Skånepöjk
Hejsan!
köpte ett hus förra året som jag försöker få ordning på! Enligt besiktningsprotokollet ska inte dräneringen runt huset synas, den vita plasten ni ser på bilderna ska alltså ligga under marken då UV strålar sliter på dräneringen.
Just nu växer gräs tätt runt huset och på vissa ställen lutar det mot huset vilket jag förstår inte är bra.
Som ni ser på bilderna är det en gjuten betongtrappa runt huset (suterräng).

Hur ska jag göra för att få till det på sidan av trappan? vattnet måste kunna rinna bort men samtidigt vill jag ha stöd så stenen stannar kvar och inte rullar ner... har inte massor med pengar för att låta någon annan utföra arbetet så vill helst göra så mycket som möjligt själv.

Hur hade ni löst allt? hade ni haft grus runt huset? stenplattor? Hur fixa det vid trappan? Lutning från huset?

Tack för all hjälp <3
 
  • Husfasad med synlig dräneringsplast, gräsmatta lutande mot huset och en ny byggd betongtrappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gjuten betongtrappa vid hus med synlig vit dräneringsplast, omgiven av gräs och stenar, med vattenutkast och slang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Synlig vit dräneringsplast längs husväggen under marknivå, omgiven av gräs och växtlighet med lutning mot huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Duttarmajster
Lite knepig vid betongtrappan. Plattor för brett. Runda stenar som kilas fast mot betongen kanske? En rad runt hela huset.
 
Staffans2000
Varför inte bara måla den?
 
Duttarmajster
vi har delvis synliga målade dräneringsskydd och färgen släpper gärna, tror inte dom är gjorda för att färg ska fästa.
 
Det vita som syns är väl inte isoleringen? Utan ett skydd som sitter ovanpå? Plattor som lutar ut är väl perfekt, finns ofta som bortskänkes på blocket. markduk under bara så man slipper ogräs emellan
 
Det vita som syns på bilden kallas för täcklist, denna list brukar monteras på tex isodrän skivor. Skall ej utsättas för solljus som du själv nämner, så du bör täcka dem. Kanske funkar att höja marken med tex flis, sedan plattor längs med fasaden för att förhindra att ytvattnet rinner in mot fasad..
 
  • Gilla
Skånepöjk
  • Laddar…
Jag hade nog satt en typ av kantlist, i stål eller en impregnerad trall på högkant emot täcklisten, och sedan lagt makadam eller någon dekorsten mellan huset och den stående listen.
Vattnet kommer rinna igenom stenen och rinna av täcklisten
 
  • Gilla
Skånepöjk
  • Laddar…
Fulkemisten
Det bästa är att täcka med mer täta fyllnadsmassor och att försöka få till lutning ut en bit. Har man genomsläppligt material finns risken att ytvatten rinner ned i dräneringen vid t ex snösmältning eller kraftigt regn. Den är tänkt att ta hand om grundvattnet och inte större mängder ytvatten.
 
Nån form av plåt, typ fönsterbleck, brukar man väl ha överst. Det kan inte vara så svårt för en normalhändig person att fixa själv.
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Gräset mellan betong och trätrappa bör sänkas så du kan få fall utåt.
Långsidan kan du fylla ut så du får fall utåt, ev ta bort lite mot berget. Försök att få fall i andra riktningen också så vattnet rinner bort från berget.
Vid trappen hade jag antingen satt en plåt eller låtit det vara och bytt ut plasten när den gett sig om ganska många år. Se till att fylla under med makadam så listen har stöd och det inte blir en lövfälla.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Det bästa är att täcka med mer täta fyllnadsmassor och att försöka få till lutning ut en bit. Har man genomsläppligt material finns risken att ytvatten rinner ned i dräneringen vid t ex snösmältning eller kraftigt regn. Den är tänkt att ta hand om grundvattnet och inte större mängder ytvatten.

Vad är täta fyllnadsmassor för något? Lera då eller..? Varken kross, morän eller jord är ”täta” massor.
Och nej lägg inte fyllnadsmassor emot fasaden över täcklisten. Lägger du fukthållande massor emot husfasaden finns det risk att fukten ligger kvar emot huset och skapar problem.
Finns en anledning att man lägger plattor av betong eller en bädd av singel/makadam längs huset och det är för att inte ha fukt stående i materialet.
Den lilla mängd snö och vatten som kommer rinna på täcklisten kommer marken runt omkring suga upp när den väl rinner av.
Inga ”större” mängder kommer komma emot husfasaden då man oftast har en takfot som sticker ut ovanför.
 
  • Gilla
BigMac80
  • Laddar…
Staffans2000
Och på minst två sidor av huset brukar det inte regna alls. Själv hade jag likadana täcklister i dagen under tjugo år. När jag tog bort dem när jag byggde ut, var de fortfarande som nya. Så någon inbyggd självförstörelse inom fem sekunder finns inte.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Fulkemisten
B Björkdahl skrev:
Vad är täta fyllnadsmassor för något?
Förslagsvis något med nollfraktion. Handlar bara om att täcka listen så någon särskild fuktbelastning blir det inte tal om. Det verkar inte finnas någon tydlig konsensus om vilken lösning som är mest lämpad.
 
Varför inte täcka det snyggt med en plåt så att det rinner utåt?
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Förslagsvis något med nollfraktion. Handlar bara om att täcka listen så någon särskild fuktbelastning blir det inte tal om. Det verkar inte finnas någon tydlig konsensus om vilken lösning som är mest lämpad.
Så om ett material innehåller nollfraktion blir det automatiskt ett tätt material? Jösses
Det kommer ju fortfarande bli stående fukt i materialet som ligger emot huset? Oavsett hur stor ”belastningen” blir så kommer fortfarande ligga fuktigt material emot huset, oavsett tjocklek. Och om det nu kommer så himla massa snö och vatten som du nu påstår, då blir det väl en väldigt massa fukt i materialet? Eller juste, materialet ska ju ha noll fraktion i sig så det rinner säkert av direkt ifrån huset

Man bör lägga ett lager grus eller stenar längs fasad för att hålla fukt och vegetation borta. alt en plåt som ovannämnda säger
Bara fråga vilken vettig besiktningsman du vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.