Någon som vet när det blev vanligt att använda dolda gångjärn till köksluckorna?
Har ett furukök i mitt hus (byggd 58) och undrar när köket sattes in. 70 eller 80 talet? Svårt att gissa, hoppas lite att på att kanske gångjärn kan ge ett hint. Hade för mig att köksluckorna sattes upp med gångjärn på utsidan stommen ändå till 70talet. Är dock osäker. Någon som vet mer om ämnet?
 
  • Dolda gångjärn monterade på insidan av en furukökslucka som kan indikera installationstiden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där luckan och stommen åkte nog in på 80 talet skulle jag säga.
 
Stommarna kanske är äldre än luckorna? Just den där plastskruven som håller ihop skåpen och plåtskenorna har jag i mitt kök och i mina garderober från 74. Och de har gamla hederliga synliga gångjärn.
 
Exakt det där gånggärnet fanns i mitt köket i mitt gamla hus. Det köket var från 00-talet. 2005 tror jag det stod att det skulle ha sats in.
 
H Henrik.S skrev:
Stommarna kanske är äldre än luckorna? Just den där plastskruven som håller ihop skåpen och plåtskenorna har jag i mitt kök och i mina garderober från 74. Och de har gamla hederliga synliga gångjärn.
Möjligt är det men osannolikt. Skenorna som håller brädorna i skåpen är inte plast. Plast är däremot besticklådorna. Furuluckorna är rätt slitna. Min teori är att originalköket från 58 slängdes ut nån gång under, ja 70 eller80 talet? Och ersattes av detta undrverk
 
  • Äldre slitna furuluckor på väggskåp i en köksmiljö med diverse matvaror och köksredskap på bänken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
när jag byggde 1980 så fick man välja om man ville ha dolda gångjärn i skåpen eller synliga (jag hade oxså kopplingsskruvar i plast) skåpen är troligen gjorda av masonit och är ev marbodal skåp
min gissning är att köket sattes in i slutet på 70-talet eller första åren på 80-talet ,furu var rätt så populärt då
 
  • Gilla
Frida80
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.