Har missat att släppa ut vprör på var sida om en spegel. Skulle kunna montera rotdosor och nå dessa med rör eller slang från taket som fortfarande är öppet.

Det skulle dock passa bättre att bara ha ett rör ut genom väggen bakom lamparmaturen. Finns det något listigt sätt att fixera röret? Vill inte göra något halvbra montage där röret kan tryckas ut i väggen.
 
Borra 16 mm och limma fast röret med smältlim, så gjorde vi iaf back in the days.
 
Mikael_L
Om jag vill låsa en flexslang som kommer ut ur t.ex. en brädfasad eller vägg med OSB+gips brukar jag ordna genom att skruva in en gipsskruv lite snett in i väggmaterialet mellan slang och hålets sida i väggen, såpass att det deformerar slangen lite men den samtidigt kläms fast.

Sen kan man ju börja med att pressa in latexfog eller siliconfog, som limmar slangen mot väggarna i hålet.


Du har nog inte största problemet med fästa slangen, utan att styra in mellan två mindre hål.

Du har väl ett hammarband på översidan? Men kan du ta t.ex. ett 50mm hål rakt ovanför och dessutom komma åt det så gör det saker lättare, ju större hål desto mindre svårighet att hitta genom så klart.
 
Tack för tipsen, har en ventilerad vägg där det är öppet upp i bjölklaget så jag tror jag kan få ner ett rör med en krök på i änden....
 
Borra ett hål. ta ett VP 10 , gör en liten böj på det, trä upp det genom väggen genomhålet, stoppa i en dragfjäder (10 m ), drag ur röret (10) mät av ett rör eller VP , ( nu har du kontakt med ovan ) trä det på fjädern och lås fast så den inte åker ur, sen bara dra så kommer VP/slang fint ut eller upp på vind. Helst ska man vara 2 en drar en håller emot så allt kommer fram som det ska.
 
  • Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har ibland använt VP10 för att scouta mellan hålen där jag vill få flexslang, när väl VP10-röret har hittat rätt trär jag över 16mm slang tills den kommit ut i andra änden och då rycker jag ut 10mm röret - klart.
 
  • Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
hittat rätt trär jag över 16mm slang tills den kommit ut i andra änden
Nu var det tom vägg och inga problem, men hur gör du när väggen är fullisolerad, det går inte att skjuta slang över 10:an, det blir stopp
 
Mikael_L
Jag har någon gång lyckats komma genom en brandisolerad vägg, lodrät dragning, doshål nere och uppe (ovanför innetak), inte alltför lång sträcka (max 1,5 meter) på det viset.
Men JA, isolering krånglar till det rejält.
 
Jag hade inga problem att dra i tre slangar till golvvärmetermostaten i en isolerad yttervägg.
Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.