Skånepöjk
Hejsan

Jag har lagt granitkeramik i mitt garage och golvet har byggts upp ca 3 cm vilket gjort att jag behöver kapa en dörr in till garaget.

Dörren är i massivt trä och har en eterinit skiva skruvad/limmad på sidan mot garaget.
Antar att det beror på brandskyddsceller.

Hur som helst. Jag behöver ta av 3 cm på dörren.

Tanken är att stå utomhus med en fläkt/vind i ryggen och något vanligt munskydd och kapa dörren själv.

Har funderat på hur jag gör det här smidigast.

Har en sänksåg utan skena, sticksåg, tigersåg, fogsvans/bågsåg och vinkel kap.

Hur gör jag det här på bäst sätt? Någon som gjort något liknande?
 
  • Massiv träddörr med märken för kapning, står inne i rum med grått golv och dörröppning, avsedd för garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kör med cirkelsågen och en klinga du kan offra. Sen målar du över snittytan i eterniten.
 
  • Gilla
RoBo och 2 till
  • Laddar…
Eterniten på undersidan, den slår ur lättare än trät.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Skånepöjk
M MagHam skrev:
Disclaimer: Detta är hälsovådligt vid inandning och uppmanas inte att göras.
En tunn diamantkapskiva i vinkelslip typ denna gör jobbet.
[länk]
Men, som sagt, gör det inte, utan försök ta bort eterniten hel och sätt på en skiva annat brandskydd i stället.
Är det så farligt om man gör det som jag skrev?
Vinden i ryggen utomhus osv.
Är ju "bara" 1 kap som ska göras.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Skånepöjk
R RoBo skrev:
Eterniten på undersidan, den slår ur lättare än trät.
Alright tack för infon. Då kör jag träsidan uppåt :)
 
Jag hade tagit fogsvansen och sprutat lite vatten på sågtandade med blomsprutan
 
Nej så farligt är det inte.

Jag hade eventuellt försökt spraya en fin vattendimma på eterniten samtidigt som jag sågade, för att binda så mycket fibrer som möjligt.
 
Ett bra knep också, dra/såga cirkelsågen baklänges så blir snittytan slätare förutsatt att du inte vinglar.
 
Magnus E K
Jag har för mig att det är olagligt att återmontera asbesthaltigt material efter att det demonterats.

Så dubbla lager plast, säker transport till ÅVC, köp ny (stål-) dörr. Den lösningen skulle jag använt oavsett vad lagen säger.
 
Eller göra som det blev för oss: En äldre släkting anmälde sig som frivillig på eget initiativ. "Jag är död av helt andra anledningar innan det där skulle kunna bli ett problem för mig.", sa han.
 
  • Gilla
  • Haha
Byurn och 3 till
  • Laddar…
Kör du med en cirkelsåg så kontaminerar du sågen. Motorns fläkt drar in dammet och när du använder sågen senare så blåser du ut dammet.
Därför packar sanerare in sin utrustning när de slipat i asbesthaltigt matrial, de använder bara de maskinerna inne i saneringsområden.
Kör med en fintandad fogsvans den blir dock slö men ett snitt klarar den.
 
  • Gilla
Skånepöjk
  • Laddar…
Dessutom skulle cirkelsåg ha för stora tänder och kunna "hugga" i eterniten. Ska det vara maskin så upprepar jag rådet med fintandad, tunn diamantskiva. Men då kontamineras maskinen precis som HSP är inne på.
 
  • Gilla
Skånepöjk
  • Laddar…
Skånepöjk
Gjorde så att jag kapade dörren utomhus med min cirkelsåg.
Hade munskydd och vinden i ryggen.

Klingan klarade sig ok men det skvätte mer än jag trodde.
Hade eterinit sidan neråt.
Bra snitt förutom att skivan sprack lite runt snittet.
Har målat med vanlig vit träfärg där det slog bort flisor.. Tror ni det räcker?
Blåst rent maskinen utomhus med tryckluft.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Skånepöjk
Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag har för mig att det är olagligt att återmontera asbesthaltigt material efter att det demonterats.

Så dubbla lager plast, säker transport till ÅVC, köp ny (stål-) dörr. Den lösningen skulle jag använt oavsett vad lagen säger.
Absolut säkert bäst men dock går nog en ståldörr loss på ganska mycket..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.