Det är ingen akut renovering men ska göra nu till fem år sikt, allt tyder (tydligen) på att vi är på väg i i en lågkonjunktur , vilket jag tycker borde avspeglas på att det blir fler lediga hantverkare och med det lägre priser... Vad sägs?
 
Claes Sörmland
Svårt att sia om konjunkturen men det pekar ju nedåt nu och vi har förbyggt oss på nyproduktion så kanske har du rätt i att det går att vänta. Jag har i alla fall kännedom om att det är tufft inom markentreprenad i Stockholm eftersom att många byggstarter har ställts in. Men att sänka priset sitter nog långt inne hos firmorna som vant sig vid god beläggning och vissa intäkter. Det måste nog uppstå ett akut kassaflödesproblem innan man ser allvaret och funderar på prismodellen och sina utgifter.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
beror på helt vad du skall göra för renovering
 
snickare, målare, plåtarbete.
 
Jag är inne på din linje. Har i ett års tid försökt få tag på något byggföretag som känns bra men det tiotal jag kontaktat hittills har antingen inte ens svarat eller ringt tillbaka eller så har de helt enkelt sagt ”nej, mycket nu”. Önskar inte att någon drabbas av dåliga tider men det känns extremt överhettat, här i huvudstadens närhet i alla fall. Tänker mig att det kanske går att hitta någon som är lite mer intresserad när det kommer en tid då inte inkorgen översvämmar. Kanske kan man också få rimligare priser då.
 
Claes Sörmland
Tydligen har konkurserna börjat stiga nu senaste månaderna vilket tyder på att folk börjar hålla i plånboken. Men intressant nog syns inte byggföretagen i den statistiken (ännu?).
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tydligen har konkurserna börjat stiga nu senaste månaderna vilket tyder på att folk börjar hålla i plånboken. Men intressant nog syns inte byggföretagen i den statistiken (ännu?).
Jag tog en snabbtitt i Skåne. Knappt några byggbolag. Några enstaka med mycket märkliga siffror.

En bra hantverkare har ju att göra än idag, just att viss industri bromsar av gäller långt ifrån alla.
Det verkar mest vara små detaljhandel som inriktar sig på sånt vi inte behöver som kursar här nere.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Firmorna som är seriösa/ har ett bra rykte och jobbar långsiktigt kommer alltid ha mycket att göra oavsett konjuktur .
min bransch plåtslageri har alltid mycket att göra oavsett konjuktur , men det beror mest på att tillväxten bland dom unga är helt kass . alltså svårt att hitta vettiga plåtslagare
Jag menar , vem vill vara uppe på ett tak med 45 graders lutning i nollgradigt väder med regn och laga plåttak .
När man kan bli influencer och youtuber och sitta inne i värmen hela dagen . :worried:

Vi har i princip 100 % beläggning hela tiden .
Ett plåtslageri idag som har lite att göra är antingen nystartat eller har inga "egna" kunder skulle jag vilja påstå.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Kul att det blir lite svar, med tanke på lågkonjunkturen vara eller icke vara framöver känns det "säkert " att investera i hus och hem i en tid med stormig börs.
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Firmorna som är seriösa/ har ett bra rykte och jobbar långsiktigt kommer alltid ha mycket att göra oavsett konjuktur .
min bransch plåtslageri har alltid mycket att göra oavsett konjuktur , men det beror mest på att tillväxten bland dom unga är helt kass . alltså svårt att hitta vettiga plåtslagare
Jag menar , vem vill vara uppe på ett tak med 45 graders lutning i nollgradigt väder med regn och laga plåttak .
När man kan bli influencer och youtuber och sitta inne i värmen hela dagen . :worried:

Vi har i princip 100 % beläggning hela tiden .
Ett plåtslageri idag som har lite att göra är antingen nystartat eller har inga "egna" kunder skulle jag vilja påstå.
Så är det förstås. Då har man i alla fall fördelen att de lite tveksammare aktörerna är utrensade. Nämligen inte alltid helt lätt att bedöma för en lekman, sällan för sådana tjänster man köper så sällan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.