Hallå alla byggare!

Vi håller på att installera Optimal S30 (Original Design) glaspartier i vårt uterum idag och kliar mig í huvudet över en detalj..Det gäller artikel E12 som monteras bakom D1 profilen i ritningen, se bifogad bild.

Man "släpper" ner dessa på baksidan av profilen och tejpar fast dem på jämnt avstånd över profilen enligt instruktion..MEN, det finns inga hål borrade i den U-formade profilen D1 (markerad med röd cirkel) så att man kan skruva fast dessa E12 artiklar. Det står inget om detta in instruktionen, är det inte tänkte att de skall skruvas fast i reglarna??

(På C3 skenan så finns däremot förborrade hål för att skruva fast E12 men inte på D1 profilen!)

Tack på förhand, vi har som plan att fortsätta installationen idag, så fort vi fått klarhet i detta:)

mvh
Janne
 
  • Teknisk ritning som visar monteringsdetaljer för glaspartier, E12-montering i D1-profil markerad med röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har exakt samma partier och satte upp dem ifjol. Jag tror faktiskt inte att det var några hål på den ”skenan”. Men när jag kollar i instruktionsbladet så känns det ju knepigt...

Nu har jag inget 100% svar utan jag tror att jag satt upp dem utan skruvar på den sidan. Det sitter väldigt stabilt. Har precis varit ut och känt på dem. De sätts ju fast i undre och övre skenan också.
 
E EliasLindgren skrev:
Jag har exakt samma partier och satte upp dem ifjol. Jag tror faktiskt inte att det var några hål på den ”skenan”. Men när jag kollar i instruktionsbladet så känns det ju knepigt...

Nu har jag inget 100% svar utan jag tror att jag satt upp dem utan skruvar på den sidan. Det sitter väldigt stabilt. Har precis varit ut och känt på dem. De sätts ju fast i undre och övre skenan också.
Okej, du kommer inte ihåg om du borrade några hål eller lät du dem bara sitta tejpade på baksidan "utan riktig funktion" så att säga?

Du har inte möjlighet att öppna en skjutdörr och se ifall du kan se några dolda skruvhål (bakom gummitätningslisten) som sitter mitt i U-profilen? Tycket det är så märkligt att man bara skall tejpa fast dem hängandes på baksidan utan annan åtgärd.

mvh
Janne
 
M Multitasker skrev:
Okej, du kommer inte ihåg om du borrade några hål eller lät du dem bara sitta tejpade på baksidan "utan riktig funktion" så att säga?

Du har inte möjlighet att öppna en skjutdörr och se ifall du kan se några dolda skruvhål (bakom gummitätningslisten) som sitter mitt i U-profilen? Tycket det är så märkligt att man bara skall tejpa fast dem hängandes på baksidan utan annan åtgärd.

mvh
Janne
Jag drog bort en gummitätning och jag har inte borrat hål och skruvat. Mina sitter stumt i alla fall men jag håller med om att det låter halvkonstigt...
 
E EliasLindgren skrev:
Jag drog bort en gummitätning och jag har inte borrat hål och skruvat. Mina sitter stumt i alla fall men jag håller med om att det låter halvkonstigt...
Elias,

Tack för att du kollade, mycket uppskattat! Märkligt att inte fler hade något att tillföra denna tråd dock då det är ett av de vanligare glaspartierna att installera..
 
Installerade dom dörrarna åt svärmor i somras, delen E12 skruvades inte fast utan man fäster hela delen med E11 i "karmen".
E12 används väl bara för att hålla ihop D1 med C1/C3.
 
E EliasLindgren skrev:
Jag har exakt samma partier och satte upp dem ifjol. Jag tror faktiskt inte att det var några hål på den ”skenan”. Men när jag kollar i instruktionsbladet så känns det ju knepigt...

Nu har jag inget 100% svar utan jag tror att jag satt upp dem utan skruvar på den sidan. Det sitter väldigt stabilt. Har precis varit ut och känt på dem. De sätts ju fast i undre och övre skenan också.


Hej!
Vi ska nu sätta upp dessa glaspartier och funderar om ni som satt upp det har en mer lätt förståelig monteringsförklaring
Vi har svårt att förstå
 
T Tessan79 skrev:
Hej!
Vi ska nu sätta upp dessa glaspartier och funderar om ni som satt upp det har en mer lätt förståelig monteringsförklaring
Vi har svårt att förstå
Jag håller helt och hållet med er. Tyvärr kan jag inte beskriva förfarandet på ett enkelt sätt. För mig tog den första bra lång tid. Sedan blev de andra ganska enkla då man gjort det en gång. Men det vållar helt klart en del huvudbry...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.