F
martin43 martin43 skrev:
Aktiv kylning brukar jag tolka som ett konstruktionsfel (förlustvärme) och/eller snålhet (ingen stor passiv heatsink med naturlig strömning) och sårbar för damm alternativt igensatta filter. ;)
Vad är din definition av aktiv kylning? Aktiv kylning för mig är typ kylskåp eller ac med kompressor. Det här handlar om en fläkt och inte nåt mer än det. Finns det nån annan än Kineserna som inte har fläkt på sina växelriktare? Är kinsesiska konstruktioner kända för att tulla lite på marginalerna eller inte? Hellre en fläkt och mindre swing på elektronikens temperatur tycker jag.
 
  • Gilla
reza666
  • Laddar…
Läs här:
https://www.cleanenergyreviews.info/blog/best-grid-connect-solar-inverters-sma-fronius-solaredge-abb

Active cooling system
One of the main reasons for Fronius’s reliability and performance is due to the ‘active cooling’ system incorporated into all Fronius snap-in inverters. The fan forced cooling system extracts heats at a higher rate which reduces thermal stress and increases total generation in high ambient temperatures. All power electronics have a maximum operating temperature after which the power needs to be reduced to prevent overheating and potential damage, this is where active cooling can improve both reliability and performance.

Sen kan man enkelt öppna fronten och damma av om det skulle behövas. Många fördelar så det är inte bara aktiv kylning,
 
Definitionen är att man använder energi för att forsla bort energi, typ med en fläkt.

SMAs "active cooling" låter ju som en helt vanlig fläkt, som kanske styrs av behovet?
Är det unikt menar dom?

Jag var lite otydlig, jag vill inte ha en omriktare med fläkt som drar luften över elektroniken/rakt igenom kapslingen. Helst en stor kylfläns i egen kanal utan fläkt, i amdra hand en kylfläns i egen kanal med temperaturstyrd fläkt. I ingen hand en fläkt som blåser på allting.

Bra att man kan öppna och damma men det gör ju att den inte går att montera i t.ex
mitt garage (eftersom jag slipar och ibland målar där).

Den stora frågan dock: Är detta unikt??
 
Kollade detta:

Som sagt även andra faktorer som spelar in som deras support sin ska vara jätte bra. Även deras hemsida där man kan följa förbrukning och vad man genererat ser jätte trevlig ut.
Jag säger inte att de andra är inte lika bra eller bättre men nu har jag bestämt mig för denna efter allt jag set och hört :)

Till en annan fråga. Jag läste att man måste ha samma paneler när man kopplar i serie. Är det alltså exakt samma märke eller kan det vara annan tillverkare bara det är samma watt per panel.
Har ni köpt extra paneler ifall ifall någon går sönder?
 
F
martin43 martin43 skrev:
Definitionen är att man använder energi för att forsla bort energi, typ med en fläkt.

SMAs "active cooling" låter ju som en helt vanlig fläkt, som kanske styrs av behovet?
Är det unikt menar dom?

Jag var lite otydlig, jag vill inte ha en omriktare med fläkt som drar luften över elektroniken/rakt igenom kapslingen. Helst en stor kylfläns i egen kanal utan fläkt, i amdra hand en kylfläns i egen kanal med temperaturstyrd fläkt. I ingen hand en fläkt som blåser på allting.

Bra att man kan öppna och damma men det gör ju att den inte går att montera i t.ex
mitt garage (eftersom jag slipar och ibland målar där).

Den stora frågan dock: Är detta unikt??
Nej, det är naturligtvis inget unikt. Jag har inte sett nån som drar luft över elektroniken, det är kylflänsar som tar luften. Konvektionskylda växelriktare ser bra ut på pappret. Jag har gjort otroligt många heat tests och jag skulle vara väldigt skeptisk till så mycket effekt som skall kylas bort utan fläkt.
 
  • Gilla
reza666
  • Laddar…
Den här kylflänsen (är ca 30 x 55 cm) borde inte ha några problem alls att passivt bli av med 134W, korrekt monterad så att konvektionen fungerar, i ett rum som aldrig är över 25C.
134 W är faktiskt inte speciellt mycket.

(6700 W STC dvs "aldrig" och 2% förlust)
Stor kylfläns ungefär 30 x 55 cm med flera ribbor för passiv kylning och anslutningsportar nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
reza666
  • Laddar…
Känns som att det lutar åt Svea solar. De är dyrare men de svarar på alla frågor och man får allt på papper. Ville tex ha smart meter för Fronius och det skulle kosta 10k. Alltså själva dosan går på 3750 och även med 1000kr/h för elektriker så jaaaa onödigt dyrt.
Tror de inte vill att man ska installera det (var inte med i priset till en början). Han menade att man ska sälja elen till de och inte tänka mer på det :). Typ den förklaringen jag fick. Jag vill så klart inte vara beroende.
Det jag gillade var också deras sätt att monera på taket utan att skruva något. https://www.esdec.com/en/clickfit-evo-tiled-roof/
Det är högra bilden i filmen. Det är som en S format krok de använder. Allt är lättmetal.

Otovo kan inte ens göra en offert rätt. Stod fel komponenter och det tar långt tid innan de återkopplar. De använder K2 system på taket vilket jag tror är med skruvar man borrar på taket. Säljaren verkade inte orka leta upp bilder att skicka så jag googlade på det men inte säker jag hittat exakt rätt.

Har varit på EON och solnord och även cellsolar men de är sega med att ringa tillbaka eller svara när man ringer de.
 
F
martin43 martin43 skrev:
Den här kylflänsen (är ca 30 x 55 cm) borde inte ha några problem alls att passivt bli av med 134W, korrekt monterad så att konvektionen fungerar, i ett rum som aldrig är över 25C.
134 W är faktiskt inte speciellt mycket.

(6700 W STC dvs "aldrig" och 2% förlust)
[bild]
Nä, det borde inte vara nåt problem. Vad är det för växelriktare? Titta på en 17kW och kolla vilka ambient temps den skall möta. Jag tror inte heller det är ett problem i 20-25 grader men dom blir riktigt varma ibland.

Det är ju exakt samma kylning men en fläkt som forcerar luft över kylkroppen och inget annat. Det handlar inte om några igensatta filter eller damm som dras in i elektroniken. Effektförbrukningen hos en sån fläkt (120mm) ligger ungefär på 5-20W vid fullt blås beroende på modell och kapacitet. Nu är dom PWM-styrda och går sällan på mer är lågfart och jag ser det som ett minimalt problem. Jag tror inte att Fronius, SolarEdge, SMA, Kostal mfl. har tryckt dit fläktar för att dom tycker det är kul utan det finns en anledning. Och baserat på erfarenhet så hävdar jag bestämt att Kinesiska doningar tenderar att jobba med mindre marginaler. Har du exempel på en konvektionskyld växelriktare som inte är Kinesisk?
 
  • Gilla
reza666
  • Laddar…
Detta är en Solaredge SE10K. Den har en intern fläkt
(som man kan byta själv) innanför IP65-kapslingen.
Den har 98% verkningsgrad över nån viss min nivå, så den kan producera max 200W värme.
Har ej kollat tillverkningsland men klassar inte Solaredge som "Kinaskit".

En fläkt är billigare än en stor kylfläns!
Har dock inget direkt att jämföra med, är kylflänsen lika stor på de med fläkt?

Mindre fläns+fläkt=Billigare att tillverka
 
F
martin43 martin43 skrev:
Detta är en Solaredge SE10K. Den har en intern fläkt
(som man kan byta själv) innanför IP65-kapslingen.
Den har 98% verkningsgrad över nån viss min nivå, så den kan producera max 200W värme.
Har ej kollat tillverkningsland men klassar inte Solaredge som "Kinaskit".

En fläkt är billigare än en stor kylfläns!
Har dock inget direkt att jämföra med, är kylflänsen lika stor på de med fläkt?

Mindre fläns+fläkt=Billigare att tillverka
Solar Edge är Israeliskt. Har aldrig tittat på dom (för jag tycker det är skit) men det faktum att dom har en intern visp borde ändå betyda att dom har en del stagnationspunkter med hög värme. Det finns många Kinesiska växelriktare på 20kW som varken har forcerande fläkt eller visp.

Håller med om att fläkt är billigare, man får mycket fläkt för 35kr. Minns inte priserna på extruderad kylkropp och det varierar med komplexitet och bearbetning som drar stor del av totalkostnaden.
 
Redigerat:
Intressant. Varför tycker du att de är skit?
20 års garanti på växelriktaren så jag har inte kollat så noga, för att jag gillar systemkonceptet. Så mkt att jag kan leva med att nån optimerare dör efter installatörens garanti är slut så jag måste skicka den själv för byte på Solaredges garanti.

Ja precis, eller så håller det bättre med fläkt.
Men min poäng är densamma som i första inlägget ang detta. Jag föredrar intern inkapslad (aktiv) kylning med stor passiv extern fläns framför aktiv kylning externt, framför aktiv intern kylning ej kapslad.
 
F
martin43 martin43 skrev:
Intressant. Varför tycker du att de är skit?
20 års garanti på växelriktaren så jag har inte kollat så noga, för att jag gillar systemkonceptet. Så mkt att jag kan leva med att nån optimerare dör efter installatörens garanti är slut så jag måste skicka den själv för byte på Solaredges garanti.
Jag gillar inte elektroniken man slänger upp på ett väderutsatt tak istället för att lägga det i växelriktaren som sitter i garaget. Sen gillar jag inte att man försöker påskina att det skulle vara bättre och framförallt säkrare när det är fastställt att kontaktinterface är det som orsakar flest haveri och det är exakt dubbelt så många kontakter på ett Solar Edge system med singeloptimerare som det är på ett system utan optimerare.

Sen har det varit oacceptabelt stor felprocent på SolarEdge optimerare, framförallt dom dubbla som servar två paneler/optimerare.

Och jag tycker inte det är optimalt med ett system som kräver så mycket högre startspänning för att kicka igång än allt annat som finns på marknaden. Totalt dyrare med.

Man jag har full förståelse att det finns dom som inte vill ha nåt annat just pga optimerarna på varje panel och den individuella övervskningsfunktionen.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Tack för bra svar!
Det enda jag funderar på är startspänningen?
Om man kollar panelspänning krävs nästan ingen effekt alls för att få spänningen över optimerarens startspänning, som höjs upp av optimeraren så att hela stringen startar?
Men jag har inte detaljerna och inget att jämföra med heller...

Ja falerande optimerare verkar vara en stor post. Det ryktas dock att gen5 (tror jag) som jag får är betydligt bättre än de äldre som byggt upp det dåliga ryktet.
 
martin43 martin43 skrev:
Intressant. Varför tycker du att de är skit?
20 års garanti på växelriktaren så jag har inte kollat så noga, för att jag gillar systemkonceptet. Så mkt att jag kan leva med att nån optimerare dör efter installatörens garanti är slut så jag måste skicka den själv för byte på Solaredges garanti.

Ja precis, eller så håller det bättre med fläkt.
Men min poäng är densamma som i första inlägget ang detta. Jag föredrar intern inkapslad (aktiv) kylning med stor passiv extern fläns framför aktiv kylning externt, framför aktiv intern kylning ej kapslad.
Det är väl 12år på SolarEdge invertern och 25år på optimerarna?
 
ja, men man kan välja till 20 eller 25 på invertern mot kostnad. Tror det var en bit över 3000kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.