Hej igen.

Batterier förvarar en del i kylskåpet, varför? Någon som har fakta på att det är bästa för deras livslängd, eller är det bara någon gamal tant som har startat det ryktet.

Jag tänkte att en bil startar ju svårare när det är kallt ute..
 
Iden med att förvara dem i kylen är för att minska den naturliga urladdningen. iom det håller de sig fräsha längre.

Bilar startar i kyla, ibland. Men startmotorn och elsystemet är betydligt piggare när batteriet är plus 25 än sommardag än när det är -40 på vintern
 
T
Det är nog från den gamla "brunstens-tiden" när Tudor m.fl fanns.
Nu gör det nog varken med eller mindre, däremot blir det lite försämring för vätskebaserade batterier typ blyceller att vara i kyla, ju kallare-ju sämre kraftuttag.
 
Jag har mina uppladdninsbara i kylen men det är som redan skrivits antagligen inte nödvändigt. Dessutom hinner de aldrig vara ifred någon längre tid innan någon ny batteridriven leksak behöver "påfyllning" ;)
 
Batterier drivs av kemiska reationer. Generellt sett går kemiska reaktioner långsammare i kyla. Det gäller även den naturliga urladdningen, alltså håller sig batterier bättre i kyla.
När man använder batteriet, vill man att de kemiska reaktionerna skall ske med lätthet. Då är kyla inte bra.

Sen kan det ju vara så att rent praktiskt ökar inte hållbarheten hos moderna batterier speciellt mycket om de förvaras kallt - det beror säkert på typen av batteri, men man borde åtminstone aldrig förlora på att förvara sina batterier kallt.
 
Då borde ju igentligen batterierna´s poler vara skyddade från omgivande luft innan dom används... Typ en (kondom) över plus polen... Då borde dom hålla längre.

Och rent tekniskt så borde batterierna som ligger öppna i en finsk bastu urladdas snabbare p.g.a den höga luftfuktigheten.....

 
Mja kanske.

Batterierna laddas även ur invändigt genom naturligt läckage i matrialet,
 
e_richard skrev:
Då borde ju igentligen batterierna´s poler vara skyddade från omgivande luft innan dom används... Typ en (kondom) över plus polen... Då borde dom hålla längre.
Ja, det var invändig urladdning jag menade i mitt förra inlägg. Urladdning genom luften via de externa polerna tror jag vi kan bortse ifrån, även i en finsk bastu...

(Undantag: Batterier med riktigt hög polspänning skulle kunna orsaka elektriskt genomslag i luften. Men då talar vi om ca 3 MV/m, d.v.s. ett 30 000-voltsbatteri om det är 1 cm mellan polerna!!  :-? :surprised:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.