Hej,
Har precis köpt ny matta, gillar den men skulle egentligen vilja ha något större.
Problem: En större modell kommer gå ända in mot väggen, samt gå ut i gången på höger sida om soffan.
Notera även att jag tänkt ha en hylla mot väggen framöver.

Så vad säger ni inredningskunniga. Är min matta för liten?
Kommer en större matta bli för stor?

Alla synpunkter uppskattas :)
 
  • Vardagsrum med blå soffa, grå matta, glasbord och en TV på en träbyrå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Från andra hållet, här ser man hur en större modell skulle gå ut i gången där man går.
 
  • Vardagsrum med soffa, soffbord och matta, markerad yta visar potentiell gångväg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammelnörden
Ni skulle kunna ha den stora mattan med kortsidan under soffan. Dra i så fall in mattan till halva soffans djup ungefär.
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Ni skulle kunna ha den stora mattan med kortsidan under soffan. Dra i så fall in mattan till halva soffans djup ungefär.
Bra tanke, dock blir en större matta som man vrider på andra hållet endast 2m bred (dagens är 2.3m).
 
V
Jag tycker mattan är lagom stor.
Om du vill täcka mer av golvet,lägg ett fårskinn eller likn. framför TVn.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M måttbandet skrev:
Hej,
Har precis köpt ny matta, gillar den men skulle egentligen vilja ha något större.
Det beror också på mattans material. Är det ytskikt av ull (och inte konstfiber) kan TS få problem med mal i partiet under soffan. Mal trivs i mörker och där de få husera i lugn och ro. En större matta gör det svårare att vrida/vända och ta ut för luftning åtminstone någon gång om året och det blir jobbigare att dammsuga under soffan. Är mattan tillverkad utan ull är det inga problem.

Men visst är det en snygg matta!
 
yonna yonna skrev:
Det beror också på mattans material. Är det ytskikt av ull (och inte konstfiber) kan TS få problem med mal i partiet under soffan. Mal trivs i mörker och där de få husera i lugn och ro. En större matta gör det svårare att vrida/vända och ta ut för luftning åtminstone någon gång om året och det blir jobbigare att dammsuga under soffan. Är mattan tillverkad utan ull är det inga problem.

Men visst är det en snygg matta!
Nej, du får inte mal i mattan under en soffa...
 
  • Gilla
C.Lundin och 1 till
  • Laddar…
Mal i mattan, ja mycket dumt har man hört :)
Köp en snygg persisk handknuten matta i lämplig storlek.
Snyggt, lättstädat och i stort sett outslitligt.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Fadai
Persiska mattor, även maskinknutna, är det bästa man kan ha! Ta ut varje år och tvätta (men läs på), kan även ”snötvättas” om vinter är bra. Oroa dig inte för mal om du inte tänkt ha den hoprullad i garderoben några år.
 
  • Gilla
byggnisse99
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Persiska mattor, även maskinknutna, är det bästa man kan ha! Ta ut varje år och tvätta (men läs på), kan även ”snötvättas” om vinter är bra. Oroa dig inte för mal om du inte tänkt ha den hoprullad i garderoben några år.
Behöver ju inte tvättas om man inte lortar ner dom rejält.
En dammsugare med bra sug och dom håller sig fräscha.
Skulle man söla något på den är det bara att torka med en trasa.
Jag har nog bara tvättat den matta jag hade som bilmatta.
Dom äldsta är lika fina efter 35 år. Bara fransarna som slitits ut.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Inga fler synpunkter om själva storleken?
 
Jo, den du har ser liten ut.
Lägg dit en rejält stor matta som är större än det röda du ritat. Alternativt en som bara går ut till förhålet.
 
De senaste inläggen vittnar tyvärr om stor okunskap. Om inläggen vore korrekta skulle mitt lilla företag inte gå så utmärkt som det gör. Mal (och hundvalpar) är min största inkomstkälla :D.
 
Helt lagom enl mig, men det är ju du som skall tycka om det,
Är det någon som klagat eftersom du undrar?
 
Fadai
Tycker du kan lägga en 2x3m-matta och låta den täcka även ”gången”. Lägg två likadana kant-i-kant så de når fram till fönstret. Riktiga ullmattor tål det mesta och är de tätt knutna så lägger sig spill o dyl på ytan; lättstädat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.