Köpte mig Julas giraffslip som är nedsatt just nu. Såg till min förvåning att diametern för sliprondeller ska vara 215mm vilket är en ovanlig storlek.

https://www.jula.se/catalog/verktyg...lektriska-tak-vaggslipar/tak-vaggslip-003259/

De medföljande sliprondellerna är för finkorninga, jag behöver egentligen någon i stil med grovlek 40, men hittar ingenstans sliprondeller grövre än 80 i denna dimension (215mm).

Det ska vara kardborrefäste.

Mina funderingar:

1. Vad är skillnad på sliprondell och slippapper?
2. Kan jag byta ut sliptallriken på maskinen till en annan vanligare dimension?
3. Finns det något slipark man kan köpa som jag själv kan klippa till, med kardborrefäste?
4. Jag har en del sliprondeller dock med mindre diameter, typ 170mm, men rätt kornhet. Skulle man kunna använda dessa, eller får/ska man inte använda andra dimensioner än just 215mm? Tänker att sliptallriken kanske inte mår bra av att inte helt täckas med slippapper.

Tipsa gärna, mitt mål är alltså att ha en 215mm sliprondell med kornkrovhet 40 eller 60.

Tack på förhand
 
Du har precis samma problem som gör att jag ännu inte köpt den. Följer här och ser om någon kan övertyga mig!
 
f-n, maskinen i sig verkar bra men det hände NADA med de slippapper som medföljde. Slipar jag för hand med kornstorlek 30 så "funkar det", så jag vet att maskinen borde fungera för mitt ändamål om jag hittar en sliprondell som är grövre än de som finns idag.
Men vad tror ni om att använda rondeller med mindre diameter, är det dåligt för maskinen?
 
Har kört med flex scotchbrite rondeller i min julaslip... Funkar kanon.. Att köra med en mindre rondell gör ju att du avrättar kardborrefästet som inte täcks, kan även tänka mig att det blir obalans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.