Det ser ut att vara bomull, vilket inte är särskilt brandfarligt. Brandkårens larmställ är också av bomull.

Scout eller inte så känner jag inte till någon som byter kläder innan de tänder en eld. Det trotts att nästan alla har ytterkläder i syntet.

De olyckor jag hört talas om där det blivit skador tycks det handla om folk som blivit uppskrämda av T-spritens farlighet och kastar den på polaren när något oväntat händer. Att tända en eld på normalt vis är inte en stor risk.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Jag har ved kvar inne sedan i våras, måste jag bära ut den igen nu innan jag eldar den? Den har ju legat inne betydligt längre än 1-2 veckor. Sedan har den mesta av veden i vedboden 10-15% fukthalt, hur vattnar jag bäst upp den till 15-20% så jag kan elda den då?
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Rickard.
Jag brukar doppa veden i en hink med vatten innan den åker in i kaminen (y)

Skänt åsido så vet jag inte riktigt om din fråga är ironisk eller inte men du kan gott och väl elda upp din ved. Har du kvar ved så tolkar jag det som att du inte går igenom stora volymer och då kan du skita allt annat än att se till att veden är torr.
 
Två saker jag tycker verkar tveksamma: att utsläppen från vedeldning skulle vara så stora och att kaminens glas skulle vara fritt från imma om man eldar rätt.
Imma? Ni menar inte sot, då?
 
K Kirre2 skrev:
Två saker jag tycker verkar tveksamma: att utsläppen från vedeldning skulle vara så stora och att kaminens glas skulle vara fritt från imma om man eldar rätt.
Imma? Ni menar inte sot, då?
Om man eldar riktigt sur ved kanske det bildas imma på glaset? Nej det är nog sot som menas, pyreldar man så vill det ju gärna fastna sånt på glaset och då har man eldat fel.
 
3/10, och jag som nyss har beställt en kamin... :D

men jag fattar inte frågan, får veden ligga max 2 veckor inne? vad händer sen? måste jag bära ut den och hämta in annan ved?
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Eftersom det står imma, men det är ganska troligt att de menar sot, så kan man anta att skrivelsen från naturvårdsverket är gjord av någon bakom ett skrivbord med föga förankring i verkligheten.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
C
Var var det Naturvårdsverket låg nu igen?
 
Fadai
Som barn var det mitt jobb att få fyr i köksspisen efter skolan, så jag inbillade mig att jag hade lite koll. Neeej! Men ofta handlar dessa quiz om att man lär sig något nytt, och det gjorde jag. :lying:
 
6/10, men ändå bättre än 90% av de som gjort quizet hittills. :surprised: Godkänt iaf antar jag, men det där om fuktkvot var jag dålig på, hade antagit att det vore bättre med riktigt torr ved men nu inser jag att det kanske inte är optimalt att det bara säger "poff" och så är den borta... Får lägga ut det som legat inne och väntat hela sommaren nu då. :p
 
3/10 här med... Men att veden max får ligga 1-2 veckor i vedboden var helt klart ny kunskap... Nuff said!
 
Några kommenterade visst min dotters klädsel när hon på bild i inlägg 2 tänder en eld.

Vi plockade fram hennes gamla tröja igår och den är av bomull.
Men även om det varit en fleecetröja hade jag inte sett några problem med det. Man gör alltid en riskbedömning och hade det varit fråga om att tända en större eld utomhus efter en tröttsam dag iklädd en nyköpt skaljacka som aldrig tvättats hade jag nog rekommenderat att man tar av jackan. Delvis för att det finns en risk för att jackan faktiskt kan flamma upp om den drabbas av en låga. Dock är det så att en jacka som tvättats och använts fort får en lägre grad av "antändbarhet" Största problemet är nog mer att man får gnisthål i sin dyra jacka av glödsprätt, jag har några sådana i ett par plagg...

Det är faktist ganska svårt att "tända eld" på en fleecetröja som inte är helt ny och impregnerad från fabrik. En risk kan vara att man kör in armen i elden -för att plocka upp en tappad korv- och materialet smälter så man får brännskada.

Jag har dock aldrig själv sett -eller hört av de jag känner- om någon som drabbats av annat än gnisthål i skaljackor. Och jag har sett många intressanta sätt att hantera eld och grillpinnar och annat på en eld...

Där har vi också en fördel med att tända från toppen, man behöver inte peta in pinnar i en eld och man tänder högre upp med mindre risk att få in ärmen i den nystartade elden. Att bygga en liten pyramid av små pinnar och sträcka sig nedåt med en tändsticka för att få fyr gör det lättare att komma åt lågor plus att man lättare petar omkull småpinnar som man skall tända.
 
Redigerat:
MathiasS MathiasS skrev:
Tur att man kör bergvärme.

Tända från toppen, det har jag aldrig hört förut.
Har försökt med det, men det har aldrig lyckats
 
10 av 11

Och jag som aldrig fällt ett träd eller använt en vedklyv. Rätt nöjd med mig själv. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.