningsmetoder och slinglängder, meter rör per kvm osv. Går att tillämpa på alla fabrikat.
En slinga per rum är en bra början. Större ytor kan behöva fler slingor.
Man brukar dra varma änden på röret längs med yttervägg och sedan slingra sig innåt.
Läs tex denna: https://www.uponor.se/vvs/produkter/golvvarme
I handboken står allt om förläggningsmetoder och slinglängder, meter rör per kvm osv. Går att tillämpa på alla fabrikat.
Medlem
· Östergötland
· 149 inlägg
Fixade färdigt med armeringen ikväll:
Har skissat och funderat på golvärmen de senaste dagarna. En svår sak är att bestämma hur nära sulor och murstocksfundamentet som golvvärmen ska gå. Ytterväggarnas sulor är förvisso på utsidan isolerade med pordräns dränklossar och över det 10 cm pordrän, men under är ju varken de, hjärtväggarnas, eller murstockfundamentet isolerat. Hur nära är förstås en avvägning mellan komfort och energieffektivitet, men jag har ingen erfarenhet att luta mig mot här. Vad är era tankar kring detta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har skissat och funderat på golvärmen de senaste dagarna. En svår sak är att bestämma hur nära sulor och murstocksfundamentet som golvvärmen ska gå. Ytterväggarnas sulor är förvisso på utsidan isolerade med pordräns dränklossar och över det 10 cm pordrän, men under är ju varken de, hjärtväggarnas, eller murstockfundamentet isolerat. Hur nära är förstås en avvägning mellan komfort och energieffektivitet, men jag har ingen erfarenhet att luta mig mot här. Vad är era tankar kring detta?
Medlem
· Östergötland
· 149 inlägg
Är det isolering man ser längst ner på väggarna? Jag har funderat på detta också, men det blir lite pilligt, för min sula sticker ju upp lite. Inte överallt dock, dels är den i sig inte helt på samma höjd, och dessvärre blev också vår isolering inte helt i våg heller. Men det kanske ändå är värt att undersöka, för även om man bara pillar dit lite grann isolering, iaf mot ytterväggarna, så motverkar det väl iaf den värsta värmetransporten som annars blir om den varma betongplattan ligger dikt an mot sulan/ytterväggen.
Har inte läst hela tråden men om din tanke var att lägga golvvärme i bara en del av källaren så var medveten om att det kan bli problem med fuktbalansen i plattan.
Har sett effekten av detta på ett hus vi tittade på där ett jättefint badrum byggts i källaren med golvvärme bara i det nybyggda badrummet. Det dröp av fukt under golvet i gillestugan (och kanske andra delar av källaren, men det fördjupade vi oss inte i då vi lämnade visningen helt ointresserade p.g.a fuktproblemen) och försäljningen drogs tillbaka för omfattande renovering/ombyggnad i källaren.
Rekommendationen brukar väl vara att ha golvvärme i hela källaren eller inte alls.
Har sett effekten av detta på ett hus vi tittade på där ett jättefint badrum byggts i källaren med golvvärme bara i det nybyggda badrummet. Det dröp av fukt under golvet i gillestugan (och kanske andra delar av källaren, men det fördjupade vi oss inte i då vi lämnade visningen helt ointresserade p.g.a fuktproblemen) och försäljningen drogs tillbaka för omfattande renovering/ombyggnad i källaren.
Rekommendationen brukar väl vara att ha golvvärme i hela källaren eller inte alls.
Medlem
· Östergötland
· 149 inlägg
Det ska nog inte vara ett problem i vårt fall. Vi får golvvärme i halva källaren, och i den andra halvan finns pannrummet och det gamla garaget. I det sistnämnda har jag bara tänkt måla den oisolerade plattan (med färg som släpper igenom fukt).
Ja, men den är där i huvudsak för att inte plattan ska fastna i väggarna utan istället vara flytande. En bieffekt är dock att man tar bort en köldbrygga. Nästa gång jag gör detta kommer jag nog skippa den isoleringen.C Charlieboyen skrev:Är det isolering man ser längst ner på väggarna? Jag har funderat på detta också, men det blir lite pilligt, för min sula sticker ju upp lite. Inte överallt dock, dels är den i sig inte helt på samma höjd, och dessvärre blev också vår isolering inte helt i våg heller. Men det kanske ändå är värt att undersöka, för även om man bara pillar dit lite grann isolering, iaf mot ytterväggarna, så motverkar det väl iaf den värsta värmetransporten som annars blir om den varma betongplattan ligger dikt an mot sulan/ytterväggen.
Jag föreslår att det är andra saker som styr om man får problem. Eller en kombination av flera saker. I huset du tittade på - hur såg klimatet ut där innan man byggde badrummet? Antagligen väldigt fuktigt.......P pemu skrev:Har inte läst hela tråden men om din tanke var att lägga golvvärme i bara en del av källaren så var medveten om att det kan bli problem med fuktbalansen i plattan.
Har sett effekten av detta på ett hus vi tittade på där ett jättefint badrum byggts i källaren med golvvärme bara i det nybyggda badrummet. Det dröp av fukt under golvet i gillestugan (och kanske andra delar av källaren, men det fördjupade vi oss inte i då vi lämnade visningen helt ointresserade p.g.a fuktproblemen) och försäljningen drogs tillbaka för omfattande renovering/ombyggnad i källaren.
Rekommendationen brukar väl vara att ha golvvärme i hela källaren eller inte alls.
Jag har haft golvvärme i halva källaren i +15år nu och inte fasen är det fuktigare någon annanstans bara för det.
Medlem
· Östergötland
· 149 inlägg
Jag klurade lite mer på det där med isolering mot ytterväggarna. Jag tror att jag gör så här med en remsa 70 mm cellplast och sedan fyller i så att sulan döljs, och i alla springor, med lite fogskum:
Tycker man sen att den är ivägen när man ska regla upp, är det väl bara att skära av det som sticker upp. Ska fundera på om jag bara gör så här mot ytterväggarna eller på lite fler ställen.
Denna första satte jag med två isolerhållare för pordränskivor jag hade över, men jag hade bara några stycken sådana kvar. Finns det något alternativ som är lättare att få tag på?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker man sen att den är ivägen när man ska regla upp, är det väl bara att skära av det som sticker upp. Ska fundera på om jag bara gör så här mot ytterväggarna eller på lite fler ställen.
Denna första satte jag med två isolerhållare för pordränskivor jag hade över, men jag hade bara några stycken sådana kvar. Finns det något alternativ som är lättare att få tag på?
Fäst med lite fogskum bakom. Efter gjutning så hålls de på plats.C Charlieboyen skrev:Jag klurade lite mer på det där med isolering mot ytterväggarna. Jag tror att jag gör så här med en remsa 70 mm cellplast och sedan fyller i så att sulan döljs, och i alla springor, med lite fogskum:
[bild]
Tycker man sen att den är ivägen när man ska regla upp, är det väl bara att skära av det som sticker upp. Ska fundera på om jag bara gör så här mot ytterväggarna eller på lite fler ställen.
Denna första satte jag med två isolerhållare för pordränskivor jag hade över, men jag hade bara några stycken sådana kvar. Finns det något alternativ som är lättare att få tag på?
Angående golvvärme i ett badrum i källaren och fukt i andra rum, om det inte finns isolering under golvvärmen kan det trigga fuktrörelser som annars inte sker. Så i ditt fall kommer det knappast vara nåt problem.
Medlem
· Östergötland
· 149 inlägg
Tillbaka till golvvärmefunderandet:
Jag ska ju ha golvvärme i två rum, dels ett ganska litet badrum/tvättstuga och så ett annat rum som är mer än dubbelt så stort. Skulle det då bli mer lättreglerad golvvärme om jag delade in det stora rummet i två lika långa slingor, så att jag fick tre slingor totalt?
Vad gäller det jag tidigare skrivit om avstånd till ytterväggar etc. så lutar mina funderingar just nu åt att hålla slangarna borta från alla oisolerade saker med ca. 40 cm.
Jag ska ju ha golvvärme i två rum, dels ett ganska litet badrum/tvättstuga och så ett annat rum som är mer än dubbelt så stort. Skulle det då bli mer lättreglerad golvvärme om jag delade in det stora rummet i två lika långa slingor, så att jag fick tre slingor totalt?
Vad gäller det jag tidigare skrivit om avstånd till ytterväggar etc. så lutar mina funderingar just nu åt att hålla slangarna borta från alla oisolerade saker med ca. 40 cm.
1. Jag skulle använda tunnare isolering mot väggen. Du vill ju ställa din nya vägg närmare befintlig källarvägg?
2. Jag skulle säga att det inte spelar någon större roll hur du gör med slingorna. Blir en slinga så lång att du behöver två, dela på mitten.
3. Avstånd...då får du kallt golv där du inte lägger rör - lägg ända ut.
2. Jag skulle säga att det inte spelar någon större roll hur du gör med slingorna. Blir en slinga så lång att du behöver två, dela på mitten.
3. Avstånd...då får du kallt golv där du inte lägger rör - lägg ända ut.
Håller med Mathias,
Skippade dock isoleringsremsan, gjöt direkt mot vägg.
Jag har hållt cirka 100mm från vägg för mina slingor.
Ett "misstag" jag gjorde var just avloppsröret till tvättstället på bild. Muffen slutar precis jäms med betongen.
Röret blir inte tillräckligt fastsatt av betong/flytspackel, och har man tätskikt kan det ge problem om man råkar dra upp det.
För säkerhets skull har jag köpt ett svindyrt industrilim som skall klara feta plaster som t.ex PP.
Tänkte ha det som hängslen och livrem.
För att göra en lång saga kort, se til latt dina uppstick är lagom långa
Skippade dock isoleringsremsan, gjöt direkt mot vägg.
Jag har hållt cirka 100mm från vägg för mina slingor.
Ett "misstag" jag gjorde var just avloppsröret till tvättstället på bild. Muffen slutar precis jäms med betongen.
Röret blir inte tillräckligt fastsatt av betong/flytspackel, och har man tätskikt kan det ge problem om man råkar dra upp det.
För säkerhets skull har jag köpt ett svindyrt industrilim som skall klara feta plaster som t.ex PP.
Tänkte ha det som hängslen och livrem.
För att göra en lång saga kort, se til latt dina uppstick är lagom långa
Medlem
· Östergötland
· 149 inlägg
Jag har tänkt isolera invändigt mot yttervägg över marknivå, där källarväggen är oisolerad, och kanske någon decimeter under det, och då är väl 70 mm ett ganska bra mått. Men, som jag skrev tidigare, det är väl bara att skära av det som sticker upp om det blir i vägen? Jag kommer ha något klickgolv eller parkett ovanpå och då spelar det väl heller ingen roll om det skulle titta fram någon cm isolering under golvet?
Vad gäller att inte lägga golvslingorna hela vägen ut mot vägg, så är det ju just för att det ska bli lite svalare där, som jag funderar på att göra så. Men 40 cm kanske är överdrivet, framförallt om jag har isoleringen på sulan.
Vad gäller att inte lägga golvslingorna hela vägen ut mot vägg, så är det ju just för att det ska bli lite svalare där, som jag funderar på att göra så. Men 40 cm kanske är överdrivet, framförallt om jag har isoleringen på sulan.