Fibaros FGS-223 funkar. Det är i stort sett samma produkt som FGS-222 som jag kör med fast det är Z-wave plus.
 
Karl_Pedal skrev:
Fibaros FGS-223 funkar. Det är i stort sett samma produkt som FGS-222 som jag kör med fast det är Z-wave plus.
Hmm, nu var jag visst för snabb ändå. Det ser ut som att de sabbat möjligheten genom att köra ihopklumpad N. Riktigt synd.

El-schema för enkel och dubbel väggströmbrytare, anslutning av Double Switch 2 FGS-223.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Qubino 2-reläet som du nämner ser däremot bättre ut

Elektriskt schema för 230VAC med beteckningar L, N, Q1, Q2, I1, I2, TS och beskrivning av anslutningar och komponenter.
 
  • Gilla
foogy
  • Laddar…
lite sen på bollen här men tyckte detta va en intressant tråd. Har själv en F1245 som jag skulle vilja köra köra dessa funktioner på.

Kan man inte köra endast en Fibaro universial sensor som har 2 st potentialfria ingånger och 2 potentialfria utgångar istället för reläswitch?

Mvh
Filip
 
F fangalid skrev:
lite sen på bollen här men tyckte detta va en intressant tråd. Har själv en F1245 som jag skulle vilja köra köra dessa funktioner på.

Kan man inte köra endast en Fibaro universial sensor som har 2 st potentialfria ingånger och 2 potentialfria utgångar istället för reläswitch?

Mvh
Filip
Såg nu att det var samma problem med denna att de båda ingångarna styrde de båda utgångarna.

Någon som har tips på annan brytare som fungerar?
 
Qubinos 1D är "dry", dvs. potentialfri. Tyvärr bara enkanalig. Får du tag på en gammal fibaro dual switch så är den "dry" och tvåkanalig.
 
Tack för svar. Men för att det ska vara rimligt att betala så behöver jag nog minst 2 utgångar iaf. Märkligt att det inte verkar finnas längre.
 
  • Gilla
fangalid
  • Laddar…
Jag använder en Philio 2 * 1.5 KW Relay (pan06) till min nibe f1245. Funkar fint.
 
F foogy skrev:
Jag använder en Philio 2 * 1.5 KW Relay (pan06) till min nibe f1245. Funkar fint.
Låter ju perfekt! Ska kika på den!
 
kramfors kramfors skrev:
NIBE™ F750 är en komplett värmepump som snart ska förse min nybyggda bostad med värme, varmvatten och ventilation. (Installatörshandbok PDF)

Jag startar en helt ny tråd här ifall det är någon mer som är intresserad att integrera sin NIBE™ F750 med sin Vera. Tanken är att jag ska dela mina tankar och idéer med andra som är intresserade av samma ämne och förhoppningsvis kommer det med tiden att finnas flera som har synpunkter eller frågor så att vi kan hjälpa varandra.

Lyckligtvis har F750 ett antal externa anslutningsmöjligheter som vi kan använda.
Har byggt extern styrning av min NIBE 360P med z-uno och zwave, där man inte behöver 220 V
kramfors kramfors skrev:
NIBE™ F750 är en komplett värmepump som snart ska förse min nybyggda bostad med värme, varmvatten och ventilation. (Installatörshandbok PDF)

Jag startar en helt ny tråd här ifall det är någon mer som är intresserad att integrera sin NIBE™ F750 med sin Vera. Tanken är att jag ska dela mina tankar och idéer med andra som är intresserade av samma ämne och förhoppningsvis kommer det med tiden att finnas flera som har synpunkter eller frågor så att vi kan hjälpa varandra.

Lyckligtvis har F750 ett antal externa anslutningsmöjligheter som vi kan använda.
Se mitt liknande zwave system för externstyrning av NIBE360.
https://www.byggahus.se/forum/threads/zwave-styrning-av-nibe360p.336696/
 
  • Gilla
perjar
  • Laddar…
Nu har Fibaro kommit med en ny switch, kallad Smart Module, som är som de gamla switcharna som bekrivits tidigare här i tråden, alltså med potentialfria utgångar.
Perfekt för integration. Ordningen återställd! :D
https://manuals.fibaro.com/smart-module/

Jag hade annars precis tänkt ge mig i kast med att bygga något med en z-uno och reläer som SörenR skriver om här ovan.
 
  • Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
kramfors kramfors skrev:
Summalarmet är inkopplat på S2 på switch nr 2.

I en PLEG device kan jag lägga en trigger på den utgången och få önskad "action". Exempelvis ett SMS. :D
Jag har kopplat exakt likadant, rent elektriskt. Hur har du konfigurerat det i Niben?

Väljer jag att utgång AA3-X7 ska vara "larmutgång" så slår relät till direkt, som om ett larm hade gått (men det ar det inte enligt larmloggen)
Om jag däremot låter utgången ha kvar fabriksinställningen "ej använd" så händer inget med relät.
Dock vet jag ju inte om det kommer att slå till när ett larm väl inträffar. Jag skulle vilja testa det men vet inte hur jag skall provocera fram ett larm på Niben.

Larmutgången är kryptiskt beskriven i installationsmanualen tycker jag. Det står att summalarm är förvalt från fabrik. Betyder det att "ej använd" = "summalarm" ?
Vad är i så fall betydelsen av "larmugång"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.