Hejsan, har precis köpt ett fritidshus som är byggt på en gammal Barack, men dom har slagit på panel och byggt sadeltak med plåt. Men nu till frågan, tänkte att jag skulle bygga ut den lite för den är på 18 kvm. Men tomten begränsar utbyggnaden på längden så går bara och bygga framåt, hur blir det om jag bygger ut hur river jag väggen nu som takstolarna vilar på? Någon som har en lösning på det eller hur man gör på lättast sätt vill liksom inte ha en vägg emellan för vill få en öppen planlösning. Mvh jesper
 
Beror på vilken typ av barack du har. Dom nyare har en stålkonstruktion så man kan öppna upp hur man vill
 
Nu spekulerar jag bara då informationen i TS är lite knapp.
En barack eller futt brukar ha ganska låg takhöjd. Gissningsvis 230 cm. Är befintligt hus byggt genom att ställa ett sadeltak på en sådan ser det ut ungefär som skiss A. Isoleringen är den som var i barackens tak från början.
Handritade skisser över husmodeller A och B med takkonstruktioner, skiss B har en tillbyggnad markerad i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enklast är då att riva sadeltaket enl A. Bygga ut och lägga på ett nytt sadeltak enl skiss B. Med fackverkstakstolar så blir det taket självbärande och det blir ingen last på skarven mellan befintligt hus ch tillbyggnaden (rött).

mvh Findus
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Beror på vilken typ av barack du har. Dom nyare har en stålkonstruktion så man kan öppna upp hur man vill
Hm hur kan man lättast kika upp det?
 
findus42 findus42 skrev:
Nu spekulerar jag bara då informationen i TS är lite knapp.
En barack eller futt brukar ha ganska låg takhöjd. Gissningsvis 230 cm. Är befintligt hus byggt genom att ställa ett sadeltak på en sådan ser det ut ungefär som skiss A. Isoleringen är den som var i barackens tak från början.
[bild]
Enklast är då att riva sadeltaket enl A. Bygga ut och lägga på ett nytt sadeltak enl skiss B. Med fackverkstakstolar så blir det taket självbärande och det blir ingen last på skarven mellan befintligt hus ch tillbyggnaden (rött).

mvh Findus
Okej ja är det svårt och tillverka egna takstolar? Har enbart byggt med pulpettak när jag byggt en stuga
 
J Jesper1 skrev:
Hm hur kan man lättast kika upp det?
Allt är ju inbyggt så du får öppna och titta någonstans i vinkel mellan vägg och tak.
 
findus42 findus42 skrev:
Nu spekulerar jag bara då informationen i TS är lite knapp.
En barack eller futt brukar ha ganska låg takhöjd. Gissningsvis 230 cm. Är befintligt hus byggt genom att ställa ett sadeltak på en sådan ser det ut ungefär som skiss A. Isoleringen är den som var i barackens tak från början.
[bild]
Enklast är då att riva sadeltaket enl A. Bygga ut och lägga på ett nytt sadeltak enl skiss B. Med fackverkstakstolar så blir det taket självbärande och det blir ingen last på skarven mellan befintligt hus ch tillbyggnaden (rött).

mvh Findus
Detta fungerar endast om man tar ner det gamla innertaket då det ligger på väggen som skall rivas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.