bygger en snickerboa i form av ett attefallshus. Byggs på plintar. Funderar på bästa golvet!

Furu typ 30x 145, genuint, stabilt, skadar inga eggverktyg som tappas men kanske ömtåligt när man flyttar maskiner. Måttligt pris för ekonomigolv 150-250/kvm

Golvspån med laminatgolv ovanpå. Hårdare, lättstötta men tråkigt

Golvspån med gummimatta ovanpå


Vad har ni för tankar och erfarenheter
 
Furu tycker jag. Laminat går inte att fixa om det skadas. Gummimatta är bättre, men har samma problem i grunden.
 
Furu tycker jag med. Själv har jag epoxy på stålglättad betongplatta i min snickarbod. Skulle nog föredra furugolv. Åtminstone i alla aspekter förutom flytta runt tunga maskiner på hjul.
 
S Skärkarln skrev:
bygger en snickerboa i form av ett attefallshus. Byggs på plintar. Funderar på bästa golvet!

Furu typ 30x 145, genuint, stabilt, skadar inga eggverktyg som tappas men kanske ömtåligt när man flyttar maskiner. Måttligt pris för ekonomigolv 150-250/kvm

Golvspån med laminatgolv ovanpå. Hårdare, lättstötta men tråkigt

Golvspån med gummimatta ovanpå


Vad har ni för tankar och erfarenheter
Laminat går bort. Blir snorhalt om du får in vatten eller snö. Tål heller inte vatten rent allmänt, skarvarna reser sig. Gummi är nog praktiskt. Furu enklast och troligen billigast. Lägg ett lager roslagsmahogny så blir det snyggt och hyggligt lättskött.
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Hade jag byggt på detta sätt så hade jag lagt furu och sedan bränt av den med en gasbrännare. Lite ojämnt ruffigt och tåligt underlag redan från början!

Ett drömgolv som jag inte riktigt hittat någonstans att lägga i mitt hus...
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Tack för era råd!
 
S Skärkarln skrev:
Tack för era råd!
Det blir ett 32 mm furugolv!
 
  • Gilla
En apelsin och 1 till
  • Laddar…
S Skärkarln skrev:
Det blir ett 32 mm furugolv!
Det kommer att bli perfekt! Lycka kan till.
 
Hej! Ska bygga en pianoverkstad och tror mest på furugolv, linoljebehandlat. Men såg nu att 25 mm är det tjockaste Bygg Max har. Behöver hålla ner priset. Blir det mycket stabilare med 32 mm?
Sen såg jag klick-golv i ek. Hur tålig är sånt? Kan tänka mig att det blir ett och annat hack även om vi naturligtvis är försiktiga vid transport av instrument. Då är det kanske bättre med ett nött ”äkta” furugolv än ett av ”fuskek”
Eller? Priset verkar vara detsamma. Hälsningar från Sörmland
 
Gräddan Gräddan skrev:
Hej! Ska bygga en pianoverkstad och tror mest på furugolv, linoljebehandlat. Men såg nu att 25 mm är det tjockaste Bygg Max har. Behöver hålla ner priset. Blir det mycket stabilare med 32 mm?
Sen såg jag klick-golv i ek. Hur tålig är sånt? Kan tänka mig att det blir ett och annat hack även om vi naturligtvis är försiktiga vid transport av instrument. Då är det kanske bättre med ett nött ”äkta” furugolv än ett av ”fuskek”
Eller? Priset verkar vara detsamma. Hälsningar från Sörmland
Köpte igår ett fint furugolv av Arnebo såg utanför Linköping 32x145 mm för 250 kronor kvadraten. Rekommenderas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.