Hej,

Jag är sugen på att installera solceller och har en offert från Svea Solar och en till från Svea Solar men via IKEA (plus-paketet). Det enda som skiljer är växelriktaren. Svea Solar har SolarEdge i sin helt egna offert och något annat märke i IKEAs offert. (Minns inte vilket märke)

Är det någon som vet vilket märke på växelriktare som levereras i IKEAs lösning? Och vad skillnaden är mellan det märket och SolarEdge? Vilken är att föredra?
 
Det finns forum för solcellsanläggningar med många välbeskrivna projekt med mycket detaljerade texter och mycket foton se:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/

t.ex ett projekt med ordinär växelriktare
http://solcellforum.18852.x6.nabble...ljshus-foto-m-m-klar-juni-2019-tp5016633.html

t.ex. ett projekt med SolarEdgesystem
http://solcellforum.18852.x6.nabble...ev-21-2-kWp-beskrivn-foton-m-m-tp5010267.html

Där ser du också vad det är för skillnad på ett SolarEdgesystem och vanlig ordinär växelriktare. Det är en jäkla skillnad, förstår du.
Där ser du också att SolarEdge-effektoptimerare går sönder titt som tätt och att det tar lång tid(månader) att efter anmäld trasig effektoptimerare att ens få svar från SolarEdge och månader att få ersättningsoptimeraren.
 
Redigerat:
  • Gilla
sy97jgu och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Det finns forum för solcellsanläggningar med många välbeskrivna projekt med mycket detaljerade texter och mycket foton se:
[länk]

t.ex ett projekt med ordinär växelriktare
[länk]

t.ex. ett projekt med SolarEdgesystem
[länk]

Där ser du också vad det är för skillnad på ett SolarEdgesystem och vanlig ordinär växelriktare. Det är en jäkla skillnad, förstår du.
Där ser du också att SolarEdge-effektoptimerare går sönder titt som tätt och att det tar lång tid(månader) att efter anmäld trasig effektoptimerare att ens få svar från SolarEdge och månader att få ersättningsoptimeraren.
Jo jag tycker mig läst någonstans att många får problem med just SolarEdge:s saker, men samtidigt har alla jag pratat offert med föreslagit SolarEdge av någon anledning så jag vet inte varför. Bäst marginal för företagen kanske...

Det jag mest är ute efter är att få veta vad den växelriktare IKEAs projekt innehåller och sedan försöka hitta någon som gör en jämförelse mellan den och SolarEdge. Det jag tänker på är smarthet i form av appstyrning och statistikredovisning osv samt hållbarhet och effektivitet. Men jag ska försöka ta mig igenom de båda bloggarna som länkas till så får vi se vad jag får fram.
 
Solax heter märket som följer med ikeas paket
 
  • Gilla
sy97jgu och 1 till
  • Laddar…
L larsw1 skrev:
Solax heter märket som följer med ikeas paket
Tackar! Nu har jag kunnat Googla lite... Som det verkar är SolarEdge mer avancerad i form av extern styrning via webb, kontroll över produktionen m.m. samt mindre och har två års längre garantitid. Det som talar emot SolarEdge är väl det som arnodt tog upp i sitt inlägg att deras optimerare verkar ha en förmåga att gå sönder hos många användare.

Det som talar för Solax är väl främst priset. I alla fall om man kan välja deras hybrid med både växelriktare och batteri stort nog att klara några av de värsta elstolparna. Då Solax förefaller vara ett ganska nytt märke så är det svårt att säga något om saken.
 
Solcellsfirmor som installarer solcellsanläggningar, säljer nog gärna SolarEdge eftersom de då har mycket tillkommade och återkommande jobb åratal efter hos sina kunder att fakturera kund med att byta ut trasiga effektoptimerare. Det kanske är 1 à 2 effektoptimerare som går sönder per år hos varje kund som har SolarEdgesystem. Med många kunder är försörjningen för firman då räddad enbart med byte av sådana.

Du kan inte via internet kontrollera SolarEdge-systemet, om du med "kontrollera" menar styra och reglera. Det tror jag i alla fall inte. Vi har ett SolarEdgesystem, nämligen. Utan det är frågan om övervakning(visualisering) dvs du kan se hela anläggnings momentana effekt(kW), och producerade energi(kWh) och det även för varje panel. Med en ordinär växelriktare(då behövs inga effektoptimerare alls) har du också övervakning av momentan effekt(kW) och producerad energi(kWh) men bara för varje sträng(ofta finns två strängar) och totalt för hela anläggningen. Men det är ju det som är det viktiga.
 
Redigerat:
  • Gilla
kmartinb
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Solcellsfirmor som installarer solcellsanläggningar, säljer nog gärna SolarEdge eftersom de då har mycket tillkommade och återkommande jobb åratal efter hos sina kunder att fakturera kund med att byta ut trasiga effektoptimerare. Det kanske är 1 à 2 effektoptimerare som går sönder per år hos varje kund som har SolarEdgesystem. Med många kunder är försörjningen för firman då räddad enbart med byte av sådana.

Du kan inte via internet kontrollera SolarEdge-systemet, om du med "kontrollera" menar styra och reglera. Det tror jag i alla fall inte. Vi har ett SolarEdgesystem, nämligen. Utan det är frågan om övervakning(visualisering) dvs du kan se hela anläggnings momentana effekt(kW), och producerade energi(kWh) och det även för varje panel. Med en ordinär växelriktare(då behövs inga effektoptimerare alls) har du också övervakning av momentan effekt(kW) och producerad energi(kWh) men bara för varje sträng(ofta finns två strängar) och totalt för hela anläggningen. Men det är ju det som är det viktiga.
Jo det är väl det... Jag är tyvärr en sucker för att kunna detaljstyra elektroniken och få detaljerad statistik. Men det har ju ett pris såklart...
 
Jag fick offert från Svea Solar via IKEA med en växelriktare av märket GoodWe. Kan det vara så att det är olika komponenter beroende på var i Sverige man bor?
 
  • Gilla
kmartinb
  • Laddar…
J jooh skrev:
Jag fick offert från Svea Solar via IKEA med en växelriktare av märket GoodWe. Kan det vara så att det är olika komponenter beroende på var i Sverige man bor?
kan det kanske vara eller beroende på andra fantorer. Men tack för svar! Nu när jag läste namnet insåg jag att det var det namnet som nämndes. Skumt med tanke på att min projekterade anläggning är större än vad GoodWe:s ”single phase” inverters klarar av. Fast det kanske är ”three phase inverter” som gäller.
 
Jag fick också offert som innehöll inverter av märket GoodWe, 12kW modellen.
 
  • Gilla
kmartinb
  • Laddar…
DaErkiman DaErkiman skrev:
Jag fick också offert som innehöll inverter av märket GoodWe, 12kW modellen.
Ok, då är ju frågan hur pass bra GoodWe är egentligen. Det är inget märke jag känner igen...
 
Den offerten jag fick ifrån svea solar med ikeas paket , det var ifrån solax , denna är ifrån juli , men är kanske olika i landet ?
 
Det som jag ser som en nackdel för "Ikea-paketet" oavsett om GoodWe är bra eller inte är att man blir bunden till att använda Svea Solars app istället för att använda fabrikörens funktionalitet. Även om Svea Solar verkar bra och stabila för tillfället så vill man ju inte stå med skägget i brevlådan om något skulle hända bolaget. På det sättet hade jag hellre sett att man har ett installatörsoberoende gränssnitt kopplat till den utrustning man faktiskt har istället.

Å andra sidan kan man ju tycka att Ikea inte vill sätta sina kunder i klistret om något skulle hända deras samarbetspartner men det har ju hänt tidigare att Ikea lagt ner satsningar...
 
  • Gilla
kmartinb
  • Laddar…
Läs också min tråd där jag är exakt i samma situation. http://solcellforum.18852.x6.nabble...-av-leverantor-och-komponenter-td5017575.html

Har du bestämt dig vad du ska ha?

Jag funderar på Fronius Symo växelriktare + deras smart meter som ger ut mer info. Då behöver man inte vara beroende av Svea solar heller eftersom man kan se vad som förbrukar och genereras direkt. Svea Solar var inte jätte glad att jag kom på detta tror jag. De säger de flesta kopplar systemet till de och låter de sköta allt. Jag gillar inte vara bunden.

Funderar också på optimerare men då får det vara Tigo som man kan ha i kombination med Fronius. Alla verkar säga det är onödigt med optimerare om man inte har skugga. Jag är nördig också och vill gärna veta om någon panel inte jobbar som det ska. Sen är frågan vad det kostar extra. Man kan dessutom använda 1 Tigo optimerare på 2 paneler så det blir lite billigare.

Väntar på lite fler offert men Svea Solar verkar ha bäst kompetens och just nu känns det bäst i magen med de. De är inte billigast men för mig är det viktig att man får bra support också.
 
  • Gilla
kmartinb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.