Planerar att bygga ett eget MFT bord modell större med en konstruktion av aluprofiler. Önskar profiler där Festools tvingar passar i (på samma sätt som Festools originalbord)

Vore också tacksam på idéer och tips på hur ni gjort?
Frågor som dyker upp just nu är bl.a.
* lämplig dimension på profiler?
* förstärkning i hörn och vid ben - hur göra?
* leverantör av profiler som säljer till privatpersoner och till vettiga priser
* etc
 
P petrho skrev:
Planerar att bygga ett eget MFT bord modell större med en konstruktion av aluprofiler. Önskar profiler där Festools tvingar passar i (på samma sätt som Festools originalbord)

Vore också tacksam på idéer och tips på hur ni gjort?
Frågor som dyker upp just nu är bl.a.
* lämplig dimension på profiler?
* förstärkning i hörn och vid ben - hur göra?
* leverantör av profiler som säljer till privatpersoner och till vettiga priser
* etc

Hej!

Jag hade samma funderingar när jag byggde mitt MFT-bord. I stället för aluminiumprofiler så sågade/fräste jag ut profilen i ekreglar som sedan skruvades fast i bordsskivan. Fungerar perfekt! Förutom att det blev billigare så tycker jag det är trevligare att arbeta med trä.
Skickar med en länk till mitt bygge.
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-nytt-stoerre-mft-bord.313020/

Mvh/Dag
 
  • Gilla
petrho
  • Laddar…
Gjorde nått liknande, tänkte ordna byggtråd men skulle vara som att se färg torka med tanke på aktivitetsgraden så det blev just inget med det. Men kan juh dela med mig lite här i alla fall.

Beställde från två olika ställen, då jag handla till lite andra projekt också
www.motedis.se
svensk sida men tror dom levererar från tyskland, funkade ok men lite strulig hemsida och tog veckor för leverans
www.dold-mechatronik.de
Tyskar, finns även på ebay, bättre hemsida och lite snabbare leverans med tydligare alternativ.

har sett flera tipps här till dom två, aningen olika utbud men undrar om det inte är samma verkstad bakom?

Det finns lite olika profiltyper, vanliga jag sett är I-typ och B-typ. Dom har olika mått och muttrarna passar inte rakt av mellan systemen. I typen verkar vara mera europeisk, kollar men effter skruva, muttrar mm på ebay så är det nästan bara till B typ och passar typiskt inte även om dom är billiga. Den jag förstått funkar för festool tvingar är I-typ 40 systemet, jag skaffade sånna och det funkade för mig.

Byggde ram typ 1x1.5 meter av I-typ 40x80 profil och 40x40 som ben. Köpte lite kraftigare hörnbeslag med profilerna och gjorde ett plywood hörn för att staga upp bättre och fästa in benen. Som benen fäste in så blev dom justerbara i höjd vilket behövs på mitt garagegolv. Bra insex skruv med fläns hittade jag på hornbach. Muttrar och alla beslag man kan tänkas behöva är bra att se till att få med när man beställer profilerna.

Lade sedan på en 19mm MDF som skiva, fräste ur en fals på 10mm längs kanten så den kunde fall ner lite i ramen och staga upp. Satta även 3 tvärstag av 20x60 profil för att stödja skivan under bättre, centrerar man dem på 40x80 profilen passar det bra till skivan som ligger nedsäkt 10mm.

Hörn av arbetsbänk med I-typ 40x80 aluminiumprofiler, justerbara ben och plywoodstärkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detalj av en hemmagjord arbetsbänk med I-typ aluminiumprofiler och plywood hörn förstärkt med skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
petrho
  • Laddar…
Har tyvärr inte kommit till skott än. Gör nytt försök. Fint bygge - men vilken storlek på I-typen använder du för att Festool tvingarna skall passa. Typ 5 eller 8 etc?
 
var I typ som är 40x40 med ett spår som basmått och har spår för m8 jag använde
 
Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.