Vi har nyligen köpt ett hus från 79 där kök, badrum, tvättstuga är jordade. Även vardagsrum har tidigare ägare jordat uttagen i efterhand (har dubbelkollat att de verkligen är jordat och inte bara sådana uttag). Dock har de inte jordat lampkontakterna i taket när de jordade uttagen..

Nu har vi lite funderingar på hur/vad vi ska göra.

1. Hur viktigt är det att vi har hit elektriker för att jorda lamputtagen i vardagsrummet?
2. Vi har renoverat klk och 2 sovrum. Där har vi i dagsläget inte bytt brytare eller uttag. Bör vi ta hit elektriker för att jorda dessa?
3. Vi ska snart påbörja renovering av hall och det sista sovrummet. I hallen kommer vi byta uttagen då vi vill byta brytarna. Bör vi passa på att ta hit elektriker för att jorda eller bara byta till nya ojordade uttag?

Förutsättningarna lyder;

-Hus byggt 79
-Jordfelsbrytare finns för hela anläggningen (antagligen original?)
-Elcentral med porslinsäkringar
-Vattenburet värmesystem
-Vi har ett flertal äldre lampor i mässing i kök/v-rum/hall där vissa är jordade.
 
1. Det är ett grovt fel men ni kommer inte dö imorgon. Risken ökar med den typ av äldre ljuskronor som ni har. Du får själv bedöma risken/sannolikheten för att man greppar tag i ljuskronan och någonting jordat samtidigt. Den sannolikheten är nog försvinnande låg. Men visst, felet ska fixas.

2. Om de gamla rummen kan behålla ojordade uttag beror dels på om de fortfarande är isolerade enligt dagens mått. Det får inte finnas något i rummet som har kontakt med jord. Ni har vattenburen värme som med all säkerhet drar in jord i rummet, något som man blundade för på äldre dagar.

En annan faktor vilken typ av elapparater som sitter i uttagen. Finns det flera skyddsjordade apparater så bör uttagen skyddsjordas. Används däremot enbart dubbelisolerade apparater så utgör de visserligen ingen risk, men vattenradiatorerna påkallar ändå skyddsjordade uttag. Man kan kanske inte kalla det krav då man "får" göra underhåll utan att byta till skyddsjordade uttag. Men det beror inte på att dåtidens utförande var säkert, utan enbart på att lagen aldrig haft fel...

Era gamla armaturer kanske måste byggas om samtidigt till antingen dubbelisolerat till skyddsjordat utförande.

3. Med tanke på fråga 2 så låter det ju som att ni bör byta till skyddsjordat. Det är ju också onödigt att köpa nya ojordade, då kan man lika gärna köpa jordade och ta kostnaden att dra fram skyddsjord.
 
  • Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
1. Det är ett grovt fel men ni kommer inte dö imorgon. Risken ökar med den typ av äldre ljuskronor som ni har. Du får själv bedöma risken/sannolikheten för att man greppar tag i ljuskronan och någonting jordat samtidigt. Den sannolikheten är nog försvinnande låg. Men visst, felet ska fixas.

2. Om de gamla rummen kan behålla ojordade uttag beror dels på om de fortfarande är isolerade enligt dagens mått. Det får inte finnas något i rummet som har kontakt med jord. Ni har vattenburen värme som med all säkerhet drar in jord i rummet, något som man blundade för på äldre dagar.

En annan faktor vilken typ av elapparater som sitter i uttagen. Finns det flera skyddsjordade apparater så bör uttagen skyddsjordas. Används däremot enbart dubbelisolerade apparater så utgör de visserligen ingen risk, men vattenradiatorerna påkallar ändå skyddsjordade uttag. Man kan kanske inte kalla det krav då man "får" göra underhåll utan att byta till skyddsjordade uttag. Men det beror inte på att dåtidens utförande var säkert, utan enbart på att lagen aldrig haft fel...

Era gamla armaturer kanske måste byggas om samtidigt till antingen dubbelisolerat till skyddsjordat utförande.

3. Med tanke på fråga 2 så låter det ju som att ni bör byta till skyddsjordat. Det är ju också onödigt att köpa nya ojordade, då kan man lika gärna köpa jordade och ta kostnaden att dra fram skyddsjord.

Tack för ett väldigt bra och utförligt svar. Det var väl egentligen det jag misstänkte, att vi borde passa på att jorda allting..har du någon uppfattning om vad det ungefär kan tänkas kosta? Det rör sig om totalt 13 uttag, 10 takkontakter och 1 vägglampa.

En följdfråga som jag funderar över är hur vi bör resonera runt elcentralen. Den är original från 79, med porslinsäkringar. Är det värt pengarna att byta till en modern central med snabbsäkringar? Får lite olika bud när jag läser och pratar med folk om det..
 
Jag är dålig på att gissa priser. Det kan andra mycket bättre. Ska man prata timmar så beror det stort på om det blir problem att komma fram i de gamla rören med en skyddsledare. Där kan tiden lätt springa iväg, vilket elfirmor nog tar bra höjd för om du skulle be om ett fastpris. Man kanske bli tvungen att byta alla trådar i somliga rör.

Ang elcentralen så finns sällan teknisk anledning att byta dem. Det är outslitliga, nåja. Så är den bara i bra skick så duger den. Somliga kan ju vara riktigt risiga. Det finns inga starka fördelar med en modern normcentral.
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Hej igen

Nu har jag kommit i kontakt med en elektriker då jag och frugan landade i beslutet att jorda hela huset. Nu blev jag dock lite osäker när jag började läsa om den nya DCL-standarden. Om vi jordar och byter ut gamla takuttag, innebär det då att vi måste byta till DCL? Alla lampor vi har som är jordade idag är av den klassiska jordade stickproppen vilket innebär att vi skulle behöva byta alla stickproppar..

1. Måste vi byta till DCL?
2. Om vi inte måste - gör vi bort oss om vi sätter klassiska jordade takuttag? Tänker med hänsyn till möjlighet att få tag i stickproppar etc i framtiden..


Tack på förhand
 
Det är i princip omöjligt att få tag på jordade lamputtag enligt den gamla standarden (elgross). Så ska ni jorda blir det DCL samt till att byta lampproppar. Såg att de hade den gamla typen på Bauhaus, så det går men jag tycker ni ska byta när ni ändå gör detta.
 
Det är inga problem att få tag i lamputtag av den g:a standarden. alla grossister värt namnet har dom på hyllan. Även standarden som var ännu tidigare har dom allra flesta på hyllan.
Ps
Och man behöver INTE byta till den nya standarden om man inte av någon outgrundlig anledning vill.l
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.