Hej! Vi har köpt en gård där vi har en ladugårdsdel (utan tak i nuläget..) med ytterväggar som ser ut som på bilden. Nu undrar jag om ni har tips på vad vi kan använda för färg för att göra murbruket vitt mellan stenarna?
 
  • Del av en ladugårdsvägg med synligt murbruk och stenar av olika storlekar, intill ett fönster med röd karm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Feljohansson Feljohansson skrev:
Hej! Vi har köpt en gård där vi har en ladugårdsdel (utan tak i nuläget..) med ytterväggar som ser ut som på bilden. Nu undrar jag om ni har tips på vad vi kan använda för färg för att göra murbruket vitt mellan stenarna?

Fräsa/kratsa ur och foga om.
 
  • Gilla
Feljohansson
  • Laddar…
Först behöver ni ett tak innan murverket fryser sönder. Som nödräddning kan ni täcka muren med plåtar från någon rivning över vintern
 
H heimlaga skrev:
Först behöver ni ett tak innan murverket fryser sönder. Som nödräddning kan ni täcka muren med plåtar från någon rivning över vintern
Okej, vi tog över nu i september och ladugården har stått utan tak sen i februari och innan dess ca 1 år med inrasat tak. Planen är ju att fixa till och på tak i framtiden, men eftersom hela gården är i ungefär samma skick kommer huset vara prio 1... Men plåtar kan alltså rädda muren?
 
Ja man brukar kunna få gammal rostig plåt gratis då folk byter tak och om ni lägger dem på muren på sådant vis att det mesta regnvattnet rinner av så har ni 20 år på er att göra annat utan att muren tar någon större skada.
Jag skulle proppa fast ett par plankor längs med muren ovanpå så att ena plankan kommer högre än den andra. Kapa hela plåtbunten med vinkelslipmaskin så ni får en meters plåtbitar och spika fast dem på tvären i plankorna med vanlig svart tretumsspik. Billigt och snabbt utan finess. Fast det läcker in litet här och var så gör det ingenting bara det mesta vattnet rinner av.

Annars är risken att hela muren spricker sönder på en eller två vintrar till.
 
  • Gilla
Feljohansson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.