Skånepöjk
Tjena
Köpt hus för 1 år sedan och vet inte om det här är korrekt gjort?
Ska det se ut såhär?
Tacksam för hjälp :)
 
  • Otydligt foto av ett stuprör som ansluter till en rörmuff vid husgrund, intill en klippa, i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja men man brukar dra ner stupröret till marken och göra övergången ett par decimeter ovan mark. Det finns kragar i plåt att sätta på avloppsröret så man slipper se det. Kolla tex lindab.
 
Skånepöjk
Tack för hjälpen! Vet du exakt vad det heter som jag ska söka efter? Skönt att det Ialf är gjort "rätt".
Varför har man det såhär? Är det för att kunna rensa eller spola?
 
  • Gilla
ingenfantasi
  • Laddar…
Fulkemisten
Det heter väl påskjutsrör? Finns i svart plåt att byta det övre plaströret till. Ni bör även täcka listen till dräneringen vid husväggen och se till att ha fall på marken ut från huset. Med tanke på dessa två observandum skulle jag även vilja ta reda på om takavvattningen står i direkt förbindelse med dräneringsrören via t ex en gemensam brunn. Så ska det inte vara utan separata system krävs så att inte dräneringen vattenfylls vid större regnmängder.
 
Mikael_L
Det borde varit svart stuprör i plåt ner till renstratten, och under den PVC (eller PE) markavloppsrör, det hade sett bra mycket snyggare ut.

Vad gäller funktion så funkar det där säkert lika bra, men det ser ju för taskigt ut.
 
Skånepöjk
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Det heter väl påskjutsrör? Finns i svart plåt att byta det övre plaströret till. Ni bör även täcka listen till dräneringen vid husväggen och se till att ha fall på marken ut från huset. Med tanke på dessa två observandum skulle jag även vilja ta reda på om takavvattningen står i direkt förbindelse med dräneringsrören via t ex en gemensam brunn. Så ska det inte vara utan separata system krävs så att inte dräneringen vattenfylld vid större regnmängder.
Jo exakt det är mitt nästa projekt att täcka den listen som du pratar om.
Angående dräneringen så förutsätter jag att det är korrekt utfört men då det gjordes 2016 och jag flyttade in 2018 så har jag inte sätt arbetet när det gjordes.

Har lite problem med hur jag snyggast fixar att täcka dräneringen runt huset. Har faktiskt skapat en annan tråd om det :)
 
En estetisk fråga, står du ut med att se det så kan det vara. Annars, en bit svart stuprör och sen tror jag det finns plåthylsor att sätta över röret som kommer upp ur backen.
 
Skånepöjk
MathiasS MathiasS skrev:
[länk]

Används tillsammans med:

[länk]
Tack så mycket för hjälpen!!
 
Fulkemisten
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Angående dräneringen så förutsätter jag att det är korrekt utfört men då det gjordes 2016 och jag flyttade in 2018 så har jag inte sätt arbetet när det gjordes.
Jag hade tyvärr INTE förutsatt det med ett påskjutsrör av orange plast och en ofullständigt övertäckt isolering... Att dräneringen bara är två år är definitivt ingen kvalitetsstämpel. Jag har kanske fel i min misstanke, eller inte, skulle säga att det är 50/50. Den som vet vet...
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Skånepöjk
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jag hade tyvärr INTE förutsatt det med ett påskjutsrör av orange plast och en ofullständigt övertäckt isolering... Att dräneringen bara är två år är definitivt ingen kvalitetsstämpel. Jag har kanske fel i min misstanke, eller inte, skulle säga att det är 50/50. Den som vet vet...
Så är det ju.Har bara en faktura från de som gjorde jobbet och den är på 180t. Att inte dräneringens täcklist är övertäckt var för att den förra ägaren ville göra det själv men antar att det aldrig blev gjort då skillsmässa osv kom i vägen sas.
Finns lite att göra med huset, men det visste jag när jag köpte det. Är inte helt värdelös när det kommer till själva byggandet men det är mycket som jag som tidigare lägenhetsinnehavare inte har koll på.
Detta forum är verkligen inspirerande och besparat mig många funderingar :)
 
  • Gilla
MasMats och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Så är det ju.Har bara en faktura från de som gjorde jobbet och den är på 180t. Att inte dräneringens täcklist är övertäckt var för att den förra ägaren ville göra det själv men antar att det aldrig blev gjort då skillsmässa osv kom i vägen sas.
Finns lite att göra med huset, men det visste jag när jag köpte det. Är inte helt värdelös när det kommer till själva byggandet men det är mycket som jag som tidigare lägenhetsinnehavare inte har koll på.
Detta forum är verkligen inspirerande och besparat mig många funderingar :)
Jo. Men då är det nog lugnt. Det är ju i alla fall en dyrare firma (om nu det är bättre?) som gjort den och sedan gjorde väl tidigare ägare lite nödlösningar då.
Jo. Emellanåt är forumet rätt bra med mycket samlad expertis. Man lär så länge man lever. Det kommer du att märka, ju mer man lär sig desto roligare. Välkommen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.