F
R Robert-san01 skrev:
Varför tror du tillverkarna vill gå upp mot 1500V?
Det är väl ganska uppenbart? Jag jobbar med på ett företag som utvecklar produkter som till viss del liknar en växelriktare och förstår problemen. Även om vi har två nollor till på strömmarna och fetare kablar.
 
Otovo lurar sina kunder med felaktig marknadsföring.
Företaget använder sig av riktigt fula metoder för att kräva extra pengar från sina kunder.

De skickar fakturor i efterhand för "extra kostnader" trots att det står på deras webbsida "Vi på Otovo tar ett helhetsansvar gentemot dig som kund, utan några dolda kostnader."

Jag har nu försökt föra en dialog med otovo i 2 månader. Enda svar jag får är löften om att återkommer, som aldrig hålls, och påminelse fatkuror. Jag känner att jag pratar med en väg.

Otovo verkar vara mer intresserad att sälja än att leverera till nöjda kunder...

Jag har aniltat otovo för att slippa krångel med solcellsinstallation. Det visar sig att jag hade lagt mindre tid på detta och slippit överaskningar om kostnaden om jag hade själv gjort projektering själv. Jag undrar verkligen vilket värde otovo tillför.

Värdelös!!!
 
  • Ledsen
noone70
  • Laddar…
A Antoine skrev:
Otovo lurar sina kunder med felaktig marknadsföring.
Företaget använder sig av riktigt fula metoder för att kräva extra pengar från sina kunder.

De skickar fakturor i efterhand för "extra kostnader" trots att det står på deras webbsida "Vi på Otovo tar ett helhetsansvar gentemot dig som kund, utan några dolda kostnader."

Jag har nu försökt föra en dialog med otovo i 2 månader. Enda svar jag får är löften om att återkommer, som aldrig hålls, och påminelse fatkuror. Jag känner att jag pratar med en väg.

Otovo verkar vara mer intresserad att sälja än att leverera till nöjda kunder...

Jag har aniltat otovo för att slippa krångel med solcellsinstallation. Det visar sig att jag hade lagt mindre tid på detta och slippit överaskningar om kostnaden om jag hade själv gjort projektering själv. Jag undrar verkligen vilket värde otovo tillför.

Värdelös!!!
Låter ju inget vidare. Min magkänsla sa "stay away" från Otovo vilket jag också gjorde och valde en annan leverantör som jag blev jättenöjd med.
 
A Antoine skrev:
Otovo lurar sina kunder med felaktig marknadsföring.
Företaget använder sig av riktigt fula metoder för att kräva extra pengar från sina kunder.

De skickar fakturor i efterhand för "extra kostnader" trots att det står på deras webbsida "Vi på Otovo tar ett helhetsansvar gentemot dig som kund, utan några dolda kostnader."

Jag har nu försökt föra en dialog med otovo i 2 månader. Enda svar jag får är löften om att återkommer, som aldrig hålls, och påminelse fatkuror. Jag känner att jag pratar med en väg.

Otovo verkar vara mer intresserad att sälja än att leverera till nöjda kunder...

Jag har aniltat otovo för att slippa krångel med solcellsinstallation. Det visar sig att jag hade lagt mindre tid på detta och slippit överaskningar om kostnaden om jag hade själv gjort projektering själv. Jag undrar verkligen vilket värde otovo tillför.

Värdelös!!!
Du bekräftar det min magkänsla sa till mig.
Lite för många obesvarade frågor om teknik och detaljer som säljaren inte kunde ett rakt svar på för att det skulle kännas helt rätt

Jag körde med Nordensolar och är jättenöjd.
Det enda som var lite irriterade var hur snabbt de fick upp anläggningen. Det tog dem en eftermiddag så var allt klart. När allt gick så snabbt och smidigt borde de ha kunnat ge mig ett ännu bättre pris
 
A Antoine skrev:
Otovo lurar sina kunder med felaktig marknadsföring.
Företaget använder sig av riktigt fula metoder för att kräva extra pengar från sina kunder.

De skickar fakturor i efterhand för "extra kostnader" trots att det står på deras webbsida "Vi på Otovo tar ett helhetsansvar gentemot dig som kund, utan några dolda kostnader."

Jag har nu försökt föra en dialog med otovo i 2 månader. Enda svar jag får är löften om att återkommer, som aldrig hålls, och påminelse fatkuror. Jag känner att jag pratar med en väg.

Otovo verkar vara mer intresserad att sälja än att leverera till nöjda kunder...

Jag har aniltat otovo för att slippa krångel med solcellsinstallation. Det visar sig att jag hade lagt mindre tid på detta och slippit överaskningar om kostnaden om jag hade själv gjort projektering själv. Jag undrar verkligen vilket värde otovo tillför.

Värdelös!!!
Letar själv just nu efter leverantör. Började med EON men där var säljaren oseröst och gav offert som inte var alls vad jag ville ha. Till ex kunde han inte ändra en större växelriktare, lägga till taket för min carport osv.

Har fått rekommendation från en kompis att Otovo ska vara bra enligt hans 2 kompisar som har fått det installerat genom Otovo. Men jag försökte ringa de i 2 dagar till deras säljare och alltid en förre i kön och efter 5min så avslutas samtalet för de har för mycket att göra. Ringde även exakt kl9:00 när de öppnade och samma sak. Även deras tekniska support gav samma resultat.
Nu ringde de upp mig och vi diskuterade detaljerad vad jag skulle ha. Sa jag vill endast ha Fronius växelriktare och bad om en offer. Till min förvåning står det nu 2x SMA växelriktare i offerten. Hur seriöst känns det liksom?!
Så även min magkänsla är att de vill mest sälja snabbat möjlig och ger billiga priser och kanske skickar extra räkning senare.

Mest seriöst och snabbast på svara är SVEA solar. De har Trina 320w paneler vilket är nice men tyvärr inte Fronius. Har tjatat till mig att jag vill absolut ha denna växelriktare och de verkar kunna beställa hem, Men jag får då vänta till våren vilket är helt ok nu när vi går i vinter. Det enda är att de är ca 20k-25k dyrare än jag hade räknat med. Jag är datanörd men inte så pass händig att installera ett sånt här system så jag kanske tar dealen ändå. Känns inte som att det finns många seriösa aktörer i branschen.
Offerten är för 52 paneler vilket ger då 52x320w=16640wp
Fronius 17.5 och lättmetall för installationen på taket. Ska ha paneler på hustaket (betongpannor) + min carport.
Allt går på 225k kr.
Enligt beräkningen så är det 9 års återbetalning, Har tak på sydläge så det är rätt bra tror jag.

Inte helt på solpaneler. Har läst en massa men blir inte klok på om det ändå är stor skillnad på dessa. De som är tier1 verkar alla bra, Typ Trina Solar/JA Solar/ Suntech, STP310S/ etc.... Något specifikt man ska kolla efter?

Vad tror ni om paketet jag beskriver ovan? alla tips är välkomnas!
 
A Arnodt skrev:
Om du är intresserad av låg investeringskostnad för en solcellsanläggning, överväg att bygga själv + hjälp av elektrikern. Det finns faktiskt forum för det, här ett projekt med ca 16 kWp installerad effekt
[länk]
Tack tack. Som sagt jag kommer inte att bygga själv då jag inte vill ta risken. Ville mest veta om priset är rimlig och så. Har börjat kika på det forumet du hänvisar också, det finns mycket bra info där. Postar där också för lite feedback. Skadar inte att höra vad alla tycker och tänker.
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
F
R reza666 skrev:
Tack tack. Som sagt jag kommer inte att bygga själv då jag inte vill ta risken. Ville mest veta om priset är rimlig och så. Har börjat kika på det forumet du hänvisar också, det finns mycket bra info där. Postar där också för lite feedback. Skadar inte att höra vad alla tycker och tänker.
R reza666 skrev:
Tack tack. Som sagt jag kommer inte att bygga själv då jag inte vill ta risken. Ville mest veta om priset är rimlig och så. Har börjat kika på det forumet du hänvisar också, det finns mycket bra info där. Postar där också för lite feedback. Skadar inte att höra vad alla tycker och tänker.
Ta in fler offerter. Den du fått så är väl ca 130’ direkt material och resten monteringskostnad, ställningskostnad mm.
 
  • Gilla
reza666
  • Laddar…
Både Eon och det andra bolaget är endast försäljningsbolag och monterar inga anläggningar själva, tror jag. Det innebär att de endast är fördyrande mellanhänder som pressar den firman som de lejer att göra själva jobbet. Den pressade firman som knappt tjänar något, är sedan ovilligt att göra något som helst utöver minimum. Troligen fås lägre offertpris om lokala solcellsfirmor tillfrågas och är troligen hjälpsamma vid ev. problem.
 
  • Gilla
reza666 och 1 till
  • Laddar…
@fsn
Håller på, har 3 olika nu. Tar otroligt tid o möda att komma i kontakt med alla och förklara och komma till ett riktig offert.
Jag har också höga krav på vad jag vill ha. Tex ville någon bara sälja SMA vilket jag nekade. Så urvalet blir färre när man vet vad man vill ha men helt klart bra att ta fler offerter att jämföra med.
Min kompis som har själv gav mig ett bra tips. Han delar priset innan avdrag med toppeffekten och får krona per watt.
Så typ om jobbet kostar 250000kr och man får ut 16000w blir det 250000/16000 = 15.6kr/w
Hans anläggning gick på 13.49kr/w med Fronius 17.5 och 72 JA paneler. Så min riktmärke är runt den siffran för "bra" pris.
Vet inte om det är rätt sätt att tänka men det låter som en bra sätt att jämföra kan jag tycka....
Självklart är det de som fuskar med arbetet men hans leverantör gjorde bra jobb så det var inget fel på arbetet för hans del heller.

@Arnodt
Ju det stämmer att EON anlitar annat bolag.De har absolut inte billigaste pris och som du säger så får underleverantörer mycket marginal heller gissar jag så de kanske gör ett mindre bra jobb än vad de vanligtvis hade gjort.
 
SMA är en långårig tysk växelriktartillverkare av bra kvalitet. Den går lika bra som en österrikisk Fronius.
Det är bra att dividera total investeringskostnad med installerad effekt(kWp) för att prismässigt jämföra olika anbud. Men sedan är det inte enbart priset som ska bedömas.
 
Redigerat:
En del inkluderar t.ex. separat dc-brytare, dc-överpänningsskydd och ac-överspänningsskydd seriöst installerat i separata kapslingar. En del inte. Och skillnaden är ett antal tusenlappar.
 
  • Gilla
reza666
  • Laddar…
F
A Arnodt skrev:
SMA är en långårig tysk växelriktartillverkare av bra kvalitet. Den går lika bra som en österrikisk Fronius.
Det är bra att dividera total investeringskostnad med installerad effekt(kWp) för att prismässigt jämföra olika anbud. Men sedan är det inte enbart priset som ska bedömas.
Man måste vara på det klara med att priset / kWp inte är jämförbart mellan en 20kW installation och en 12kW installation. Det ligger mycket i fasta kringkostnader som i det närmaste är likvärdiga oberoende av storlek på installation. Vidare så är en stor växelriktare mycket billigare / kW än en LITEN och antalet tak och material på dessa är av betydelse med.

EDIT: stor och liten.....
 
Redigerat:
  • Gilla
reza666 och 1 till
  • Laddar…
@martin43 bra info, ska kolla om dessa ingår eller vad.

@fsn : precis så tänker jag också, enda skillnaden mot min kompis är att han har ca 15 paneler extra.

@Arnodt : det må vara så men jag vill ha Fronius. Aktiv kylning, snap-on front, lokal webserver och annat jag läst om deras support gör att jag vill inte kompromissa. Jag är flexibel på paneler men inte denna.
 
Aktiv kylning brukar jag tolka som ett konstruktionsfel (förlustvärme) och/eller snålhet (ingen stor passiv heatsink med naturlig strömning) och sårbar för damm alternativt igensatta filter. ;)
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.