Jag ska montera en dimmer till fyra seriekopplade LED Downlight från Malmbergs. De är vardera på 20W

https://malmbergs.com/Products/9974557

I produktinformationen står det att de ljusregleras med bakkantsstyrd transistordimmer (RC). Dubbelisolerad.

Vilken dimmer ska jag använda?

Jag funderar på att använda en SCHNEIDER ELECTRIC WDE006711 TREND TRANSISTOR 315W som är en bakkantsstyrd transistordimmer, men har någonstans läst att den inte ska användas till LED.
 
Det brukar stå i specifikationerna om den klarar 230 V Led. Står det inte uttryckligen är det inte säkert att det fungerar. Billigast är nog att köpa en dimmer som bara fungerar med Led
 
  • Gilla
Music Man
  • Laddar…
BirgitS
J Jag_kan skrev:
De är vardera på 20W

[länk]
De du länkar till är på 40 W.
Downlight Ceti, LED, 40W, Vit, IP21
 
Music Man Music Man skrev:
Den dimmer du funderar på funkar tyvärr inte alltid speciellt bra med led Köp den här istället

[länk]
Tack! Vet du om motsvarande dimmer finns i serien "Trend".
 
Music Man Music Man skrev:
Den dimmer du funderar på funkar tyvärr inte alltid speciellt bra med led Köp den här istället

[länk]
Oj, det blev fel länk. Jag har en mindre modell på 20W.
 
Sätt en PLEJD med vridadapter så blir alla nöjda. Den levereras med ratt för Trend.
 
  • Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
Den levereras med centrumplatta för Schneider Exxact och Elko RS/Plus dock ej till Trend tyvärr.
 
L Leif i Skåne skrev:
Sätt en PLEJD med vridadapter så blir alla nöjda. Den levereras med ratt för Trend.
Känner inte att jag har något större behov av Bluetooth för att kunna styra med mobilen. Kanske kan det passa med en NEXA MWMR-251. Styr redan flera lampor med deras fjärrkontroll. Jag skulle då också kunna behålla de återfjädrande strömbrytare jag redan nu använder.
 
E
Den Nexadimmern fungerar nog alldeles utmärkt, den är ju ställbar för fram-/bakkantsstyrning och för olika typer av laster
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.