hilda
En apelsin En apelsin skrev:
Tack Hilda. Till sovrummen menar jag att det är helt uteslutet att ha diagonala dörrar, men sen tänker jag att det kanske finns en poäng vid badrummet. Om jag skär hörnet kanske det blir bättre "flow" till trappan... Men jag vet inte. Jag velar lite fram och tillbaka. Ibland tänker jag att dessa diagonala dörrar som är rätt vanliga bland hustillverkarna nu kanske är en fånig trend, som vävtapet eller gillestuga. Alltså att dörrar på diagonalen kommer att vara fruktansvärt fult och ute om 10 år även om vi gillar det nu.

För mig är det prio att allt är så billigt och enkelt att bygga som möjligt. Detta för att vi ska orka göra så mycket som möjligt själva. Utanpåliggande skjutdörrar som är rätt lätt att göra själv sparar inte så mycket plats. Att bygga in tar tid och är inte så lätt. Dessutom är jag osäker på priset. Min plan är att köpa begagnat så mycket som går, innerdörrar står på fyndlistan.
Till badrummet kan det vara snyggt med vinkel dörr helt klart.
Det gör hallen mer öppen in till trappen.
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Läsare, låt Er bli inspirerad...drygt 8 veckor till 1: advent, därav dörr mattan med tomte motiv :)
 
  • Ritning av husplan med markerade ytor och mått, inredningsdetaljer och en röd dörrmatta med tomtedesign.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en bottenvåning med måttangivelser och rum på cirka 56, 9, 11.8 och 11.4 kvadratmeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
...kunde inte låta bli att spinna vidare...
 
  • Översiktlig planritning av en lägenhet med möblerad vardagsrum, badrum, sovrum och yttermått angivna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
.och toa...
 
  • 3D-rendering av ett modernt badrum med svart kakelgolv, väggskåp och rund duschhörna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Wow! Tack så mycket Granatäpple! Det där är ju super. Vilken julkänsla jag får!
 
Redigerat:
Vad ska man ha utrymmet mellan sovrum och badrum till? Det är för litet för att möblera.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Vad ska man ha utrymmet mellan sovrum och badrum till? Det är för litet för att möblera.
Om du tittar på tidigare teckningar, så är det en trappa upp till loft där.
 
Visst ja, glömde loftet ;-)
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
...vardags rum + 3 fönster vy...
 
  • Vardagsrum med grå soffa, träbyrå med grön växt, svart soffbord och tre fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Varsågod ,
Det finns mycket att förbättra i layouten...lade endast bärande vägg mellan sovrummen...
Ang kök: högskåp/kyl och disk bänk kan upplevas ”rörigt”...tillsammans med överskåp...
Antar det är en smaksak...lägger en bild...
 
  • 3D-rendering av kök med djupt väggskåp kontra kyl/frys och diskbänk, inredning i vardagsrum syns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Sådär vid närmare eftertanke kanske det är läge att kolla över möbleringen i vardagsrum/kök. Vad gör man när man sitter där i hörnsoffan egentligen? Det behöver ”rumsas till” lite. Antar att man inte vill ha en tv mitt i rummet.
 
  • Gilla
En apelsin och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Nåt av det svåraste som finns, att sätta sig in i hur man ska leva i huset sedan.
Därför jag tycker att man ska knycka idéer av firmor som lever på att sälja hus. Om de inte säljer sånt som folk gillar blir de inte långlivade i branschen. Alltså måste de leverera bra produkter med bra planlösning, som fungerar i längden.
 
  • Gilla
En apelsin och 1 till
  • Laddar…
Jo, visst är det så. Oftast har dom många genomtänkta idéer. Har själv lärt mig av misstagen. Placerade, (läs övertalade) dåvarande ex att han skulle placera ett typ Amerkanskt bar kök, m. spishäll, efter ”så som jag” mindes från några av resorna jag gjort när jag var Au Pair.
Fast i miniatyr....30-40 cm utrymma på ömse sidor spishällen. Blev inte bra!...men okay, det såg någorlunda trevligt ut:whistle:...

(Annars har jag hämtat idéer när man legat på hotell, och försökt memorera....)

Senaste altan projektet drog ut på tiden...3 år...fick för mig att beställa utespa...skulle bygga altanen, men den fick känsla av ”en dansbana”...så det fick bli 35 graders hörn på ena sidan, barnvagns/-handikapp ramp på andra sida, och sedan avgränsade jag med rillade bräder, 120x28 och släta 140x28....där fick man verkligen tänka till...:thinking:
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Tack för allt engagemang i det här! Det känns nästan som att jag vill starta en projekttråd sen - från färdig ritning, beställning & bygglov, grund & bygg.

Vi tänker inte ha en TV i fritidshuset, och ingen hörnsoffa heller! Tanken är att vi ska få utrymme att slippa det vi gör i vardagen. Det blir en kamin framför en vanlig soffa. Sittkuddar eller små fåtöljer som enkelt flyttas bort. Vi vill läsa böcker och vara med våra vänner istället.

Håller med Granatäpple om att det kan bli fult med höjd på kyl osv - lösningen blir antingen överskåp på kylen, eller inga skåp över bänken.

Vad det gäller trapp - jag vill helst slippa placera den i allrummet. Då tar den upp en hel vägg som kan användas till annat. Alternativet är att vrida badrummet 90 grader och sätta en brantare trappa längs med. Då skjuter jag ihop sovrum/badrum. Då blir hallen onödigt bred och allrummet kortare. Dessutom blr det dyrare - då kan jag inte längre ha all vvs på samma vägg.

Idag ska jag titta på begagnade elitfönsterpartier med altandörr. Om jag slår till, så får jag rita om fönstren lite, men det blir bara kul försöker jag övertyga mig själv om...
 
G Granatäpple skrev:
Jo, visst är det så. Oftast har dom många genomtänkta idéer. Har själv lärt mig av misstagen. Placerade, (läs övertalade) dåvarande ex att han skulle placera ett typ Amerkanskt bar kök, m. spishäll, efter ”så som jag” mindes från några av resorna jag gjort när jag var Au Pair.
Fast i miniatyr....30-40 cm utrymma på ömse sidor spishällen. Blev inte bra!...men okay, det såg någorlunda trevligt ut:whistle:...

(Annars har jag hämtat idéer när man legat på hotell, och försökt memorera....)

Senaste altan projektet drog ut på tiden...3 år...fick för mig att beställa utespa...skulle bygga altanen, men den fick känsla av ”en dansbana”...så det fick bli 35 graders hörn på ena sidan, barnvagns/-handikapp ramp på andra sida, och sedan avgränsade jag med rillade bräder, 120x28 och släta 140x28....där fick man verkligen tänka till...:thinking:
Vilket roligt inlägg! Just nu tttar jag på alla hem och lokaler jag kliver in i med helt andra ögon. Tar bilder med mobilen, skriver anteckningar osv. Försöker ta med alla bra idéer hem, och komma ihåg allt som är tokigt och vansinnigt för att inte göra samma misstag.

Sen TS och jag har ju samma vision i det här - det handlar om att hitta billiga planritningar. Tex, det här med vvs på samma vägg osv. För min del kommer jag nog försöka hitta mycket begagnat också för hållbarhet och pris, så kamin, kök, fönster, trappa (allt som går att hitta!) kommer nog att bli något annorlunda än på ritbordet ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.