Hej! Jag har nyss tagit bort en dörrkarm i min lägenhet. Vad jag nu undrar är hur jag bygger en snygg och jämn portal av detta. Min första tanke var att använda det gipset jag har kvar och skruva det inifrån portalen mot reglarna och därefter spackla mellan de befintliga gipsskivorna och de i portalen. Men jag börjar misstänka att det kan spricka en del då det blir mycket skarvar.

Har något ett bra tillvägagångssätt?
 
  • Renoveringsprojekt som visar en dörröppning utan karm med synliga träreglar och vägg under förberedelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avlägsnad dörrkarm med synliga gipsskivor och reglar, renoveringsmaterial på golvet inne i en lägenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen dörrport utan karm med synliga träreglar och spacklade kanter redo för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Björn Smedsgård
  • Laddar…
Skruva upp regel som du kan fästa spån/gipsskiva med avrundat form. Täck sedan kortsidan med masonit. Och så spackla och måla ..det spricker inte.
Så gjorde jag för längesedan och det höll ihop tills vi tröttnade på portalen och tog bort det.
 
S Samppa skrev:
Skruva upp regel som du kan fästa spån/gipsskiva med avrundat form. Täck sedan kortsidan med masonit. Och så spackla och måla ..det spricker inte.
Så gjorde jag för längesedan och det höll ihop tills vi tröttnade på portalen och tog bort det.
Tack för svar! Vart ska jag skruva upp denna regel? Kan jag inte skruva gipsskiva i den befintliga regeln som syns mellan gipsskivorna nu? Och med kortsidan, menar du då "taket" av portalen?
 
T
Annars kan du köpa färdigmålad vit dörromfattning i mdf i rätt dimension (bredd) och fästa med dyckert/spikpistol.
 
  • Gilla
John Andersson
  • Laddar…
T test1 skrev:
Annars kan du köpa färdigmålad vit dörromfattning i mdf i rätt dimension (bredd) och fästa med dyckert/spikpistol.
Då sätter jag den på samma vis som jag tänkt med gipsen, och spacklar i mötet mellan mdf och gipsskiva?
 
T
A Axra99 skrev:
Då sätter jag den på samma vis som jag tänkt med gipsen, och spacklar i mötet mellan mdf och gipsskiva?
nja, enklast är nog att sätta foder som täcker glipan mellan gipset och dörromfattningen. Tänk som runt ett fönster eller dörr.
 
  • Gilla
John Andersson
  • Laddar…
T test1 skrev:
nja, enklast är nog att sätta foder som täcker glipan mellan gipset och dörromfattningen. Tänk som runt ett fönster eller dörr.
Javisst, det är nog smartare! Det här med dörrfoder verkar klart enklast! Jag får skava ner gipsskivorna lite så de ligger jämnt med regeln bara!
 
T
A Axra99 skrev:
Javisst, det är nog smartare! Det här med dörrfoder verkar klart enklast! Jag får skava ner gipsskivorna lite så de ligger jämnt med regeln bara!
ja det är en enkel lösning som är rätt standard. om du tycker de är segt att skära ned gipset kan du sätta små distanser på befintliga reglar som du sen fäster dörromfattningen mot. då slipper du skita ned :p
 
T test1 skrev:
ja det är en enkel lösning som är rätt standard. om du tycker de är segt att skära ned gipset kan du sätta små distanser på befintliga reglar som du sen fäster dörromfattningen mot. då slipper du skita ned :p
Jag har Googlat hela dagen idag på "ta bort dörrkarm", "bygga portal" osv men har inte en enda gång snubblat över dörromfattning. Stort tack för hjälpen!

Javisst så kan jag också göra, men jag har redan skitat ner så lite till skadar inte! Förresten, hur långt ner bör jag låta dörromfattningen gå? Dit gipsskivorna på väggen slutar? Antar att jag får lösa ev. glipor mot golv med någon list eller tröskel efter att golvet är på plats.
 
Bifogar för eventuell inspiration en bild på hur föregående ägare löste situationen i vårt hus. Lite osäker på terminologin, om det är list eller foder.
 
  • Inredningsdetalj med ett vitt skåp intill en röd vägg, vita lister och tapeter med diskret blommönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Norrarn
  • Laddar…
T
A Axra99 skrev:
Jag har Googlat hela dagen idag på "ta bort dörrkarm", "bygga portal" osv men har inte en enda gång snubblat över dörromfattning. Stort tack för hjälpen!

Javisst så kan jag också göra, men jag har redan skitat ner så lite till skadar inte! Förresten, hur långt ner bör jag låta dörromfattningen gå? Dit gipsskivorna på väggen slutar? Antar att jag får lösa ev. glipor mot golv med någon list eller tröskel efter att golvet är på plats.
haha inga problem glad att kunna hjälpa :) För snyggast resultat lägger du ditt nya golv först. Sen sätter du dörromfattningen som du låter gå hela vägen ned mot den nya golvet. Skickar med en bild hur jag gjort.
 
  • Dörromfattning som går ned till ett nylagt laminatgolv, detalj av övergång och finish.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Norrarn
  • Laddar…
T test1 skrev:
haha inga problem glad att kunna hjälpa :) För snyggast resultat lägger du ditt nya golv först. Sen sätter du dörromfattningen som du låter gå hela vägen ned mot den nya golvet. Skickar med en bild hur jag gjort.
Ser ju klockrent ut ju, ingen glipa alls till golvet. Jag har varit så fixerad på att dörröppningen var tvungen att göras innan jag gör något annat. Men när du väl säger det så låter det klart bättre att göra det sist. Då tar jag och målar väggarna och lägger golv först!:D
 
  • Gilla
test1
  • Laddar…
B bearmaniac skrev:
Bifogar för eventuell inspiration en bild på hur föregående ägare löste situationen i vårt hus. Lite osäker på terminologin, om det är list eller foder.
Tack för bilden! Alltid bra att kunna se hur andra har gjort!
 
  • Gilla
bearmaniac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.