Hej, har en tomt på 4000 kvadratmeter och leter någon vettig klippare. Det är mycket träd, buskar, stubbar stenar, berg-i-dagen, slänter, en damm osv så även om säkert 1000 av dessa 4000 kvadrat inte går att klippa så tar det en väldig tid. Idag har jag en vanlig Stiga motorgräsklippare, då tog det ca 5 timmar att klippa hela tomten, och det var innan självgången på den gick sönder tidigare i sommar...

Vilken sorts klippare är lämplig? Jag har inga förutfattae meningar om det skall vara en traktor, rider eller zero-turn spakmaskin, men vill helst hålla mig under 50.000 totalbudget. Har dessutom 75 meter uppfart till huset som jag förra vintern handskottade så om det går att sätta en plog på den vore det nice.

Eftersom jag har en rätt kuperad tomt har kollat lite på Husqvarna Riders med AWD som jag enbart via google tycker verkar kunna passa mina förutsättnigar. Jag köpte huset förra sommaren och det är mitt första hus så jag saknar totalt praktisk kunskap om gräsklippare och vilka märken som är bra eller dåliga så hjälp uppskattas :)

På internet har jag tittat på:

Fast om man skall köpa begagnat vore det kanske bättre att titta på någon lite diesel Kubota eller John Deere :thinking: helst skall det vara något som håller och man kan serva själv.

Alla förslag uppsakattas.
 
Du har inte funderat på att ha en del av tomten som äng? Om jag förstått det rätt ska det göra rätt mycket för den biologiska mångfalden samt att det blir mindre att klippa.

Alternativt kan du skaffa 2 stycken betande djur och sätta upp stängsel runt det.
 
Nej, jag har inte tänkt ha en del som äng. Huset hade stått tomt en längre tid innan jag köpte det så jag vet hur det ser ut när naturen haft fritt spelrum ett tag. Det är ingen vacker syn. Det finns dessutom ängar och åkrar i närområdet som bönderna sköter med slaghack och betesdjur så gräsmatta får det bli för min del. Naturvårdsinsatsen får begränsas till grodor och salamandrar i min damm samt ett par bihotell :)
 
C
Stubbar, stenar, slänter och berg i dagen är lika hopplöst med en åkgräsklippare. De kommer bäst till sin rätt på stora öppna ytor. Har du funderat på en robot?
 
Låter som min tomt! Har 800m2 trädgård som jag finklipper med självgående motorklippare. Resten (2500m2) klipper jag med en gammal gilson minitraktor från - 76. Den klipper ganska grovt, men tar 130cm brett. Med denna setup har jag minskat klipptiden från 3h till 1h (ingen timmer). Jag har memorerat alla stenar som sticker upp, men missar ibland ändå = får slipa knivarna. Nån gång ska jag spräcka bort alla stenar. Gilson har en skaplig vikt så funkar bra till snöplogning också!
Har du budget till en 4wd rider lär det vara mycket roligare än klippare av "traktortyp" då manöverbarheten är bättre. Hydrostat är ett måste! Vet inte hur de är att ploga med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.