Det kan vara så enkelt som att din jordfelsbrytare är defekt, och löser ut vid för lågt värde.

Elektrikern har instrument för att mäta dessa värden, och kanske också instrument ( strömtång för mA) för att mäta vad du har för total läckström i din elanläggning.

1 av 10 jordfelsbrytare är tyvärr felaktiga vid denna mätning.

Det är också att rekommendera att dela upp elinstallationen på minst 2 st jordfelsbrytare om möjligt.
 
Hej alla,

Ni är verkligen fantastiska!
Uppskattar alla era kommentarer något enormt. Utöver att det taggar mig att kriga på här i mörkret ger det mig möjlighet att felsöka mer.
Det gick precis nu. Suck...

Någon som vill köpa villa i norra Stockholm?
 
För massor av tipps Googla
Skylten söker jordfel
 
E
N NelsonMandela skrev:
Någon som vill köpa villa i norra Stockholm?
Till vrakpris? Javisst
 
Det kan gå att ringa in felkällan om du är noga med observationer var gång JFBn löser. Försök lista ut om det har samband med att en viss förbrukare startar, t.ex kyl, frys, VVB, LVP, eller när dessa har gått en stund. Det kan även ha betydelse vad ni pysslar med i huset - jag tänker på vibrationer i byggnaden. Har kyl/frys en avfrostning som startar regelbundet?
 
Bytte nyss ut denna. Satt i en armatur utomhus. Kan det ha varit orsaken?
 
  • Hand håller en utbytt kompaktlysrörslampa mot ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligen inte, en lågenergilampa kan inte orsaka ett jordfel. Det är mer intressant att titta på anslutningsterminalen i armaturen.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Hade myror i en " lyktsolpe" vid parkeringen som orsakade att jordfelsbrytaren gick.
Fick bort all jord som dom släpat in med dammsugaren, allt funkar igen.
Tydligen vanligare än vad man tror...:)
 
Om det kostar 60k att byta en cirkulationspump så bör du nog ta in offerter, det är 10 ggr för dyrt.

Nu brukar jag inte vara den som kommer med elektrikerkortet men i detta sammanhang är det nog ganska billigt att ta in en elektriker för att mäta och lösa problemet. Det enda som kan vara knöligt är om det inte är någon överledning alls under mätningen.
 
Det som kallas cirkulationspump, är troligen en värmepump.

Vilken typ av värmepump är det? Bergvärme, luft/vatten luft/luft?

Om det är en luftvärmepump, så har den även en utomhusdel med fläktar och lite annat. Den kan i så fall vara en kandidat som passar in i schemat. För den är utsatt för fukt, och den går sannolikt mycket mer nu när det börjat bli lite kallt (att felet inte visade sig under regnandet i somras).

Annars det du möjligen kan göra själv medan du väntar på eletriker, öppna och titta på kopplingarna till de olika utomhusinstallationer du har. I första had de som sitter utsatt. Har det kommit in fukt, så ser man ofta spår av det även om det är torrt nu.
 
Det står i inlägg #3

N NelsonMandela skrev:
Luftcirkulationspump, Nibe F310P, primärt. Har även två luft/luftvärmepumpar.
En frånluftvärmepump således...
 
Frånluftcirkulationspump, https://franluftsvarmepumpar.se/nibe-fighter-310p/
Ursäkta min okunnighet, jag blandar nog ihop terminologin.

Vi har nu haft el i drygt 24 h utan avbrott. Har dragit ur alla sladdar utom kyl och frys.
Idag har lagt på lite mer och har två nya huvudmisstänkta;
1. Handdammsugaren som står på laddning nära ett altanfönster vilket blir fuktigt. Vidare har den strulat en tid.
2. Cirkulationspumps... Nibe F310 P. När jag tänker efter har jag höjt belastningen på den ju kallare det blivit, vilket även genererat mer frånslag av jordfelsbrytaren.

Vi fortsätter och hoppas på ytterligare ett dygn utan strömavbrott. Därefter provar vi att dra igång vår Nibe. Varmvatten och lite luftcirkulation hade varit trevligt. :)
 
Jag vill säga att det är bekräftat. Elen fungerar alldeles utmärkt utan frånluftspumpen. Med den inkopplad slår det konstant ifrån.
Ny installeras imorgon.

Tack alla för er fina hjälp!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tänkte just skriva att handdammsugaren kan inte orsaka jordefel, med reservation för att jag inte sett vad just du har för modell.

Jag hoppas att det är rätt med frånluftsvärmepumpen. Det är en typ av utrustning som med skaplig sannolikhet kan orsaka den här typen av fel.

MEN, den kan också trigga ett jordfel i någon annan del av installationen, detta eftersom den drar stora strömmar. Du borde nog försöka få en riktig felsökning (en elektriker kan relativt enkelt lokalisera felet med en mätning). Såvida nu inte pumpen borde bytas ändå pga. ålder eller så.

Jag skulle lite grovt gissa på att du kanske har hittat felet med 80% sannolikhet. Men det kan alltså vara fel någonannanstans, trots att felet triggas av värmepumpen.
 
H hempularen skrev:
Tänkte just skriva att handdammsugaren kan inte orsaka jordefel, med reservation för att jag inte sett vad just du har för modell.

Jag hoppas att det är rätt med frånluftsvärmepumpen. Det är en typ av utrustning som med skaplig sannolikhet kan orsaka den här typen av fel.

MEN, den kan också trigga ett jordfel i någon annan del av installationen, detta eftersom den drar stora strömmar. Du borde nog försöka få en riktig felsökning (en elektriker kan relativt enkelt lokalisera felet med en mätning). Såvida nu inte pumpen borde bytas ändå pga. ålder eller så.

Jag skulle lite grovt gissa på att du kanske har hittat felet med 80% sannolikhet. Men det kan alltså vara fel någonannanstans, trots att felet triggas av värmepumpen.
Den är helt slut då kompressor har brunnit och diverse andra småfel, om vi ska tro på serviceteknikern. Den måste bytas oaktat, men jag har tänkt precis som dig gällande att den kan ta fram ett annat fel i systemet.
Imorgon installeras den nya, håller tummar och tår att vi efter det slipper uppleva fler problem. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.