Hej!

Jag har köpt ett hus byggt 1912. I vardagsrummet består taket av uppspänd väv som har en rejäl spricka. Det ska vi därför byta ut. Det vävspända taket lär vara från 50-talet då huset och vardagsrummet byggdes ut.

Har någon några tips på vad man kan tänkas ha i taket? Vad är typiskt för 1912? Tips på takfabrikanter?

MVH
Ziro
 
vad är det under då?
sitter inte innertaket kvar?
förmodligen sitter det ett limfärgsmålat innertak inunder...förhoppningsvis
 
Jag har inte flyttat in än så jag vet inte vad som finns under. Enligt rykten ska det finnas en takmålning under. Det ska bli spännande att se! Tvyärr är rummet utbyggt så bara halva taket lär vara orginal.

Vad innebär limfärgsmålat?

/Ziro
 
limfärg är en färgtyp som är matt och som användes förr för att måla tak då det fanns typ två sorters färg slamfärg-linoljefärg.

limfärg är jättesnyggt och ger en sammetsmatt yta.

hoppas att det är ett sånt för din skull

tror att... kan ha fel ...men jag tror limfärg består av nån slags lim, vatten, och krita
 
Ziro skrev:
Vad är typiskt för 1912?
Pappspänt tak var mycket vanligt. ;) Om takmålningen är OK ska du ta fram den. Övergången till den tillbyggda delen kan du kanske maskera med en list. ;)
 
Ja om takmålningen är okej ska vi självklart ta fram den!

Hur gör man för att sätta upp ett pappspänt tak? Är det svårt?
 
norrlandshus_sthlm skrev:
limfärg är en färgtyp som är matt och som användes förr för att måla tak då det fanns typ två sorters färg slamfärg-linoljefärg.

limfärg är jättesnyggt och ger en sammetsmatt yta.

hoppas att det är ett sånt för din skull

tror att... kan ha fel ...men jag tror limfärg består av nån slags lim, vatten, och krita
Har sett svärfar arbeta med limfärg. Han löste upp pärllim i vatten och slammade upp krita. Blir väldans snyggt och passar bra i äldre hus. Lättarbetat, men passar bäst i rum med hög takhöjd - färgen är vattenlöslig även efter torkning.

Ett lätt sätt att ta reda på om det är limfärg är därför att slicka på tummen och gnida mot färgen. Blir tummen vit är det limfärg.

Om du tänker måla med annan färgtyp så ta noga reda på hur du skall ta bort limfärgen först. Jag tror att det enklaste (och snyggaste) är att använda limfärg igen.
 
Ziro skrev:
Hur gör man för att sätta upp ett pappspänt tak? Är det svårt?
Det finns en instruktion i centrum för byggnadsvårds katalog. De säljer även material. Jag har själv pappspänt väggar i en 10-talsvilla och det gick bra och blev billigt. Enligt min mening är den största fördelen med pappspännda tak och väggar den underbara akustiken. Detta i kombination med sommarens tunna enkelglas (om man har turen att ha lösa innerbågar) ger en obeskrivlig rumskänsla.

(man skall visst kunna laga sprickor i gammal takpapp)
 
Små skador i papp- och vävtak lagas enklast med makulatur. Köps på rulle och är nog det billigaste materialet som finns räknat per kvadratmeter.

Klipp/riv till en lagom bit makulatur.
Stryk på tapetklister.
Sätt biten över hålet och vik ner kanterna på makulaturen.
När det torkat river du av de nervikta kanterna, och skåda - ingen synlig skarv (efter målning)!
 
Tidningspapper och tapetklister går också utmärkt. Står rätt mycket om hur man sätter upp sådanahäringa tak i Gysinges inomhusrenoverarbok vad den nu hette.

Se till att det är limfärg endast på taket och inget lager med t ex "plastfärg" lagt på den gamla limfärgen. Försöker du måla på det igen släpper "plastfärgen" och flagar. Ner med allt i så fall från början, i princip omöjligt att få snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.