Hej
Har för första gången skruvat ner befintlig badrumsskåp och hittar nedanstående. Är detta något jag behöver ha in en elektriker för att fixa?

Något som kan betecknas som felaktigt eller förbättras?
 
  • Uppskalade elledningar med synliga färger och märken på en vit vägg bredvid en tumstock som visar mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle TRO att du har ett rör/slang som slutar i väggen ungefär i höjd med kaklets baksida.
Skala upp en bit femledarkabel och dra det över trådarna. Hur lång bit du ska ta beror på hur långt trådarna ska gå innan dom ansluts på en plint.
Ps
Du kan vara tvungen att knacka upp hålet i kaklet lite för att få in "kabelskalet" i röret.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Kan väl sätta en dosa direkt på också, beror ju helt på hur det ser ut i övrigt och vart trådarna ska?
 
Tanken är att det ska sättas upp ett nytt spegelskåp istället för det som sitter där nu.

Vad jag förstår så får man inte koppla el själv i badrum så söker kunskap om vad vettig lösning från elektriker är.
 
Man får med några få undantag aldrig koppla el (stakström) själv om man inte uppfyller vissa auktoriseringskrav, och det gäller inte bara i badrum.
 
Det som eventuellt är ett problem här, är biten där trådarna går igenom kaklet. Den stumpen är i direktkontakt med kaklet.

Och det är inte OK av två skäl.

1. kakel är inte en godkänd isolering, trådarna måste vara skyddade av ett lager isolering utöver den som finns på trådarna.
2. Kanten på kaklet är vass, och kan skära sönder isoleringen.

Förslaget om en bit ytterisolering från en elklabel löswr båda de här problemen.

Första delen om att kakel inte är en godkänd isolering, får man kanske ta som en formalitet. Keramiska material används som isolering i andra sammanhang. Kakel är troligen en väldigt bra isolator. Men kakel har inte testats för den egenskapen. Därmed inte godkänt.
 
Magnus E K
Jag tycker trådarna ser brända/skadade ut närmast väggen. Vad har hänt där?
 
Jag tycker mig se naken koppar men kan ha fel. I så fall är det nog bättre att byta matningen. Kan du bekräfta?
 
Det är ingen naken koppar och sladdarna är inte brandskadade utan bara smutsiga från kakelarbetet.

Är det verkligen ok att dra över en avskalad isolering från 5ledarkabel? Hade det inte varit bättre med krympslang eller liknande som smälte fast över sladdarna?

Nu spelar det iofs ingen roll då jag ska ta in elektriker, men intressant att få reda på vad som är acceptabelt om man nu lyckas få tag på en mindre noggrann elektriker.
 
Krympslang är ett sämre alternativ ledningen blir styv och svårhanterlig, duger det med ett "kabelskal" på alla fabrikstillverkade kablar så duger det även på en "hemmagjord kabel".
 
N Newbuild skrev:
Hej
Har för första gången skruvat ner befintlig badrumsskåp och hittar nedanstående. Är detta något jag behöver ha in en elektriker för att fixa?

Något som kan betecknas som felaktigt eller förbättras?
Hur gick det? Har precis likadant o ska montera nytt spegelskåp....
 
QUOTE="Newbuild, post: 3422083, member: 165409"]Hej
Har för första gången skruvat ner befintlig badrumsskåp och hittar nedanstående. Är detta något jag behöver ha in en elektriker för att fixa?

Något som kan betecknas som felaktigt eller förbättras?[/QUOTE]
Hade samma i vår lilla toa bakom ett spegelskåp. Tog hit en elektriker som satte dit en dosa, sen va det klart !
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.