Två olika metallkopplingar, en vanlig tryckluft 1/4" till höger och oidentifierad vänstra kopplingen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
den högra blanka är en vanlig tryckluftkoppling 1/4" ? Men vad kan den vänstra tänkas heta ? Det är en av två vattenanslutningar till en vattenkyld TIG-brännare.

//Toffe
 
Kollat om det är en US standard koppling?
 
Det har jag inte gjort. Har kollat på cejn's hemsida men blir inte klok på hur dom måttsäter sina saker
.... eller varför 1/4" är 12,7mm i vissa fall :thinking:
 
T Toffe.L skrev:
Det har jag inte gjort. Har kollat på cejn's hemsida men blir inte klok på hur dom måttsäter sina saker
.... eller varför 1/4" är 12,7mm i vissa fall :thinking:
Det är ett totalt kaos...

Det finns även standard och high flow av vissa typer. 1/4" är troligen inner dia på hålet på dess ursprungsstandard och 12,7 är någon stans på gängan som troligen är konisk.

Jag har både EU standard och lite US standard bland mina slangar och maskiner så jag har fått göra lite övergångar och fördelaren på kompressorn med både EU och US utgång.
 
Hur är det att köra vatten / glykol genom tryckluftkopplingar ? Tätt bör det ju bli i båda fallen...
 
Kolla bara så de tål kemikalierna. CEJN har jag för mig är galvat stål. Många enklare är kromad mässing och andra ren mässing. De kopplingar jag har till högtryckstvätt är i mässing.
 
Tjaa... i detta fallet blir det inte mycket till högtryck... bränslepump till bil, 2-3 bar, en oljekylare och en fläkt... samt lite rör o kopplingar
 
Kolla bara vad de specar att O-ringarna tål för vätskor är det säkert inga problem.
 
T Toffe.L skrev:
Hur är det att köra vatten / glykol genom tryckluftkopplingar ? Tätt bör det ju bli i båda fallen...
Något försämrad kylverkan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.