behöver ta upp ett 18mm hål i en 4 mm plåt lucka.

Den grövsta metallborr jag har är 13 mm

Funderar då på vad jag skall köpa, kommer troligen inte (vad jag kan se nu) behöva en så grov borr till något annat.

Det jag kan hitta som kan hjälpa mig är en stegborr / konisk plåtborr.

Finns det någon annan variant att ta upp hålet från 13 till 18 mm?
(förutom att slipa upp det med en rundfil)
 
Rickard.
Stegborr eller dosfräs hade jag satsat på. Låg hastighet, jämt tryck och tålamod är nyckeln med båda alternativen.
 
Redigerat:
  • Gilla
111111
  • Laddar…
E
Om du ändå ska köpa en borr så lägg pengarna på en stegborr. Den kommer du kunna använda till alla dimensioner den kan erbjuda. En 18mm metallborr kommer du bara kunna använda till 18mm-hål.
 
  • Gilla
111111
  • Laddar…
Lidl hade snorbilliga stegborr för ett tag sen, kanske finns kvar. Smörj när du borrar.
 
  • Gilla
111111
  • Laddar…
Rickard.
Julas stegborr är helt ok, gäller att se till att den skär hela tiden (så den inte bara gnuggar mot ytan) och att inte överhetta skären.
 
Redigerat:
  • Gilla
111111
  • Laddar…
Hålsåg är heller inte så dumt, finns på JULA deras egna eller BAHCO.

Protte
 
  • Gilla
111111
  • Laddar…
Vad är det för material?
Är det vanligt mjukt "blötjärn", "agronomferrit", kärt barn har många namn, fungerar det med ett vanligt stegborr, koniskt borr eller 18 mm borr och det behöver inte vara någon superkvalite. Det går hyfsat fort med en vanlig rundfil också, är det bara ett hål är det ett realistiskt alternativ. Smörj när du borrar, kör inte för fort och se till att det skär.
 
  • Gilla
111111
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Vad är det för material?
eehh, om det är blötjärn eller någon annan variant vet jag inte.:rolleyes:

Men det är en rökrörs lucka som jag behöver borra upp, tog loss den och mätte och insåg att den var 2,5-3mm tjock

och inte 4 som jag trodde tidigare.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Julas stegborr är helt ok
Det vart en stegborr från Jula, Smörjde rikligt så det fungerade riktigt bra.

Tack för alla tips och hjälp :D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.