Jag håller på o bygger ett hus med inneluftsventilerad krypgrund/varmgrund. Principen är att inomhusluften sugs ner i krypgrunden genom ett undertryck där som skapas av den utgående ventilationen.
Jag är lite vilsen i ventilationsproblematiken, men har tills vidare bestämt mig för att inte använda ett FTX-aggregat. Det är också OK i bygglovet.
Min fråga nu är om någon i forumet har erfarenhet av den här byggnadstypen och i så fall hur ni har löst ventilationen.
En tanke som tilltalar mig är att använda en ventilator, typ Edmonds WindMaster/TurboVentura etc (olika kapaciteter). Den snurrar med vinden och kräver ingen tillsatsström.
En ytterligare fråga gäller kanaldimensioneringen. Jag räknar med att dra kanaler, förmodligen två eller tre 100 mm, från bostadsrummen ner i krypgrunden och där grena ut dem i två armar så att luften kan spridas där. Evakueringen ur huset sker lodrätt med antingen två kanaler, ca 160 mm, eller en på 200 mm.
Jag har ingen aning om vilken kapacitet som egentligen behövs för flödet. Enligt konstruktören är behovet 40 l/sek och nästan allt täcks av en permanent evakueringsfläkt i badrummet (Composteratoalett) och köksfläkten. Det största behovet ligger alltså i att skapa undertryck i krypgrunden.
Alla tankar kring detta välkomnas!
 
Gammal fråga jag vet, men vi har en varmluftgrund i hus byggt 25+ år sedan. Har fungerat kanon. MEN, huset (1,5 plans trähus med tegelfasad) blir VARMT på sommaren. Någon som experimenterat med att använda temperarurskillnaden och pumparna till att kyla huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.